12 134 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
Kapskiva för sten
Lite återkoppling på den här klingan. Efter att ha kapat mellan 16-18 meter 3 cm jäkligt hård granit och ca 2.5-3 m 7.5 cm tjocka granitkantstöd, så sprack ett par av diamantsegmenten upp och har gjort klingan obrukbar. I övrigt inte mycket slitage på den. Men jag avstår totalt sett att rekommendera den.Alltgår skrev:
Ska lägga en del granitplattor och sätta en gäng kantstöd i granit nu i höst. Köpte till slut bosch "standard for stone" diamantskiva 230 mm. Den är till för natursten men klarar även armerad betong om man ska tro förpackningen. Köpte en Flex L 21-6 230 att sätta den på. Skivan kostade 385 kr inkl frakt från Amazon.de Har inte använt den ännu men den har goda betyg på nätet.
Har beställt en Bosch "Best for Stone" nu, som ligger två prisnivåer upp ca 720 kr i Tyskland.. Hoppas den håller bättre.
Hur fort avverkar klingan du hade? Körde du med eller utan vatten? Jag kör med vatten, det känns snabbare så. Fast det går olidligt långsamt ändå 
Var ut och leta borrhammare som klarade SDS max och borr 30mm. Helt omöjligt att hitta nån som håller de i lager
läste ni att det går att använda snigeldynamit med 20mm borrhål,... Hur stor avstånd ska man har mellan hålen?
Var ut och leta borrhammare som klarade SDS max och borr 30mm. Helt omöjligt att hitta nån som håller de i lager
Det låter glest. Jag har för mig att rekomendationen är klart tätare. Det är också jobbigt. Men sannolikt inte lika jobbigt.
Micke: den avverkade bra så länge den höll. Jag använder inte vatten. Möjligen hade det förlängt livslängden på klingan, för jag tror det var just värmen som sabbade den i ett långt djupt snitt. Men det är väl skitbökigt att hålla på med vatten när man kör med vinkelslip. I så fall bättra att hyra/köpa en typ Huskvarna wet&dry elkap med vattenkylning.
10cm-15cm för en 20mm borr då typ?D Daniel 109 skrev:
EDIT: Hittade manual till Snigamiten som jag hade: http://www.hitachi-powertools.se/mediabank/store/7888/HPT-Snigamit-4S-A4-2015.pdf
För granit verkar faktor 10 gälla. Tack för tipsen!
5-10 gånger diametern är mycket tätare än 10 gånger omkretsen.
LIte uppdatering. Två 20mm x 210mm borr trasiga. SDS+ fästet gick av och den andra tappade lödningen för hårdspetsen. Visserligen billiga (75kr st). Jobbar vidare med en dyrare Bosch 20x450mm borr. Verkar hålla mycket bättre.
Maskinen jag fick tag på verkar rätt stark (5J slag), men den blir ofantligt varm, måste se till att vara mer försiktig. Den verkar äta lagerfett när det blir varmt. Någon som vet vad den där gummirondellen nere till vänster i bilden är?

Maskinen jag fick tag på verkar rätt stark (5J slag), men den blir ofantligt varm, måste se till att vara mer försiktig. Den verkar äta lagerfett när det blir varmt. Någon som vet vad den där gummirondellen nere till vänster i bilden är?

Borren blir väldigt heta. Det än nog bra att ha några att växla mellan eller ta kaffepaus mellan varje hål.
Vid borrning i berg -sten så blir borren i princip blå i nosen och lödningen för coromanten smälter , jag har vattnat hålet och borren samtidigt , håller lite längre , efter ett antal hål så slits
borrren i den nedre delen och upp en bit , den blir konisk och vill fastna samt inte spåna ur riktigt
borrren i den nedre delen och upp en bit , den blir konisk och vill fastna samt inte spåna ur riktigt
Jag kör en liten stund och sen doppar spetsen i vatten. Efter ett tag blir hela borrent varmt och då byter jag till borr nr 2.L Liteavvarje skrev:
Mina trasiga borr måste varit riktigt dålig kvalitet, själva sds fästet ska ju inte pajja. Den andra billiga lossnade lödningen efter 1 hål på 20 cm. :/ Bosch borrarna verkar vara bättre så jag håller tummarna att det räcker. Måste säkert i med 50 hål på 40cm eller så.