Hej!
Jag ska sätta upp en karm till en dubbeldörr inomhus. Det är äldre karm och dörrar från 70-taler som vi gärna vill behålla. När vi köpte huset var karmen borttagen och de hade satt lister där istället. Nu ska vi sätta tillbaka karmen.
Hålet i väggen passar perfekt men regeln på ena sidan är 45x70 som är vänd åt fel, dvs 45mm att skruva i vilket gör att precis där jag ska sätta karmskruven är det en glipa på typ 25mm innan nästa regel.
Jag skulle kunna vända karmen men då går dörrarna in i fel rum.
3 frågor:
1. Är en 45-regel tillräcklig för att fästa en karm mot?
2. Kan jag borra nya hål på andra sidan i karmen istället, dvs så att de inte döljs av dörrbladet? Inte optimalt snyggt men om det funkar och håller är det ok för mig.
3. Eller finns annat alternativ för att täppa igenom glipan så att jag kan skruva karmskruv där? Väggarna är precis spacklade och målade så jag är inte så intresserad av behöver ta ner gips och sätta in nya reglar..
Jakob
Jag ska sätta upp en karm till en dubbeldörr inomhus. Det är äldre karm och dörrar från 70-taler som vi gärna vill behålla. När vi köpte huset var karmen borttagen och de hade satt lister där istället. Nu ska vi sätta tillbaka karmen.
Hålet i väggen passar perfekt men regeln på ena sidan är 45x70 som är vänd åt fel, dvs 45mm att skruva i vilket gör att precis där jag ska sätta karmskruven är det en glipa på typ 25mm innan nästa regel.
Jag skulle kunna vända karmen men då går dörrarna in i fel rum.
3 frågor:
1. Är en 45-regel tillräcklig för att fästa en karm mot?
2. Kan jag borra nya hål på andra sidan i karmen istället, dvs så att de inte döljs av dörrbladet? Inte optimalt snyggt men om det funkar och håller är det ok för mig.
3. Eller finns annat alternativ för att täppa igenom glipan så att jag kan skruva karmskruv där? Väggarna är precis spacklade och målade så jag är inte så intresserad av behöver ta ner gips och sätta in nya reglar..
Jakob
Produkter som diskuteras: "Karminfästning"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa träregel (syll) i murbruk inomhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Funkar regelvirke till trappa inomhus?
Regel på husgrund inomhus
Vilken skiva för att putsa på träregelvägg inomhus?
vilken skiva för att putsa på träregelvägg inomhus?
Färg, Måla & Tapetsera