Vad använder ni för märke? Vad är top of the line? finns det några riktigt dåliga märken?

Själv kör jag dronco, också de enda jag testat.

Jag kör Tyrrolit.

Riktigt dåliga skivor hittar du på t.ex. Rusta och Ö&B

Som alltid! Man får vad man betalar för.
Har sprängt mängder av "billiga" rondeller.
Regel nr. 1:
Använd alltid skyddsglasögon 8) och hörselskydd ;)
Minsta snedbrytning med billig kapskiva leder ofta till "expision"

galento
Hej,Wurth säljer en modell som endast är drygt 1 mm tjock (125mm dia ) Mkt bra till tunnplåt skär snabbt med minimal värmeutveckling,kapade bl.a ett vitt överskåp till kylen utan några som helst problem med lacken.Vi har använt dessa på jobbet i flera år och ingen skiva har "exploderat" än trots dagligt bruk.Kan rekommenderas. :)

Märke?? ::)
Jag köper det jag råkar gå förbi när jag behöver skivor. Har aldrig råkat ut för sprängning men visst kan man se på vissa skivor att de fått skador när man är klar.

Köpte en "ultra-tunn" skiva på Halald Nyborg, och den fungerar tillfredsställande.

Att vara "märkes-bög" på kapskivor förefaller i övrigt något udda, men "why not"?! (En parallell hade varit typ "vilken är smörknivarnas Rolls Royce?")

Mvh/ Gladestone

Vi körde bl a med PFERD SG-ELASTIC på jobbet. De funkar bra. Har inte varit med om att nån har exploderat. Vi hade även TYROLIT-skivor, som jag även har hemma. De är också bra.

// Lidman

Gladestone skrev:
...En parallell hade varit typ "vilken är smörknivarnas Rolls Royce?
Det är väl uppenbart: De som du "sandpapprade" på träslöjden i småskolan. Finns inga bättre! ;D

Majgårdarna
Har oxå PFERD SG-ELASTIC på jobbet. Dom funkar.

Mirkas kapskivor förståss... Fast jobbar ju på Mirka med obegränsad tillgång då förståss..... ;D

Jobbade... ;) ;) ;)

mrbond_2002 skrev:
Mirkas kapskivor förståss... Fast jobbar ju på Mirka med obegränsad tillgång då förståss..... ;D
jasså du jobbar på mirka ;)

jag provade mirkas dammfria system för slipning av väggspackel i förra månaden..det verkade ju ganska bra..har du någon erfarenhet av denna produkt?

Biltemas nya sortiment med kap o slipskivor "Made in Germany" är faktiskt riktigt bra.
Speciellt 1 mm kapskivorna, både hållbara och snabbkapande.

Men Biltemas tidigare sortiment av kapskivor... burr...vilket skit

Varför är en del kapskivor koniska, det vill säga aningen upphöjda i mitten?

Det är oftast slipskivor eller kombiskivor som är upphöjda då de utsätts för andra laster än laster från periferislipningen.
Tänk korrugerad plåt respektive vanlig plåt.
En annan fördel är att maskinens axel och brickan går in i skivan lite mer så det är lämpligare för slipning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.