Hej har en fundering på gips i badrum!
Jag håller på med badrumsrenovering har lite frågor innan jag sätter tätskiktet.
Jag har 30cc mellan reglarna i väggen, satt på en 15mm plywood p30 kvalité, sedan körde jag med 6mm repgips som skruvades upp. Detta är väl ok nu med dess nya branschreglerna?

Ska sätta kakel på väggarna.
Jag tänkte köra med Kiiltos foliesystem som tätskikt..

/johan

Osäker på om 6mm räcker enligt "reglerna" men jag har inte sett att det inte skulle göra det.... Jag skulle lagt "riktig" 13mm gipsskiva men har du 15mm plywood bakom och har skruvat ordentligt så ska det hålla.

okej får hoppas att de håller. på en 1200 bred skiva har jag satt 4 rader med skruv ca 300mm mellan varje skruv kört 25mm galvad gipsskruv som jag har dragit fast i plywooden.

T
Som sagt det skulle ha varit 13 mm gips men eftersom du nu har 15 mm plyfa så kommer det att bli bra ändå!

okej. då kan jag vara lugn =)

Johann91 skrev:
okej får hoppas att de håller. på en 1200 bred skiva har jag satt 4 rader med skruv ca 300mm mellan varje skruv kört 25mm galvad gipsskruv som jag har dragit fast i plywooden.
Då är det skruvat ordentligt!
Det ska inte vara något problem då skulle jag säga.

Johann91 skrev:
Hej har en fundering på gips i badrum!
Jag håller på med badrumsrenovering har lite frågor innan jag sätter tätskiktet.
Jag har 30cc mellan reglarna i väggen, satt på en 15mm plywood p30 kvalité, sedan körde jag med 6mm repgips som skruvades upp. Detta är väl ok nu med dess nya branschreglerna?

Ska sätta kakel på väggarna.
Jag tänkte köra med Kiiltos foliesystem som tätskikt..

/johan
Hej
Såvitt jag vet så kan du använda kartongbekläda gipsskivor i badrummet om gipstillverkaren rekommenderar det (jätte viktigt att kolla upp).

Känner du till någon kartongbeklädd gipsskiva som tillverkaren rekmmenderar? Lite svårt att hitta något om den saken på deras hemsidor...

Tack på förhand.

Niklas Sarri skrev:
Känner du till någon kartongbeklädd gipsskiva som tillverkaren rekmmenderar? Lite svårt att hitta något om den saken på deras hemsidor...

Tack på förhand.
Hej
Skickar en länk till Knaufs hemsida över tex vad dom rekommenderar för skivor i diverse utrymmen.
Hoppas att det hjälper dig lite på vägen.

http://www.knaufdanogips.se/index.p...knauf-danogips-guide-val-av-skivor-vatutrymme

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.