Var mäter du och avser med utgående?Jonatan79 skrev:
Om utgående är efter återvinningsaggr. och rumstempen är 19 gr så är det urusel återvinning (eller ingen alls)
Om du avser utgående = rumsluften till aggregaten så borde det också vara 19 gr, men då förmodligen ett mätfel. ?
Enligt displayen på min fjärrkontroll till Herun har jag nu:
utetemp -4 (fast det är egentligen -10 men den står på en kallvind så det är nog varmare där)
temp på avluft 3
tilluft 16
frånluft 16
Inget värmetillskott finns
utetemp -4 (fast det är egentligen -10 men den står på en kallvind så det är nog varmare där)
temp på avluft 3
tilluft 16
frånluft 16
Inget värmetillskott finns
HasseTeknik skrev:Gjort lite mätningar på min anläggning ( RDAA ) idag. Alla rör separat isolerade och ligger fritt på kallvind.
Utetemperatur : -10
Rumstemperatur : 23 ( = utluften från kök och badrummen )
Inblås efter c:a 4m : 9,7 efter ytterligare 6 m : 9,0
efter avgreningen vid 4m
Inblås efter ytterligare c:a 3m : 8,5
Inblås efter ytterligare c:a 5m : 7,5
Inblås efter ytterligare c:a 7m : 3,2 ( verkar som om jag har ett isoleringsarbete att göra här )
Inte den bästa verkningsgraden kanske, men inte så dåligt heller, om man skulle jämföra med ett system med bara mekanisk frånluft, för då hade ju inluften legat på -10.
Oj låga tempar!! Blir inte risk för kondens när så olika temperaturer möter varandra? Visserligen är säkert flödena låga men måste ju spara massor av energi att isolera och byta agg som kanske blåser in 16-17 grader istf för 4.
Har inte haft problem med kondens alls sedan det installerades 1978. Att isolera "de sista 7 metrarna" mer måste göras men jag behöver kolla vilken temperatur det är från början ( vid aggregatet) innan jag vet om alla rör behöver isoleras extra. Det är idag bara en ganska tunn isolermatta ( kanske 30 mm ) på rören ( både till och frånluft) , så det finns nog förbättringspotential
. Att byta agg nu är jag inte säker på att det är helt lönsamt. Det behövs betydligt mer fakta att räkna på om det skulle vara aktuellt. Ett nytt agg är ju frågan om 25-40 tusen och jag tror faktiskt att jag skulle behöva värma mitt lilla hus med något mer kostbart än fjärrvärme och ved, för att få tillbaka de pengarna. luft är ju en ganska dålig värmebärare, så några få grader har inte så ofantligt stor betydelse.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
När jag bytte från mitt RDAA så brydde jag inte mig om återbetalningstid. Utan snarare inomhusklimat. Nytt agg kostar ca 22-23000 :- värt varenda öre i mitt tycke. Skall man räkna ROI på allt så är det inte mycket som lönar sig det man handlar utan jag kollar mer på effektivitet och komfort/klimatHasseTeknik skrev:Har inte haft problem med kondens alls sedan det installerades 1978. Att isolera "de sista 7 metrarna" mer måste göras men jag behöver kolla vilken temperatur det är från början ( vid aggregatet) innan jag vet om alla rör behöver isoleras extra. Det är idag bara en ganska tunn isolermatta ( kanske 30 mm ) på rören ( både till och frånluft) , så det finns nog förbättringspotential. Att byta agg nu är jag inte säker på att det är helt lönsamt. Det behövs betydligt mer fakta att räkna på om det skulle vara aktuellt. Ett nytt agg är ju frågan om 25-40 tusen och jag tror faktiskt att jag skulle behöva värma mitt lilla hus med något mer kostbart än fjärrvärme och ved, för att få tillbaka de pengarna. luft är ju en ganska dålig värmebärare, så några få grader har inte så ofantligt stor betydelse.
Så du har 23 inne men tappar ner till 16 innan agget. Jag har 21 inne o har 21 in på agget. 10 ut från det nu med -10. Känns som att jag kommer kunna se typ 18-19 grader in om jag byter agg. Rätt seriös skillnad. Lägger man därtill sommarläge, lägre effekt osv. så känns aggbyte solklart för mig.
Hittade nåt REGO 250 men är osäker på om det har tillräckligt stora flöden.
heru s 100 eller 130 är de andra som är intressanta
Mmm hade gärna haft stort agg men platsbrist i utrymmet. Dels luckan ner o dels höjden i utrymmet. Har haft hit montörer som sagt att det kommer bli svårt. Dels om man ska ändra om anslutningarnas riktning o dels få ner större agg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ja...tappar normalt 3-4 grader. Nu är det rätt kallt -23 grader ute och rätt kallt på vinden där agg står. Har lite att göra på vinden till våren skulle gjort det i fjol men hade inte tid och ork. Har ett Heru 130.Skysodan skrev:Så du har 23 inne men tappar ner till 16 innan agget. Jag har 21 inne o har 21 in på agget. 10 ut från det nu med -10. Känns som att jag kommer kunna se typ 18-19 grader in om jag byter agg. Rätt seriös skillnad. Lägger man därtill sommarläge, lägre effekt osv. så känns aggbyte solklart för mig.
Jo effektiviteten är ju en viktig faktor för att vara rädd om jordens resurser om inte annat, men komfort/(inomhus)klimat är det ju inte mycket skillnad på.Mattias_Jo1 skrev:
Jo delvis, eftersom du inte får lika kall luft inrasandes samt att ett roterande agg behåller fukten i luften delvis.HasseTeknik skrev:
Ofta kan nyare agg styras mot co2 och/eller fukt också. Vilket gör att luften alltid är tillräcklig.
Utöver det ger ett nyare agg möjligheten att köra sommarluft på ett knapptryck vilket är bättre komfort på sommaren.
Därutöver kan man diskutera om det är mer.