Hej

Skall montera en dörrkarm i ett badrum. Det är ett rätt stort badrum så jag har en separat toalett i badrummet som är inett eget litet rum inne i badrummet.

Jag hörde någon säga att den inte skall stå på kaklet? Utan hänga lite upp? Jag antar att det är för att den inte skall suga upp fukt. Men ör det verkligen så viktigt? Skall iag då silikonera runt de 3mm jag lyfter den från golvet?
 
T
Om det finns risk att det ofta kommer vatten på golvet som står emot karmen så finns en liten risk att det sugs upp vatten i ändträt så det kan vara därför man tänker att den inte ska stå direkt mot klinkern.

Jag hade nog inte varit så orolig, utan bara oljat karmens ändträ och sen monterat den mot golvet om det inte är precis vid duschen eller badkaret. Du skulle möjligen kunna ställa den på en plastbricka (finns specialprodukter för det) som är någon millmeter.
 
A Andreas Kneg skrev:
Skall iag då silikonera runt de 3mm jag lyfter den från golvet?
JA
 
Paul-Staffanstorp
Den kan inte ens stå mot klinkern då fuktskyddet ska vara uppvikt mot tröskel och karm samt liva väggens insida.
Man går inte in i dörrsmygen med fuktskydd och klinker.
Finns ett litet undantag och det är om smygen är väldigt djup men då krävs det en smyg på minst 100mm.

Normalt flytspacklar vi in i dörrhålet och sen sätts karmen och tröskel alternativt en blindtröskel så man kan fuktskydda med ett uppvik i liv med väggens insida... sen sätts klinkern fram till detta.
Då utsätts inte karmen för fukt alls.


Är det inne i badrummet och där är fuktskyddat på golvet genomgående i dörrhålet där du ska sätta in en dörr kanske ?
Då är det väl vettigt att lyfta den med ett par plastbrickor 2-3mm men gör man det så fyller inte silikonet någon funktion förrän vattnet stiger över de mm och då har du nog ett större problem än en fuktsugande karm. 🙃
 
P
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Skall montera en dörrkarm i ett badrum. Det är ett rätt stort badrum så jag har en separat toalett i badrummet som är inett eget litet rum inne i badrummet.

Jag hörde någon säga att den inte skall stå på kaklet? Utan hänga lite upp? Jag antar att det är för att den inte skall suga upp fukt. Men ör det verkligen så viktigt? Skall iag då silikonera runt de 3mm jag lyfter den från golvet?
Karmen ska som sagt ner bakom tätskiktet. Det är fodret som kapas ovan golvnivån, och nej, inget kladd med silikon där.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.