Kört upp mängder med skivor i verkstaden, nu för tiden är det nästan uteslutande Tyrolit eller Biltemas 1mm skivor som gäller, har lite av varje och jag kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad. Hittills inte varit med om någon sprängning trots att vi använder dom både flitigt och ganska hårt/våldsamt. De är helt överlägsna när det kommer till kaphastighet. Det är många gånger jag lagt ner 230 slipen nu och hämtat 125'an med 1mm skiva, det går fortare. 230 slipen åker bara fram om kapdjupet är kritiskt.

Tyrolits 1 mm skivor gillade jag inte alls otroligt vingliga skivor har i princip dömt ut alla 1 mm skivor men fick några paket Hilti 1 mm skivor och fick tänka om riktigt bra att kapa med men säkert dyra för privatpersoner utan rabatt.

Jag använde bara Biltemas skivor förut men nu är det Dronco skivor som gäller för min del, köper dom på Jula.
Speciellt 1mm skivorna är finfina.

Eftersom tråden tagit vändning till allmän hyllning av 1mm-skivor så får jag göra er sällskap. Så otroligt trevligt att kapa med tunna skivor (Pärssons?), går snabbt och blir fina snitt.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
En sak ni ska tänka på är att bättre skivor ofta kräver en vinkelslip med mer effekt i för att komma till rätt.
Kör man tex. med Nortons Quantum-skivor så är dom inte bättre något annat i en maskin på under 1000W,
kör man dom med tex. en 1400W:are så märker man kvalitetskillnaden!

Norton har många bra serier och dom går för det mesta hemma, kanske har ett samband med att jag säljer dom... :rolleyes:
Det går mest 0,8 och 1,0mm här hemma men även lite 1,6 till grövre material.

crackerjack skrev:
Varför är en del kapskivor koniska, det vill säga aningen upphöjda i mitten?
End skrev:
Det är oftast slipskivor eller kombiskivor som är upphöjda då de utsätts för andra laster än laster från periferislipningen.
Tänk korrugerad plåt respektive vanlig plåt.
En annan fördel är att maskinens axel och brickan går in i skivan lite mer så det är lämpligare för slipning.
Tunna skivor som tex. 0,8mm har ofta denna utformningen för att få stadga.

Jag återanvänder en gammal tråd...

Jag har en äldre, men inte antik, Black+Decker vinkelslip som skall ha skivor med 30mm centrumhål. Men det verkar väldigt svårt att hitta sådana... Standard verkar vara 22,23mm. Har ni några tips på var man kan hitta 30mm-skivor? Eller blir det till att uppgradera maskinparken med en ny slip...?

Här kör jag bara NORTON när det kommer till metallbearbetning.

Mest prestanda per krona är min erfarenhet iaf.

Jag också återupplivar den gamla tråden och hyllar 1mm skivorna.

Jag kör biltemas 1mm/125mm just nu, INOX står det på dom så man får ju uppfattningen att dom vore menade för rostfritt men dom kapar riktigt bra i vanligt stål. Jag hade något annat märke som var bara liite tjockare och det var ett riktigt he**ete att jobba med.

Började söka på detta då jag undrade om det fanns andra, bättre 1mm skivor, för 5st för 6 euro på biltema.

Kanske ska se om jag hittar Norton då.

Några tips annars på sliprondeller för att ta bort rost effektivast?

Tråden är ju lite gammal, så kan väl passa på att uppdatera eftersom jag postat tidigare ang skivor/märke. Vi kör nu uteslutande Flexovit's 1mm skivor. Dom verkar hålla lite längre och är nog bästa hittills. Även om man med handen på hjärtat inte märker någon, iaf inte jag, gigantisk skillnad från t.ex. biltemas 1mm skivor (precis som Dennis skriver ovan, de som det står INOX på).

Effektivast till rost tycker jag faktiskt är grovrengörare. Det och de tvinnade stålbortsrondellerna kommer man ganska långt med.

Tyrolit verkar ha uppgraderat sitt sortiment, fick med en testskiva på swedoldagarna. 1mm Cerabond. Skär helt otroligt bra och håller oxå.

Köpte för några år sedan Lidls kapskivor på rea. Tittade nu på paketet och där är stämplat att skivorna skall användas inom två år från tillverkningsdagen. Låter försiktigt i överkant, har själv kört med trettio år gamla utan problem.

• Förpackning med Parkside kapskivor, 11 stycken, 125 mm diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.