Har tänkt bygga på ej detaljplanerad mark och tänkte därmed ansöka om förhandsbesked för att veta om vi får ett bygglov senare.

Kommunen vill ha:
" - Tomtkarta som ungefärligt visar den planerade tomtplatsen, var byggnaden ska placeras samt hur tillfart kan ske.
- Lämpliga foton från platsen."

Det senare tror jag att jag kan lösa, men för att undvika att kommunen väntar maximal tid med att svara "du gjorde fel här" så vill jag göra så rätt som möjligt.
Jag känner mig då rätt osäker på eventuella formaliakrav på kartan, vilket kartmaterial är smidigast att utgå från?

Jag misstänker att några krav är att kartan är i lämplig skala (1:400-1:500 för en normalstor villatomt) och att den innehåller höjdkurvor (så att man kan se om ditt förslag är rimligt vad avser lutning på infart osv.)

Absolut säkrast är nog att skaffa en Primärkarta eller Baskarta (kommunerna kallar den lite olika) direkt från kommunens mät/kartavdelning, det kostar nog runt en tusenlapp eller så.

Ska du stycka av en tomt eller bygga på befintlig fastighet? Lantmäteriet kräver förhandsbesked för avstyckning.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/forhandsbesked/

Kommunen har antagligen en bygga/bo avdelning på sin hemsida där du han hitta exempelkartor. Har för mig att kartan ska vara i skala 1:400.

Hittade en info site med boverket, lantmäteriet och SKL som avsändare så det borde ju gälla överallt med reservation för kommunala småpåvar.

http://www.mittbygge.se/Bygga/Vad-ska-bifogas-en-ansokan/Situationsplan/

Tack för svar!
b8q: Ska se vad jag kan hitta, väg är inga problem, söderslätt är väldigt platt =)
toolman77: Avstyckning av mark utanför planlagt område är tanken.
Kommunens (Trelleborg) hemsida är i mitt tycke lite väl tunn, min insaxade info är det enda jag hittat hittills.

Jag kom undan med den här kartan så du borde kunna plocka en terrängkarta från eniro.se. Vet dock inte hur du ska få till skalan

byggahus situationsplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten
Ett förhandsbesked torde tarva (=borde kräva) en ganska enkel karta. Dvs. en nybyggnadskarta är over-kill.

Jag har nu letat vettigt kartmaterial och det blev tillsist Lantmäteriets som skärmdump, då kunde jag ta både karta och foto och överlagra dessa i inkscape.

Några rektanglar och streck senare så har vi denna skapelse:
Förhandsbesked Karta 20151208.png
Skapa konto

Hmm, skalan har jag missat helt. Men den kanske inte behövs? =/
Annars borde det iofs inte vara så svårt att rita in...

tomtkarta.jpg
Skapa konto

Någon som vill tycka till om min fina "tomtkarta"? :)

harry73
Lägg ett mejl till kommunen och skriv att du tänker ansöka om förhandsbesked och at du undrar om bifogad karta är OK eller om de vil ha annat kartmaterial som underlag eller skick bara in kartan och ansökan och se hur det går

Tycker den ser ganska bra ut, för ett förhandsbesked kanske den räcker.
Det som kanske kan behövas mer är en beskrivning av eventuella intressanta markförhållanden, topografiska element som t ex kullar, diken, rösen eller annat utöver höjdkurvan på kartan. Det ska ju gå att bedöma om det är lämpligt att bygga där eller inte.
- Är avstyckningen redan godkänd och genomförd? Om den nya tomten är avstyckad i syfte att bygga bostadshus där så är ju mycket av den bedömningen redan gjord när avstyckningen godkändes. Eller är avstyckningen tänkt att göras som på din kartskiss?

harry: Smart! Jag har dock ringt dem ett par gånger, men de verkar inte riktigt själva veta vad de vill ha. :(

Martin: Bra tankar, dock tror jag inte det finns mer att markera ut, marken är idag hästhagar. och det är allmänt platt (därav en enda höjdkurva) Detta förtydligas förhoppningsvis av bilderna kommunen vill ha bifogade ansökan.
Vi tänker inte stycka av utan godkänt förhandsbesked, så tanken är att förhandsbeskedet ska ligga till grund för avstyckningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.