Hej allihop!
Jag är sällan här men när jag står inför byggfrågor och jag inte hittar svar nån annanstans så brukar det vara hit jag går för att fråga. Och nu har jag en sådan fråga, om fönsterrenovering:
Jag renoverar våra fönster på ett gammalt hus från 1909. Osäker på exakt hur gamla själva fönstren är men hur som helst, utöver omkittning, målning och i vissa fall omglasning så har vissa fönster rötskador i fönsterbågen så jag behöver byta några sido-/bottenstycken och spröjs. Fräs och fräsbord och sånt är löst men jag behöver ju själva råämnet också, och där var det svårare. Var tusan köper man kärnvirke nuförtiden?
Vi bor utanför Göteborg och kommer renovera fortlöpande men ganska utdraget pga tidsbrist, så bäst vore förstås om det gick att bara svänga förbi en bra handlare och köpa det som behövs just nu, och sedan kompletteringsköpa allt eftersom. I andrahand får jag väl uppskatta hur mycket som behövs totalt sett och lägga en beställning för leverans men leveranskostnaden brukar bli rätt rejäl. Dimensionerna gör förstås att vanlig 28 mm-trall inte duger; jag behöver 32x56 mm för bågen och 22x25 mm för spröjs.
Nån som har några tips?
Tack på förhand!
Jag är sällan här men när jag står inför byggfrågor och jag inte hittar svar nån annanstans så brukar det vara hit jag går för att fråga. Och nu har jag en sådan fråga, om fönsterrenovering:
Jag renoverar våra fönster på ett gammalt hus från 1909. Osäker på exakt hur gamla själva fönstren är men hur som helst, utöver omkittning, målning och i vissa fall omglasning så har vissa fönster rötskador i fönsterbågen så jag behöver byta några sido-/bottenstycken och spröjs. Fräs och fräsbord och sånt är löst men jag behöver ju själva råämnet också, och där var det svårare. Var tusan köper man kärnvirke nuförtiden?
Vi bor utanför Göteborg och kommer renovera fortlöpande men ganska utdraget pga tidsbrist, så bäst vore förstås om det gick att bara svänga förbi en bra handlare och köpa det som behövs just nu, och sedan kompletteringsköpa allt eftersom. I andrahand får jag väl uppskatta hur mycket som behövs totalt sett och lägga en beställning för leverans men leveranskostnaden brukar bli rätt rejäl. Dimensionerna gör förstås att vanlig 28 mm-trall inte duger; jag behöver 32x56 mm för bågen och 22x25 mm för spröjs.
Nån som har några tips?
Tack på förhand!
Garanterat inte i högen med tryckt trallvirke på vanliga byggladan.
Skriver du ut var i Göteborgstrakten du håller till kanske du kan få några vettiga tips som inte innebär att du måste sitta i köhelvetet..
Skriver du ut var i Göteborgstrakten du håller till kanske du kan få några vettiga tips som inte innebär att du måste sitta i köhelvetet..
Gransjöås såg kanske? De håller till några kilometer från Härskogsvägens södra ände så inte jättelångt från Lerum.
https://www.grankarlsson.se/sagning.htm
Den här biten fick mig att fnittra lite:
https://www.grankarlsson.se/sagning.htm
Den här biten fick mig att fnittra lite:
- Vi har även sålt brädbitar till karateklubben för vidare sönderdelning medels handkraft
Det planhyvlade virket på Byggmax har varit riktigt fint virke. Rejält tättvuxet, hyfsat kvistfritt och inga problem att hitta bra kärnbitar i stället (de står bland listerna). Nackdelen är att urvalet av dimensioner är klent.
Annars har Calexico kvartssågat kärnvirke. Man kan också kvartssåga själv från tättvuxet furutimmer, man kan beställa på någon lokal såg eller ta bitar från skrotade fönsterbågar.
Annars har Calexico kvartssågat kärnvirke. Man kan också kvartssåga själv från tättvuxet furutimmer, man kan beställa på någon lokal såg eller ta bitar från skrotade fönsterbågar.
Vet du om Calexico säljer till privatpersoner och i små mängder?C cpalm skrev:Det planhyvlade virket på Byggmax har varit riktigt fint virke. Rejält tättvuxet, hyfsat kvistfritt och inga problem att hitta bra kärnbitar i stället (de står bland listerna). Nackdelen är att urvalet av dimensioner är klent.
Väljer man Calexicos standarddimensioner går det bra att handla som privatperson och inget minimikrav på mängd. Åtminstone på deras stockholmslager. Fast man får inte gå in och välja ut sina plankor själv.
Ha ja det var dimensioneringen jag ville slippa, jag har ingen rikt- och planhyvel och just denna dimension var precis den jag behövde. Men jag fattar att det blir (alldeles för) dyrt 🤑 så jag får kanske se på standard ändå. Får se var Grankarlsson svarar också, hoppas att de kan vara billigare 😀C cpalm skrev: