Byggahus.se
Jag funderar på hur jag ska fästa den främre bärlinan för taket på stolparna. Bärlinan kommer att vila på stolparna då de har liknande dimensioner. (Stolparna är 90x90 och bärlinan 90x270).

Räcker det med vinkeljärn?

har du möjlighet att sätta spikplåtar på sidorna så är det bra, svårt att säga hur mycket som behövs utan att veta hur det är konstruerat i övrigt.

Nefrums Nefrums skrev:
har du möjlighet att sätta spikplåtar på sidorna så är det bra, svårt att säga hur mycket som behövs utan att veta hur det är konstruerat i övrigt.
Det är 3,6 meter mellan stolparna som sitter 3 meter från fasaden. Taklutning ca. 11 grader. Takreglarna ska vila på bärlinan.

Var rädd att jag skulle behöva spikplåt men jag undviker helst, mest på grund av estetiken. Men ja, jag kan sätta spikplåt om det behövs.

Om det ska vara synligt så är ju spikplåt inte ett så bra alternativ.
Skruva den uppifrån med en försänkt fransk träskruv. Kompletterat med lite pl400.

Nefrums Nefrums skrev:
Om det ska vara synligt så är ju spikplåt inte ett så bra alternativ.
Skruva den uppifrån med en försänkt fransk träskruv. Kompletterat med lite pl400.
Hur menar du att jag ska skruva uppifrån på en balk som är 270 mm? :thinking:
Ett alternativ är ju att fästa bärlinan fram på stolparna med fransk träskruv men jag tänker att det blir snyggare (och bättre?) att lägga balkarna ovanpå stolparna.

S Saalsa skrev:
Hur menar du att jag ska skruva uppifrån på en balk som är 270 mm? :thinking:
Ett alternativ är ju att fästa bärlinan fram på stolparna med fransk träskruv men jag tänker att det blir snyggare (och bättre?) att lägga balkarna ovanpå stolparna.
Du får försänka skruven 20cm.

Annars kan du ju göra urtag i sidan på bärlinan och stolparna så att du fäller in bärlinan i stolparna.

Så här gör proffs (såväl arkitekt som entreprenör) när det skall vara synligt.
Beslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nefrums
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Så här gör proffs (såväl arkitekt som entreprenör) när det skall vara synligt.
Visa bilaga 278646
Något sånt skulle ju funka! Ska leta efter något liknande. Då slipper jag vinkeljärnen istället. En snabb sökning ger dock inte så mycket då jag bara hittar mindre varianter. Det blir ju betydligt snyggare än en vanlig hålplatta. Finns det något speciellt namn för den så det är lättare att hitta?

De plåtar som syns på bilden är inte säkert att de går att köpa färdiga över disk. Kan vara som så att de behöver tillverkas av någon smed eller likvärdigt.
Sedan är inte fransk träskruv det bästa alternativet, då dessa har ett dålig hållfasthet. Använd hellre Jetting skruv T6SF som har mycket bättre hållfasthet vilket gör att du kan gå ned i dimension vilket minskar synligheten.

De järnen kommer att fungera, även om de inte är lika långa som de på bilden lite högre upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.