Hej! Jag håller på att renovera mitt kök och ska sätta in Ikea kök. Jag hade tänkt sätta upp osb/plywood och sen gips för att säkerställa att väggen klarar tyngden från väggskåpen men nu när jag tagit ner det gamla gipset ser jag att det sitter reglar som jag kan fästa hängskenan i med cirka 36 cm mellanrum. Var tror ni, gör det att det räcker med bara gips? 45x45 reglar. Väggskåp på 2 meter och sen fläktskåpet.

• Vägg med reglar och gipsskivor, exponerade ledningar och ventilationsrör, del av köksrenovering där Ikea kök ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Inte bara gips om du har 45mm reglar. OSB eller Plyfa stabiliserar hela väggen och du kan ge dig fan på att du behöver ha en skruv precis där det inte sitter en regel.

Jag skulle också överväga kottlingar mellan reglarna på rätt höjd för skenan, sedan osb på detta + gips. Att limma (och skruva) OSB på reglarna är också ett fint tricks som gör väggen helt stum.

Du sparar 600spänn på att skippa förstärkningsskivan. Det är småpengar i en köksrenovering.

• Gilla
Smulan00 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.