D diceman skrev:
sliter mitt hår 😅
Men efter några svar från er och fundering så får man antingen lägga en extra gips på insidan av väggen där dörren är, för att flytta med karmen 13mm innåt så den livar ”sista gipsen” och då ha en rimlig chans att få skruven att fästa i regeln.

Eller borra nya hål i karmen och leva med dubbel uppsättning täckplugg. Senaste varianten är nog snabbast.
Sätt karmen så den livar med utsidan. Sen salar du på karmen på insidan så den livar med gipsen. Sen gör du en blindtröskel med samma liv med höjden 5-15 mm över färdigt flytspackel beroende på avstånd till brunnen. Bifogar en bild hur det kan se ut.
 
  • Screenshot_20260622_140200_Photos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Sätt karmen så den livar med utsidan. Sen salar du på karmen på insidan så den livar med gipsen. Sen gör du en blindtröskel med samma liv med höjden 5-15 mm över färdigt flytspackel beroende på avstånd till brunnen. Bifogar en bild hur det kan se ut så gjorde
P Patzie skrev:
Sätt karmen så den livar med utsidan. Sen salar du på karmen på insidan så den livar med gipsen. Sen gör du en blindtröskel med samma liv med höjden 5-15 mm över färdigt flytspackel beroende på avstånd till brunnen. Bifogar en bild hur det kan se ut.
Så gjorde jag med. Blev kanon.
 
P Patzie skrev:
Sätt karmen så den livar med utsidan. Sen salar du på karmen på insidan så den livar med gipsen. Sen gör du en blindtröskel med samma liv med höjden 5-15 mm över färdigt flytspackel beroende på avstånd till brunnen. Bifogar en bild hur det kan se ut.
En bild är mer än tusen ord. Tack.
Men, nu är risken att jag inte fattar. Ledsen för det och ha tålamod 😅

Om jag livar utsidan så löser det placeringen av karmhålen. Dock så sticker karmen ut ca 7mm på insidan jmf med gips. Sala är väl bygga på?
Väggen är 111 utan kakel, räknade med ytterligare ca 15 med kakel = 126 totalt och valde då en 118-karm. Tänkte det blir kanon. Borde kanske räknat djupet INNAN kakel dvs karmen jag har nu är för djup med tanke reglerna kring tätskikt?

Med 93-karm, livat den utsida, så hade jag jag saknat 18mm till att liva insida som jag då kunde sala. Tänker jag rätt?
 
Hej gjorde en enkel skiss på telefon snabbt, hade inget annat.
Men dörr SKA liva med insida gips för tätskiktetsskull, punkt.
Man sätter ofta en tum större regel i dörröppning vid detta problem eller generellt skulle jag säga i byggbranschen. Enligt min bild och som någon skrev tidigare i tråden. Så hade du 70 stomme, så sätter du 95 regel centrerat. Så går din plyfa mot den, och gipset utöver.

Eller borra nya karmhål. I mitten på dörrkarm, vanligt knep. Spelar ingen roll och ingen kommer bry sig så länge du sätter karmpluppar

Är jag tydlig?
 
  • Notes_260622_181249.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Khagge skrev:
Hej gjorde en enkel skiss på telefon snabbt, hade inget annat.
Men dörr SKA liva med insida gips för tätskiktetsskull, punkt.
Man sätter ofta en tum större regel i dörröppning vid detta problem eller generellt skulle jag säga i byggbranschen. Enligt min bild och som någon skrev tidigare i tråden. Så hade du 70 stomme, så sätter du 95 regel centrerat. Så går din plyfa mot den, och gipset utöver
Eller borra nya karmhål.
Är jag tydlig?
Japp, det hade löst problemet. Skulle frågat innan jag satte väggen 😅
 
D diceman skrev:
Och då har jag samma utmaning oavsett karmdjup och hålen är förborrade? Märkligt detta. Tänker att väggen inte är unik i tjocklek men fenomenet kanske bara uppstår i badrum där innerdelen måste liva vägg.

Alternativet att jag borrar nya hål som är mer centrerade djupleds kanske löser det. Nackdel att det blir en jäkla massa hål (ser kanske förjäkligt ut). Fördel att jag inte behöver bredda hålet eller öka tjockleken på väggen.
Alla badrum jag sätter så håller karmen alltid samma mått som tjocklek på vägg. Varför chansa och spara ett par hundralappar. När skadan är där så får du inte en spänn för du har inte byggt fackmannamässigt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.