Hej,

Jag har letat men kan helt enkelt inte hitta ett vanligt relä. Det som beskrivs som ”relä” är oftast en enpolig 230v brytare. Vad jag har lärt mig om reläer kanske har ändrats, men jag tror inte det. Ett relä är ju en krets som kan öppnas eller stängas med hjälp av en styrström. Relät kan vara NO (Normally Open) eller NC (Normally Closed). Det spelar ingen roll vilken spänning kretsen som ska öppnas eller stängas har.

Drivspänning ska vara 230 V och styrningen ske via WiFi.

Vet någon om det finns ett plastinkapslat relä (t.ex. en puck eller DIN-skenmontage) där man kan välja att koppla NO eller NC för att få rätt tillstånd vid exempelvis strömavbrott?

//marsk

Hmm, Shelly Pro verkar mest ha NO-relä-utgångar.
Men om du vill ha NC kan du ju kombinera det med ett extern relä om det skulle knipa.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hmm, Shelly Pro verkar mest ha NO-relä-utgångar.
Men om du vill ha NC kan du ju kombinera det med ett extern relä om det skulle knipa.
Kolla koplingsschemat det öppnar och stänger inte en krävs det slår av och på 0:an.

M marsk skrev:
Kolla koplingsschemat det öppnar och stänger inte en krävs det slår av och på 0:an.
Va?

Shelly Pro 1 har en potentialfri utgång.

Va?

Shelly Pro 1 har en potentialfri utgång.
Ok, jag kollar igen, tack

M marsk skrev:
Ok, jag kollar igen, tack
Det ser bra ut tack.
De har gjort en förändring i V1.
  • Relay: no more DC switching
Skulle det kunna vara när man har driv spänning 12vdc, och använder SW1, SW2 eller är den förskruvningen på toppen 0 - 1 Hur kan man veta?

https://www.shelly.com/products/shelly-pro-1
Technical details

Du kan koppla Shellyn till en vanlig kontaktor, som är antingen NO eller NC beroende på vad du vill.

M marsk skrev:
Det ser bra ut tack.
De har gjort en förändring i V1.
  • Relay: no more DC switching
Skulle det kunna vara när man har driv spänning 12vdc, och använder SW1, SW2 eller är den förskruvningen på toppen 0 - 1 Hur kan man veta?

[länk]
Technical details
Verkar som de strukit DC på den versionen, både på input och output.

Vad är det för nått du vill styra med relät?

Verkar som de strukit DC på den versionen, både på input och output.

Vad är det för nått du vill styra med relät?
Dra lite sirener och blixt fyrar till ett vätskenivå larm.
Starta reserv pumpar så Shelly Pro 1 v.1 skall nog funka, får köpa på Amazon så är det lätt att skicka tillbaka.

M marsk skrev:
Dra lite sirener och blixt fyrar till ett vätskenivå larm.
Starta reserv pumpar så Shelly Pro 1 v.1 skall nog funka, får köpa på Amazon så är det lätt att skicka tillbaka.
Och dessa är 230VAC?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.