Håller på med ett badrum. Väggarna blir ca 126mm tjocka (kakel+Gips+15mm plywood+70 regel+gips). Har köpt en 118 karm, öppna utåt.

Som jag fattar det skall karmen liva med gipset inne i badrummet och tätskiktet överlappa karmen.

Men, då hamnar karmskruvarna i ytterkant på regel så det kommer aldrig att hålla/finns knappt något att skruva i.

Hur löser man det? Får man flytta in karmen (typ 1,5cm så det livar med färdigt kakel istället för gips) och vika upp tätskiktet mot karmen? Är det en ”dödssynd” eller hur gör man?

• IMG_5992.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5993.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du sätter dubbla reglar i dörrhålet där den yttre är 85 och monterar plywood mot denna regel och gipset går förbi. Då har du fäste för karmskruvarna.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Två reglar som jag förskjuter 15 mm”utåt”?

Om, så får jag nog inte plats med 45mm i hålet. Har nog bara 2cm att spela på mellan karm och regel

Man köper rätt karm eller bygger gipssmyg

• Gilla
mackan78
  • Laddar…
Rätt karm? Mindre djup (93?)?

D diceman skrev:
Rätt karm? Mindre djup (93?)?
En karm som håller samma mått som väggen

• Gilla
mackan78 och 1 till
  • Laddar…
Hålen sitter på samma ställe oavsett djup på karmen.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Och då har jag samma utmaning oavsett karmdjup och hålen är förborrade? Märkligt detta. Tänker att väggen inte är unik i tjocklek men fenomenet kanske bara uppstår i badrum där innerdelen måste liva vägg.

Alternativet att jag borrar nya hål som är mer centrerade djupleds kanske löser det. Nackdel att det blir en jäkla massa hål (ser kanske förjäkligt ut). Fördel att jag inte behöver bredda hålet eller öka tjockleken på väggen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.