- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Hur får man bort en katt som bajsar och kissar runt huset dagligen. Han gräver heller inte ner det. Under våran alltan så har han lämnat avförning med ca 20cm avstånd längs hela husväggen. Finns det någon enkel lösning för att få katten att sluta med det, utan att ta livet av den. Milt sagt kan man säga att det inte luktar så trevligt nu när solen börjar värma.........hur ska det då bli i sommar?
Hur får man bort en katt som bajsar och kissar runt huset dagligen. Han gräver heller inte ner det. Under våran alltan så har han lämnat avförning med ca 20cm avstånd längs hela husväggen. Finns det någon enkel lösning för att få katten att sluta med det, utan att ta livet av den. Milt sagt kan man säga att det inte luktar så trevligt nu när solen börjar värma.........hur ska det då bli i sommar?
HAde samma problem här vi flyttade in men eftersom vi hade 2 katter själva blev de slagsmål om reviret o den andra katten försvann....
Du kan inte försöka ta reda på vems katt det är... Om man går runt brukar man ju se att katterna brukar sitta vid vissa hus o vänta på att få komma in... Förklara för ägaren att de får se till att komma o ta hand om skiten...
Annars tycker ju inte katter om vatten.... Häll vatten på den så fort du ser den... Iregel räcker de att göra det nån eller några ggr för att den inte ska komma tillbaka...
Du kan inte försöka ta reda på vems katt det är... Om man går runt brukar man ju se att katterna brukar sitta vid vissa hus o vänta på att få komma in... Förklara för ägaren att de får se till att komma o ta hand om skiten...
Annars tycker ju inte katter om vatten.... Häll vatten på den så fort du ser den... Iregel räcker de att göra det nån eller några ggr för att den inte ska komma tillbaka...
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
En paintballpistol kan också ha en bra verkan. Katten blir avskräckt och ägarna ser att den är infärgad. Det kankse får ägarna att förstå att katten är där den INTE ska vara och håller den inne istället.
Detta kanske ska tas som en sista utväg, efter vatten har testats och kattens ägare kontaktats.
En mer "odjursvänlig" variant kan vara att fånga katt-kräket och sätta en lapp på halsbandet adresserad till kattens ägare. Skriva vänligt men bestämt att man inte uppskattar att katten skiter och pinkar på ens tomt.
Detta kanske ska tas som en sista utväg, efter vatten har testats och kattens ägare kontaktats.
En mer "odjursvänlig" variant kan vara att fånga katt-kräket och sätta en lapp på halsbandet adresserad till kattens ägare. Skriva vänligt men bestämt att man inte uppskattar att katten skiter och pinkar på ens tomt.
Katten tror som du skriver i rubriken att det är den som är herre på täppan. Visa att det är tvärtom så antingen slutar den skita eller så gräver den ned det.ostni skrev:Hej!
Jaga iväg katten så fort ni ser den.
Hmm... Kan man då inte lika gärna sparka katten gul och blå :/ Eller annat djurplågeri.Robert_Maria skrev:
"Vår grannkatt" är för intelligent för att gå på så simpla knep, som vattenslang ;D, det räcker med att jag visar mig, så sticker den, men jag kan inte sitta på vakt dygnet runt. För en månad sedan köpte jag den kattskrämmaren Jula säljer 717-004=279:-
och den har funkat, över förväntan. Tyvärr, det verkar som att fåglarna också flytt fältet :-/, men ljudet,frekvensen uppfattas av vanligt folk också :-[, det låter som det där krokiga spiket tandläkaren rensar tänderna med. :'(
Den skall monteras lågt, och försök att rikta den in mot kattens bostad, för det har jag gjort ;D= katten är borta.
och den har funkat, över förväntan. Tyvärr, det verkar som att fåglarna också flytt fältet :-/, men ljudet,frekvensen uppfattas av vanligt folk också :-[, det låter som det där krokiga spiket tandläkaren rensar tänderna med. :'(
Den skall monteras lågt, och försök att rikta den in mot kattens bostad, för det har jag gjort ;D= katten är borta.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
jag hoppas att du har skickat räkningen till grannen också. Inte ska väl du behöva betala för utrustning som håller katten borta? 
Nej det har jag inte, pengarna var väl värda nöjet, att se hur det hela avlöpte. Katten försvann spårlöst, så vi trodde den avlidit. Men den har visat sig, förmodar att det skett något (besök på djursjukhuset?) Men den vill inte vara ute när skrämman är påslagen ;DRobert_Maria skrev:
Men vad gäller kattägarnas inställning, så kommer man ingenstans med dessa och deras argument, om katters rätt i grannens trädgård :-/
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Hehe.. ;D ja den skrämmer nog dom flesta katter o kanske grannarna osse..
då skickar dom kanske fram en sådan här.........OLHA skrev:
http://www.lookatentertainment.com/v/v-1961.htm
Det finns såkallat "fy-spray" till katter men av erfarenhet finns det katter som inte reagerar på detta. Vår egen hade lite bus för sig när den va mindra och då köpte vi denna spray, gjorde som man skulle och va gör katten då... jo han ställer sig o nosar för fullt på de och brydde sig inte att det fanns där. Ingen verkan alls med andra ord.
Såg en sida för ett tag sen : http://www.katt.nu/artikel-fyspray.htm
Det bästa vi testat (dock i lägenhet) när katten gräver i stora blomkrukor och annat är vitpeppar. behövs inte alls mycket där katten brukar gå.
Såg en sida för ett tag sen : http://www.katt.nu/artikel-fyspray.htm
Det bästa vi testat (dock i lägenhet) när katten gräver i stora blomkrukor och annat är vitpeppar. behövs inte alls mycket där katten brukar gå.