Hejsan,

Har märkt att när man sätter in en karmskruv i hålen som finns på dörrkarmen så är karmskruvens sista metallstycke lite för bred och lång för att passa in i hålet, är det meningen att man ska använda andra skruvar? Använder då 90mm karmskruv, skruven stöter i metallen som man ser i hålet och vill inte gå djupare.

Bild på hål i karmen: IMG012.jpg

Dörr: http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra

Redigerat:
Är det genomborrat då?

Edit: Ser att du har karmhylsor. Det är speciella skruv till dom.

300090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Normalt är det inte genomborrat. Måste göras med 14mm bort innan karmskruven skruvas i dvs hålet skall vara 14 mm igen hela larmen

Det är förmodligen som Stefan säger att det är karmhylsor och du behöver rätt skruv för det.

Jaha, hur vet jag vilken tjocklek och längd jag behöver på skruvarna till karmhylsorna?

Förresten, heter skruvarna något särskilt? Har sökt runt lite nu på nätet men hittar bara TEMA som benämner de "förankringsskruv för karmhylsa" och sedan Jula som säljer, annars ingen, vill ju helst köpa mina på bauhaus eller liknande som är nära.

Tack för bilden :)

Redigerat:
headmaster200 skrev:
Jaha, hur vet jag vilken tjocklek och längd jag behöver på skruvarna till karmhylsorna?

Förresten, heter skruvarna något särskilt? Har sökt runt lite nu på nätet men hittar bara TEMA som benämner de "förankringsskruv för karmhylsa" och sedan Jula som säljer, annars ingen, vill ju helst köpa mina på bauhaus eller liknande som är nära.

Tack för bilden :)
Jag köpte mina på min lokala XL-bygg.
Men alla större bygghandlare bör ha dessa

Jag tror att essve har dessa i sitt sortiment.

Ahh jag ser, testar med den närmaste byggvaruhuset då.

Det är 7,5 x 60 mm man ska ha som standard för träregel som jag har förstått det?

Jag tror att jag körde med 5x60. Men kan kolla det imorgon.

Jag har dörrar från samma tillverkare i mitt hus, man måste borra upp hålen för att det ska funka, jag drog mina med borrhammaren först för det var den enda som orkade, men karmskruven gick inte tillräckligt långt in ändå.
Efter att ha borrat igenom dörrkarmen så gick det hur bra som hellst.
Minns dock inte om vi använde 13 eller 14mm borr, men det spelar nog mindre roll.
Jag körde med 90mm karmskruv med.
Med karmskruv avser jag följande modell: http://www.beijerbygg.se/store/priv...tning/programa-karmskruv-90-oh-80st-005238616

Vore otroligt snällt :)

Hej Pumba, var det också karmhylsor på din? Förstår inte riktigt vad du menar med att borra upp hålen om du hade det.
Edit: ahh jag ser, blir lite olika då, antar att det var utan karmhylsor du hade då.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.