461 läst ·
25 svar
461 läst
25 svar
Kärnvirke till fönster
De som byggde kåken/fönstren hade nog ingen rikt och planhyvel heller...D docydry skrev:
Har du eller kan du låna handcirkelsåg, sänksåg, bandsåg, Gerdesåg eller vanlig bordsåg fixar du nog att klyva ner en tätvuxen furuplanka.
Tja att döma av hur rakt (inte) allt är på huset så har du med största sannolikhet rätt 😅F fribygg skrev:
Cirkelsåg och kap-/gersåg finns, men bordsåg hade ju varit trevligt
https://sundabyggvaror.se/ Har Kärnfuru och som jag förstår de skickar de mindre beställningar som vanliga paket.
Japp det är ca fem fönster som behöver en eller ett par delar (sidostycke, bottenstycke, spröjs) bytta. Elhyvel (handhyvel??) duger bra och jag klarar mig utan planhyvel då alltså?F fribygg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 137 inlägg
Vi har ett hus från 1926. Vi har köpt gamla fönster och tagit trä som vi behövt för byte i tex fönsterbågar. Spröjs har vi gjort själva då det sällan finns kvar. Spröjsvirket köpte vi på Beijer, limmade ihop till lämplig tjocklek, två stavar på varandra och fräste sedan profilen. Kolla på Blocket, fråga grannar, Återbruket, Hus till hus. Bor själv i Göteborg.
Aha limmat virke från Beijer, håller det alltså? Jag kanske är för petig som vill ha kärnvirke?M mirakelasta skrev:Vi har ett hus från 1926. Vi har köpt gamla fönster och tagit trä som vi behövt för byte i tex fönsterbågar. Spröjs har vi gjort själva då det sällan finns kvar. Spröjsvirket köpte vi på Beijer, limmade ihop till lämplig tjocklek, två stavar på varandra och fräste sedan profilen. Kolla på Blocket, fråga grannar, Återbruket, Hus till hus. Bor själv i Göteborg.
Klicka här för att svara