Brister!? Efter att ha fått solceller installerade av en av de marknadsledande aktörerna kan jag bara säga att man får hoppas på lite "tur" att installatörerna känner till hur ungefär hur det ska monteras. Det finns relativt många regler som reglerar hur det ska göras men få som känner till dom. Fort ska det gå och snabbt vidare till nästa hus. Vi anlitade en besiktningsman för 5500 och han hittade en hel del mindre brister, inga som riskerar liv och hälsa men som på sikt kan leda till problem. Fel som för dåligt klammrad dc kabel och bristfällig dokumentation var det han hittade hos oss.
 
PeterFalun
vilken typ av besiktningsman?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
vilken typ av besiktningsman?
Specialist på solcellsinstallationer
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Läste en notis om att Rise undersökning inte är ett snitt av alla anläggningar i Sverige. De valde ut ett antal anläggningar som man visste kunde ha brister. Så undersökningen är mer ett snitt av kända bister.
 
J
:D
R Robert-san01 skrev:
Läste en notis om att Rise undersökning inte är ett snitt av alla anläggningar i Sverige. De valde ut ett antal anläggningar som man visste kunde ha brister. Så undersökningen är mer ett snitt av kända bister.

:Djag installerade på vårt tak i november och trodde att det var okej.
Vi fick ringa de som monterat i slutet av mars och undrade.
De kom direkt och fixade det.
Vem är ansvarig för 2.5 månader utebliven produktion
 
Det är naturligtvis du som anläggnings ägare som har ansvaret att ha koll på den.
 
Jan Allan skrev:
:D


:Djag installerade på vårt tak i november och trodde att det var okej.
Vi fick ringa de som monterat i slutet av mars och undrade.
De kom direkt och fixade det.
Vem är ansvarig för 2.5 månader utebliven produktion
Hur mycket tror du att du gick miste om mellan november och april?
 
  • Haha
Etrompa
  • Laddar…
Fick installerat men ej besiktigat vår anläggning vi fick installerat i oktober 2019, vilket vi kanske borde gjort. Dock krävde vi all dokumentation (ganska mycket faktiskt, cirka 10 olika bilagor, CE märkning för anläggningen inkluderat) innan slutfakturan betalades. Vilket vi också fick (dom fick nog leta lite;).

Dock inga garantier för att det blivit rätt, men det har iallafall fall intygats av installatören att anläggningen är säker (ce-märkning) och att Alla regler och krav för elinstallationer har följts.

Vet dock inte vad det är värt ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.