Håller på med ett badrum. Väggarna blir ca 126mm tjocka (kakel+Gips+15mm plywood+70 regel+gips). Har köpt en 118 karm, öppna utåt.
Som jag fattar det skall karmen liva med gipset inne i badrummet och tätskiktet överlappa karmen.
Men, då hamnar karmskruvarna i ytterkant på regel så det kommer aldrig att hålla/finns knappt något att skruva i.
Hur löser man det? Får man flytta in karmen (typ 1,5cm så det livar med färdigt kakel istället för gips) och vika upp tätskiktet mot karmen? Är det en ”dödssynd” eller hur gör man?
Som jag fattar det skall karmen liva med gipset inne i badrummet och tätskiktet överlappa karmen.
Men, då hamnar karmskruvarna i ytterkant på regel så det kommer aldrig att hålla/finns knappt något att skruva i.
Hur löser man det? Får man flytta in karmen (typ 1,5cm så det livar med färdigt kakel istället för gips) och vika upp tätskiktet mot karmen? Är det en ”dödssynd” eller hur gör man?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Och då har jag samma utmaning oavsett karmdjup och hålen är förborrade? Märkligt detta. Tänker att väggen inte är unik i tjocklek men fenomenet kanske bara uppstår i badrum där innerdelen måste liva vägg.
Alternativet att jag borrar nya hål som är mer centrerade djupleds kanske löser det. Nackdel att det blir en jäkla massa hål (ser kanske förjäkligt ut). Fördel att jag inte behöver bredda hålet eller öka tjockleken på väggen.
Alternativet att jag borrar nya hål som är mer centrerade djupleds kanske löser det. Nackdel att det blir en jäkla massa hål (ser kanske förjäkligt ut). Fördel att jag inte behöver bredda hålet eller öka tjockleken på väggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

