25 416 läst ·
30 svar
25k läst
30 svar
Katastrof, fogen missfärgad...
Du säga det tusen gånger om du villtank77 skrev:För hundrade gången, man kan inte tvätta ur pigmentet utan på dom ställen som blir ljusare så har det tillförts mer vatten. Ju mer fukt desto ljusare fog.
Svart fog samt antracitfog är ett otyg och väldigt svårt att få jämn och mörk. Enda fogen som håller vad den lovar är PCI:s Geofog. Blir jämn och kulörriktig samt står emot smuts.
Jag har just fogat med cascos antracit och det blev mycket bra, inga problem med färgen. Vi har även sprayat med vatten efteråt för att få starkare fog. Inga problem där heller.
finns betydligt fler fogar än pci:s som håller måttet...tank77 skrev:För hundrade gången, man kan inte tvätta ur pigmentet utan på dom ställen som blir ljusare så har det tillförts mer vatten. Ju mer fukt desto ljusare fog.
Svart fog samt antracitfog är ett otyg och väldigt svårt att få jämn och mörk. Enda fogen som håller vad den lovar är PCI:s Geofog. Blir jämn och kulörriktig samt står emot smuts.
det är väl klart att man kan tvätta ur färgen ur en svart fog.. kvittar hur många gånger du byter vatten i baljan så blir det alltid lika kolsvart ändå... så svartfog är oändlig på pigment?
för att få den svarta fogen snygg och jämn, tvätta bara den en gång!!!
Vänta lite skulle det vara en myt att tvätta ur pigment ur fog?!
Det har vi bevisat flera gånger om att det är inga problem att göra. Fogade 5 kvm med svart fog, hälften torkades av med minimalt med vatten, andra hälften med lagom med vatten som om det skulle varit en vit eller ljusgrå fog. Skillnaden var stor.
Det skiljer givetvis mellan tillverkare men det var även stor skillnad oå om man avände kakel eller klinkersfog. Kakel fungerar betydligt myckwt bättre att hålla färgen, dock kan man inte göra den lika bred.
Dettapåstående gäller endast en viss finsktillverkad fog som säljs i Sverige
Det har vi bevisat flera gånger om att det är inga problem att göra. Fogade 5 kvm med svart fog, hälften torkades av med minimalt med vatten, andra hälften med lagom med vatten som om det skulle varit en vit eller ljusgrå fog. Skillnaden var stor.
Det skiljer givetvis mellan tillverkare men det var även stor skillnad oå om man avände kakel eller klinkersfog. Kakel fungerar betydligt myckwt bättre att hålla färgen, dock kan man inte göra den lika bred.
Dettapåstående gäller endast en viss finsktillverkad fog som säljs i Sverige
Ballasten i fogen är den samma oavsett färg, sedan tillsätts färgpigment för önskad färg. Pigmentet är mycket lätt och bestående av väldigt små partiklar. När vatten sedan utifrån kapilärkraften sugs upp i svampen åker delar av pigmentet med. Ju mer vatten desto mer utvattnat och kapilärkraften får fler tillfällen att jobba. Ballasten är för tung att åka med. Vattnet blir djävulskt svart och det måste ju helt enkelt minska i fogen ;-)
Min teori, kan ha fel....
Min teori, kan ha fel....
Nej, kanske inte det, eller så kanske han inte ville erkänna ett problem med sin produkt.tank77 skrev:
Dessutom är det så att ställer men frågan så som du beskriver den ovan så kan man uppfatta frågan som att man undrar om pigment kan försvinna ur fogen när man tvättar väggen till vardags, dvs efter att fogen härdat. Så vad han har svarat på är svårt att veta utan att veta exakt hur frågan ställdes och hur han uppfattade den, eller kanske valde att uppfatta den
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Jag tror nog att samtliga tillverkare har nollkoll på sin produktion, för CC Höganäs svarade likadant som LIP. Kanske borde de rådfråga någon på byggahus forum...
Naturligtvis använder seriösa tillverkare mineraliska, kalkäkta pigment. Då blir ballasten och pigmentet helt enkelt samma sak och inte något som "målas på"w. Om sedan budgettillverkare tillsätter syntetiska pigment skall jag låta vara osagt. Det kanske är så enkelt när det fuskas med produkten.
Ta t.ex. en cementgrå fog. Den är helt ofärgad, men ändå blir den ljusare än basmaterialet om man slarvar med vattenmängden. Extremt hårt vatten som tillför kalcium-och magnesiumföreningar? Skulle inte tro det. Jämför med en vanlig cementbrukslur.
Vad händer när fogen skall brinna och vatten tillförs i för stor mängd? Karbonatisering i efterhand. Kalk urlakas. Färgen på kalk? Vit. Exakt samma sak händer med vanlig betong och är ett känt fenomen. Åtgärdas med syratvätt. Samma metod som på klinkerfog.
Naturligtvis använder seriösa tillverkare mineraliska, kalkäkta pigment. Då blir ballasten och pigmentet helt enkelt samma sak och inte något som "målas på"w. Om sedan budgettillverkare tillsätter syntetiska pigment skall jag låta vara osagt. Det kanske är så enkelt när det fuskas med produkten.
Ta t.ex. en cementgrå fog. Den är helt ofärgad, men ändå blir den ljusare än basmaterialet om man slarvar med vattenmängden. Extremt hårt vatten som tillför kalcium-och magnesiumföreningar? Skulle inte tro det. Jämför med en vanlig cementbrukslur.
Vad händer när fogen skall brinna och vatten tillförs i för stor mängd? Karbonatisering i efterhand. Kalk urlakas. Färgen på kalk? Vit. Exakt samma sak händer med vanlig betong och är ett känt fenomen. Åtgärdas med syratvätt. Samma metod som på klinkerfog.
Sedärja, äntligen någon som kan förklara,någorlunda, vad som händer, (om det nu inte är pigmentet som sköljs ur). Det innebär då att det egentligen är samma problem med alla fogar, oavsett färg, bara det att det syns lite tydligare på mörka.
men att fråga cc höganäs och få fel svar är inte så förvånade då dom inte ens gör sin "egna" produkt själv, dom bara om paketerar...Johan Gunverth skrev:Jag tror nog att samtliga tillverkare har nollkoll på sin produktion, för CC Höganäs svarade likadant som LIP. Kanske borde de rådfråga någon på byggahus forum...
Vad händer när fogen skall brinna och vatten tillförs i för stor mängd? Karbonatisering i efterhand. Kalk urlakas. Färgen på kalk? Vit. Exakt samma sak händer med vanlig betong och är ett känt fenomen. Åtgärdas med syratvätt. Samma metod som på klinkerfog.![]()
Nej, egentligen är det ju så, att om tillverkaren säger att det inte är på ett vis, men samtidigt inte kan förklara hur det förhåller sig, så blir det inte helt trovärdigt. Jag hade tänkt ställa frågan vad LIP's fabrikschef sa att problemet berodde på då, det borde han ju också veta, om han har koll, men såg då inlägget om karbonatiseringen. Fast det skulle fortfarande vara intressant att få veta vilken förklaring LIP's fabrikschef gav!?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
20 år, inget dåligt minne du ligger inne med d^_^bJohan Gunverth skrev:
Numera så köper dom in från Mira och paketerar om, dom gör en egen produkt kontroll och får ett eget varumärke godkänt av BKR, men är faktiskt samma saker...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Jättebump här ;-) Som många andra så har jag en fog som skulle varit antracit men som skiftar mellan nästan vit (!) och i bästa fall mörkgrå. Plattsättaren tycker mest att jag är kinkig, och jag orkar inte ta den här striden också med husleverantören. Jag gör det själv istället...
- Ni som använt Höganäs Klinkerrent (FB9200), hur mycket spädde ni ut det?
Mvh,
Johan
- Ni som använt Höganäs Klinkerrent (FB9200), hur mycket spädde ni ut det?
Mvh,
Johan