4 810 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Kartonggips OK!.. säger cert. firma
Sida 1 av 2
Jag kommer att kakla mitt badrum, men som tätskikt sätter jag en våtrumsmatta (det finns speciella mattor för detta ändamål). I och med detta kan jag dels använda vanlig kartonggips, men även sätta råspont bakom gipsen. Det blir då bra mycket enklare att hänga upp saker i framtiden i och med att kortlingar inte behövs i samma omfattning som då våtrumsskivor sätts direkt på reglarna. 
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Iofs så är det väl i faggorna att även GVK skall stoppa kartongen om jag fattat det rätt. Så det kanske är smart att redan nu följa de nya reglerna som kommer.
Vad var det för luddiga svar du hade fått.
Jag står just nu och väger mellan:
1. Sätta kartonggips och låta GVK-firma sätta TarkoDry-matta. Sen kakel på det. GVK-firman garanterar kvaliteten på tätskiktet.
2. Sätta upp Glasroc (glasfiber-gips) och använda något av de tätskikt som man kan "tapetsera" och rolla själv.
Har pratat med GVK-firman som naturligtvis tycker att det här är ett grymt bra system och de har använt det länge.
Pratade även med försäkringsbolaget och de sa att så länge det är godkänt av antingen BKR eller GVK så är det inga som helst problem om det skulle bli nåt.
De sa även att förbudet mot kartonggips beror till stor del på att det har varit problem där man har haft gipset mot yttervägg direkt mot plasten i väggen.
TarkoDry låter ju helt klart ganska smidigt. Har dock inte räknat på det än om det blir väldans mycket dyrare.
Det priset jag fick på TarkoDry var ca 250 kr/kvm för väggarna. Fast då behöver man ju inte köpa den dyrare glasfiberskivan.
Jag står just nu och väger mellan:
1. Sätta kartonggips och låta GVK-firma sätta TarkoDry-matta. Sen kakel på det. GVK-firman garanterar kvaliteten på tätskiktet.
2. Sätta upp Glasroc (glasfiber-gips) och använda något av de tätskikt som man kan "tapetsera" och rolla själv.
Har pratat med GVK-firman som naturligtvis tycker att det här är ett grymt bra system och de har använt det länge.
Pratade även med försäkringsbolaget och de sa att så länge det är godkänt av antingen BKR eller GVK så är det inga som helst problem om det skulle bli nåt.
De sa även att förbudet mot kartonggips beror till stor del på att det har varit problem där man har haft gipset mot yttervägg direkt mot plasten i väggen.
TarkoDry låter ju helt klart ganska smidigt. Har dock inte räknat på det än om det blir väldans mycket dyrare.
Det priset jag fick på TarkoDry var ca 250 kr/kvm för väggarna. Fast då behöver man ju inte köpa den dyrare glasfiberskivan.
Jag pratade just med en kille på Folksam som sa att man visst kan använda kartonggips. Om man får en genomträngning av fukt genom godkänt tätskikt så är det fel i just tätskiktet och då ersätter de skadan vare sig det är kartong eller våtrumsskiva. Sedan känns det ju bäst att ha våtrumskiva med tanke på mögel. Låter ju rätt rimligt tycker jag men det skiljer sig säkert mellan försäkringsbolagen
Peter Claesson skrev:Jag pratade just med en kille på Folksam som sa att man visst kan använda kartonggips. Om man får en genomträngning av fukt genom godkänt tätskikt så är det fel i just tätskiktet och då ersätter de skadan vare sig det är kartong eller våtrumsskiva. Sedan känns det ju bäst att ha våtrumskiva med tanke på mögel. Låter ju rätt rimligt tycker jag men det skiljer sig säkert mellan försäkringsbolagen
Har du fått det på papper? har också folksam ju och jag tänkte börja med skivorna snart
Nä grejen är den att det är en nära bekant som jobbar på Folksam och de hade disskuterat detta i Fikarummet. Han var jäkligt säker på att de ser på fel i baddrum på det sättet som han beskrev och att de ersätter det men jag tror inte man kan säga att det är gjort fackmannamässigt om man använder karong. Det förlorar man ju på om man skall sälja senare. Det är ju rätt skönt att veta att det är gjort som man skall. Sedan har jag inte Folksam som försäkringsbolag men jag skall titta lite mer på detta och återkommer i ämnet.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om du sätter keramiska plattor så skall du följa BKR reglerna till punkt och pricka om det skall anses vara fackmannamässigt utfört. Och de reglerna tillåter inte kartonggips.
Undantaget är om man väljer ett tätskikt som går under GVK reglerna (dvs. i princip plastmatta, med eller utan kakel/klinker på). Då gäller GVK reglerna som för tillfället tillåter kartonggips.
Sedan är det en annan sak hur försäkringsbolagen tolkar reglerna. Såvitt jag vet så föreskriver alla bolag att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört, men det verkar som vissa skadereglerare nekar ersättning om det överhuvudtaget finns någon detalj som inte är fackmannamässig, medan andra verkar mer titta på om den faktiska skadan verkligen beror på en detalj som inte är fackmannamässig.
Såvitt jag förstår så gör bolaget inte fel (enl. vad som står i villkoren) om de nekar ersättning när en helt korrekt och korrekt tätad golvbrumm orsakar en vattenskada, men toapappershållaren i andra änden på rummet är uppskruvad utan stöd bakom skivan (icke fackmannamässig håltagning).
Undantaget är om man väljer ett tätskikt som går under GVK reglerna (dvs. i princip plastmatta, med eller utan kakel/klinker på). Då gäller GVK reglerna som för tillfället tillåter kartonggips.
Sedan är det en annan sak hur försäkringsbolagen tolkar reglerna. Såvitt jag vet så föreskriver alla bolag att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört, men det verkar som vissa skadereglerare nekar ersättning om det överhuvudtaget finns någon detalj som inte är fackmannamässig, medan andra verkar mer titta på om den faktiska skadan verkligen beror på en detalj som inte är fackmannamässig.
Såvitt jag förstår så gör bolaget inte fel (enl. vad som står i villkoren) om de nekar ersättning när en helt korrekt och korrekt tätad golvbrumm orsakar en vattenskada, men toapappershållaren i andra änden på rummet är uppskruvad utan stöd bakom skivan (icke fackmannamässig håltagning).
Men det står också på BKR, Branschregler 2007, gäller generellt och att man kan göra avvikelser ,se inklipp från dessa branschregler och det är som inledning och rödmärkt i deras broschyr:
"De utgår från arbeten med godkända tätskiktssystem på hela golv- eller väggytor vid nyproduktion eller renovering. Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt
efter samråd med tätskiktstillverkaren. Dokumenteras i Bilaga A.
Reglerna kan normalt inte appliceras på arbeten med delar av ytor vid reparationer, åtgärdande av felutföranden, skador och liknande där tätskikt har skadats eller måste brytas. Däremot kan sådana åtgärder göras fackmässigt med utgångspunkt från att funktionskrav enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, BBV, skall uppnås. Entreprenören tar ansvar för arbetet och kan lämna garanti enligt överenskommelse mellan parterna."
Rätt eller fel, men så står det och det innebär att vid all renovering så kan man göra avsteg och många av oss i forumet gör just renoveringar.
"De utgår från arbeten med godkända tätskiktssystem på hela golv- eller väggytor vid nyproduktion eller renovering. Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt
efter samråd med tätskiktstillverkaren. Dokumenteras i Bilaga A.
Reglerna kan normalt inte appliceras på arbeten med delar av ytor vid reparationer, åtgärdande av felutföranden, skador och liknande där tätskikt har skadats eller måste brytas. Däremot kan sådana åtgärder göras fackmässigt med utgångspunkt från att funktionskrav enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, BBV, skall uppnås. Entreprenören tar ansvar för arbetet och kan lämna garanti enligt överenskommelse mellan parterna."
Rätt eller fel, men så står det och det innebär att vid all renovering så kan man göra avsteg och många av oss i forumet gör just renoveringar.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Förstår inte riktigt vilka omständigheter vid en renovering som skulle göra att man måste använda kartonggips istället för godkänt material.
