T
Hej,
Försöker få en kompis att komma med i HA community så jag har satt upp en Rpi 3b och tänkte skicka med ett par billiga Wifi-kontakter.
Någon som har tips på billiga brytare som funkar OK?
Nappar kompisen på konceptet så blir det en NUC, men då jag hade en Rpi liggande tänkte jag det kan vara en bra entry.
Tips på relä?

Om man vill köra WiFi så är det nog Shelly som gäller.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
+1 på Shelly. Bra och relativt billiga samtidigt som de funkar bra i Home assistant.

Ett tips är att hålla sig vid Raspberry Pi-plattformen då det är Nabu Casas val för egna produkterna. Mindre pill för din kompis. Om hen nu inte redan har en gammal NUC liggande.

Ang. WiFi-pluggar skulle jag förutom Shelly titta på Tapos sortiment. P110 är välbyggd och har energimätare. Kostar 230:- för ett 2-pack på A***on.

T
useless useless skrev:
Om man vill köra WiFi så är det nog Shelly som gäller.
Kan du länka någon Shelly som kan funka?
Bra om den inte tar upp mer än en plats i uttaget som jag märkt vissa modeller gör.

ps:
Själv har jag z-wave, Zigbee och rfx443 men då detta är en present till någon som ska övertygas om HA och börjar från nytt så tänker jag wifi är enklare då hen inte har problem med räckvidd som jag har och behöver inte slavsändare som zigbee och z-wave.

T turbo100 skrev:
Kan du länka någon Shelly som kan funka?
Alla Shelly funkar bra med HA. Vilken funktion är du ute efter?

T
useless useless skrev:
Alla Shelly funkar bra med HA. Vilken funktion är du ute efter?
Bara on-off och electricy meter.
Den måste få plats i en "slot" i ett dubbeluttag och gå via WiFi för jag vill inte min kompis sak hamna i träsket Zigbee, Z-wave, RfxTrx, thread/matter, BT osv där jag är...

R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ang. WiFi-pluggar skulle jag förutom Shelly titta på Tapos sortiment. P110 är välbyggd och har energimätare. Kostar 230:- för ett 2-pack på A***on.
Använder inte tapo molntjänst för att styras? I så fall skulle jag inte rekommendera dem.

Shelly fungerar helt utan internet.

T
Det får bli Shelly - tips på rela med energimätning som inte tar mer än en position i kontakten?

R RoAd skrev:
Använder inte tapo molntjänst för att styras? I så fall skulle jag inte rekommendera dem.

Shelly fungerar helt utan internet.
Nej, de kan användas helt lokalt, men för att generera nycklarna till anslutningen behöver man koppla dem till sitt konto. Sedan fungerar de helt ”offline” om man vill. De har alltså ingen inbyggd webserver och WiFi-basstation som Shelly.

R
Ok, de var inte så beroende av molnet som jag trodde. Men det verkar fortfarande krävas något på internet initialt för att sätta upp autentiseringen lokalt. Kanske inte hela världen, men shelly känns fortfarande säkrare på det viset.

Eller går det att installera även TP-links prylar utan app/internet numera?

Tillägg: Jag ser att integrationen i HA för TP-link är "local poll" till skillnad mot shelly som är "local push". Det borde påverka hur responsiv kommunikationen är. Att styra en plugg lär inte vara långsammare, men att känna av en knapptryckning lär inte vara lika responsivt.

R RoAd skrev:
Ok, de var inte så beroende av molnet som jag trodde. Men det verkar fortfarande krävas något på internet initialt för att sätta upp autentiseringen lokalt. Kanske inte hela världen, men shelly känns fortfarande säkrare på det viset.

Eller går det att installera även TP-links prylar utan app/internet numera?

Tillägg: Jag ser att integrationen i HA för TP-link är "local poll" till skillnad mot shelly som är "local push". Det borde påverka hur responsiv kommunikationen är. Att styra en plugg lär inte vara långsammare, men att känna av en knapptryckning lär inte vara lika responsivt.
Den mobil som används för att ställa in enheten behöver ha en autentiserad Tapo-app. När inställningen görs växlar appen över till det WiFi som enheten skapar. Kan tänka mig att detta har med nyckelkedjan att göra. När du väl har kopplat den blir den ”död” för allt annat. Går dock att dela ut till andra användare med Tapo-konto.

”Local poll” bör väl innebära att när enheten (t.ex. uttaget) hittar sin app på det lokala nätverket, så slår den över till direktkommunikation istället för det molnbaserade. Reaktionen är hur som helst omedelbar när man är på samma nät.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
R
Den mobil som används för att ställa in enheten behöver ha en autentiserad Tapo-app. När inställningen görs växlar appen över till det WiFi som enheten skapar. Kan tänka mig att detta har med nyckelkedjan att göra. När du väl har kopplat den blir den ”död” för allt annat. Går dock att dela ut till andra användare med Tapo-konto.
Då låter det trots allt som att jag ska undvika deras produkter. Efter en factory reset så lär man ju behöva den där appen igen, och om några år kan man ju inte vara säker på att TP-link underhåller den eller har sina servar uppe. Jag har av princip bestämt mig att undvika sånt om det finns alternativ. I detta fallet gör det ju det.

”Local poll” bör väl innebära att när enheten (t.ex. uttaget) hittar sin app på det lokala nätverket, så slår den över till direktkommunikation istället för det molnbaserade. Reaktionen är hur som helst omedelbar när man är på samma nät.
"Local poll" betyder att HA periodiskt frågar enheterna om läget. Det innebär att respons på exempelvis ett knapptryck inte kan bli snabbare än när HA frågar efter status.

Shelly använder "local push" vilket innebär att exempelvis en strömbrytare direkt skickar in knapptrycket till HA. Mer omedelbart än så går det inte att få det.

Att styra en switch FRÅN home assistant kommer vara omedelbar i båda fallen Är det vad du tänker på?

https://www.home-assistant.io/blog/2016/02/12/classifying-the-internet-of-things/

R RoAd skrev:
Jag har av princip bestämt mig att undvika sånt om det finns alternativ
Good for you! 😄😉
Nej, möjlighet att svarva om dem till ESPhome hade varit gött.
R RoAd skrev:
Local poll" betyder att HA periodiskt frågar enheterna om läget. Det innebär att respons på exempelvis ett knapptryck inte kan bli snabbare än när HA frågar efter status.

Shelly använder "local push" vilket innebär att exempelvis en strömbrytare direkt skickar in knapptrycket till HA. Mer omedelbart än så går det inte att få det.

Att styra en switch FRÅN home assistant kommer vara omedelbar i båda fallen Är det vad du tänker på?
Det stämmer inte. Local poll används, precis som dunskriver, när status ändras fysiskt på enheten, t.ex. när man trycker på strömbrytaren. När HA ändrar status är den omedelbar på enheten. Även med flera i en grupp (testade precis). Jag ser inte att man överhuvudtaget skulle få för sig att använda uttagets strömbrytare, mer än i nödfall.
Så, om du har en annan strömbrytare, logiskt kopplad till HA, kommer den att ändra ”state” omedelbart i Tapo-uttaget.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.