1 526 läst ·
41 svar
2k läst
41 svar
Kärnvirke till fönster
De som byggde kåken/fönstren hade nog ingen rikt och planhyvel heller...D docydry skrev:
Har du eller kan du låna handcirkelsåg, sänksåg, bandsåg, Gerdesåg eller vanlig bordsåg fixar du nog att klyva ner en tätvuxen furuplanka.
Tja att döma av hur rakt (inte) allt är på huset så har du med största sannolikhet rätt 😅F fribygg skrev:
Cirkelsåg och kap-/gersåg finns, men bordsåg hade ju varit trevligt
https://sundabyggvaror.se/ Har Kärnfuru och som jag förstår de skickar de mindre beställningar som vanliga paket.
Japp det är ca fem fönster som behöver en eller ett par delar (sidostycke, bottenstycke, spröjs) bytta. Elhyvel (handhyvel??) duger bra och jag klarar mig utan planhyvel då alltså?F fribygg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 137 inlägg
Vi har ett hus från 1926. Vi har köpt gamla fönster och tagit trä som vi behövt för byte i tex fönsterbågar. Spröjs har vi gjort själva då det sällan finns kvar. Spröjsvirket köpte vi på Beijer, limmade ihop till lämplig tjocklek, två stavar på varandra och fräste sedan profilen. Kolla på Blocket, fråga grannar, Återbruket, Hus till hus. Bor själv i Göteborg.
Aha limmat virke från Beijer, håller det alltså? Jag kanske är för petig som vill ha kärnvirke?M mirakelasta skrev:Vi har ett hus från 1926. Vi har köpt gamla fönster och tagit trä som vi behövt för byte i tex fönsterbågar. Spröjs har vi gjort själva då det sällan finns kvar. Spröjsvirket köpte vi på Beijer, limmade ihop till lämplig tjocklek, två stavar på varandra och fräste sedan profilen. Kolla på Blocket, fråga grannar, Återbruket, Hus till hus. Bor själv i Göteborg.
Är man noga när man sågar och har ett hyfsat sågblad går det som @fribygg skriver att putsa till det med grovt sandpapper. Handlar mycket om tid och tålamod. Själv är jag inte riktigt kompis med handelhyveln - skulle påstå att den är ett rätt dåligt substitut för en planhyvel. Kanske om man bygger någon planhyvlingsjigg(?)D docydry skrev:
Nackdelen är ju att TS inte lär sej och inte får en vettig anledning att skaffa hyvel om man gör på ditt sätt @AndersSA AndersS skrev:
Hehe du slår huvudet på spiken @fribygg 😉 Jag är lite enveten med att göra saker själv, även om jag inte kan nåt från början och det tar mycket längre tid. Men det är ändå kul att lära sig och att få ha renoverat på egen hand, så det blir ju även en hobby. Samtidigt är det bra att kunna hjälpa barnen med sånt här när de blir äldre, så slipper de göra som jag. Att vara helt okunnig är ändå inte kul, även om man som jag jobbar med helt andra saker.F fribygg skrev:
Men visst, saker som stora el- och vatteninstallationer ger jag mig inte på, sånt lejer jag ut för att inte hamna i trubbel.