D docydry skrev:
Ha ja det var dimensioneringen jag ville slippa, jag har ingen rikt- och planhyvel och just denna dimension var precis den jag behövde.
De som byggde kåken/fönstren hade nog ingen rikt och planhyvel heller...
Har du eller kan du låna handcirkelsåg, sänksåg, bandsåg, Gerdesåg eller vanlig bordsåg fixar du nog att klyva ner en tätvuxen furuplanka.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De som byggde kåken/fönstren hade nog ingen rikt och planhyvel heller...
Har du eller kan du låna handcirkelsåg, sänksåg, bandsåg, Gerdesåg eller vanlig bordsåg fixar du nog att klyva ner en tätvuxen furuplanka.
Tja att döma av hur rakt (inte) allt är på huset så har du med största sannolikhet rätt 😅
Cirkelsåg och kap-/gersåg finns, men bordsåg hade ju varit trevligt

Har du nån handhyvel eller elhyvel?

F fribygg skrev:
Har du nån handhyvel eller elhyvel?
Inte än men jag letar efter en ursäkt att köpa en 😉
Handhyvel är ju ändå billigt

• Gilla
docydry
  • Laddar…
Ska du helrenovera och byta trä i mer än ett fönster behöver du nog en hyvel, är det bara en enstaka trälagning klarar du dej nog bra med handcirkelsågen och sandpapper

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska du helrenovera och byta trä i mer än ett fönster behöver du nog en hyvel, är det bara en enstaka trälagning klarar du dej nog bra med handcirkelsågen och sandpapper
Japp det är ca fem fönster som behöver en eller ett par delar (sidostycke, bottenstycke, spröjs) bytta. Elhyvel (handhyvel??) duger bra och jag klarar mig utan planhyvel då alltså?

S sprucetwig skrev:
[länk] Har Kärnfuru och som jag förstår de skickar de mindre beställningar som vanliga paket.
Ja det här var ju rimliga priser på virket i alla fall, även om frakten visserligen ändå blir flerdubbelt vad virket kostar 😅
Bra tips ändå!

F fribygg skrev:
Kolla grankarlsson.se de kan nog ta fram nått lämpligt
Grankarlsson svarade nu så jag kikar förbi dem inom nån dag och kollar 👌

Vi har ett hus från 1926. Vi har köpt gamla fönster och tagit trä som vi behövt för byte i tex fönsterbågar. Spröjs har vi gjort själva då det sällan finns kvar. Spröjsvirket köpte vi på Beijer, limmade ihop till lämplig tjocklek, två stavar på varandra och fräste sedan profilen. Kolla på Blocket, fråga grannar, Återbruket, Hus till hus. Bor själv i Göteborg.

• 6964CDF4-877D-400E-8D54-995D2F2869C9_1_105_c.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mirakelasta skrev:
Vi har ett hus från 1926. Vi har köpt gamla fönster och tagit trä som vi behövt för byte i tex fönsterbågar. Spröjs har vi gjort själva då det sällan finns kvar. Spröjsvirket köpte vi på Beijer, limmade ihop till lämplig tjocklek, två stavar på varandra och fräste sedan profilen. Kolla på Blocket, fråga grannar, Återbruket, Hus till hus. Bor själv i Göteborg.
Aha limmat virke från Beijer, håller det alltså? Jag kanske är för petig som vill ha kärnvirke?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.