1 340 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Kapacitiv brytare bakom vägg
Hej!
Jag skulle vilja ha en kapacitiv brytare gömd bakom panelen i vår bastu så att man med handpåläggning släpper på 12V till en magnetventil som då släpper fram vatten till munstycket vid bastuagget.
Har sett Capsens FW som är gjord för att dimra led men den kan bara dimma, inte bryta. Kanske kan funka ändå förstås, men jag tänkte höra om ni har några andra förslag.
Dessutom skulle jag sen vilja kunna styra magnetventilen från hemautomationssystemet också vilket ju är lätt åstadkommet men hur kopplar man så att både den gömda touchknappen och någon annan 12 v-källa kan mata magnetventilen?
Jag skulle vilja ha en kapacitiv brytare gömd bakom panelen i vår bastu så att man med handpåläggning släpper på 12V till en magnetventil som då släpper fram vatten till munstycket vid bastuagget.
Har sett Capsens FW som är gjord för att dimra led men den kan bara dimma, inte bryta. Kanske kan funka ändå förstås, men jag tänkte höra om ni har några andra förslag.
Dessutom skulle jag sen vilja kunna styra magnetventilen från hemautomationssystemet också vilket ju är lätt åstadkommet men hur kopplar man så att både den gömda touchknappen och någon annan 12 v-källa kan mata magnetventilen?
Går väl att sätta en kulventil , placerad på lämpligt dold plats, i serie med vattenkranen, så att det går att stänga av för säkerhets skull ( alternativt 12V strömbrytare på matningen till magnetventilen).
Ja, det finns många lösningar på problemet. Frågan är väl lite hur många hängslen och livremmar man ska kosta på sig.
Jag förstår dock fortfarande inte vad vitsen är med en vattenkran över aggregatet. Om man vill ha fukt så kan man ställa en bytta vattan på stenarna och att kasta på vatten, löyly, gör man ju för att det är trevligt. Det tappar liksom sin vits om man inte är i bastun. Att hälla på vatten under uppvärmningsfasen är dumt, då rinner det igenom. Man väntar tills stenarna är ordentligt varma innan man börjar skvätta på något...
Jag förstår dock fortfarande inte vad vitsen är med en vattenkran över aggregatet. Om man vill ha fukt så kan man ställa en bytta vattan på stenarna och att kasta på vatten, löyly, gör man ju för att det är trevligt. Det tappar liksom sin vits om man inte är i bastun. Att hälla på vatten under uppvärmningsfasen är dumt, då rinner det igenom. Man väntar tills stenarna är ordentligt varma innan man börjar skvätta på något...
Jag förstår fortfarande inte vitsen, men jag ska sluta pissa på din parad nu. Det är trots allt din bastu, ditt hem och det är faktiskt jätteroligt med hemautomation. Jag är väl bara traditionalist när det kommer till bastu....
....som för övrigt ska vara vedeldad......
....som för övrigt ska vara vedeldad......
tommib: jag kan förklara. Jag har i ena bastun, den med elaggregat, en ränna upptill på aggregatet. Den fyller jag med vatten, när jag slår på bastun. Vattnet kokar bort och gör att det är fuktigt redan när man startar badet och stenarna är heta, så de är bara att starta med vattenkastaregen
.
Ja, det där är ju en standardlösning. Man tar en kanna och fyller rännan, inget fel i det. Vissa håller på och kladdar med oljor också men jag föredrar lukten av björkris om det nu ska vara något. Det är kranen jag inte fattar.HasseTeknik skrev:
Klicka här för att svara