Jag vill jättegärna se exempel!

Vi planerar kapa bort större delen av befintligt takutskjut, ta bort 1 (ev 2 rader takpannor om det blir nytt tak) och mura upp ytterväggen till samma höjd som innerväggarna samt upp i gavelspetsarna. Därefter putsa. Är det någon som gjort detta?

• Hörn av ett hus med takutskjut och takpannor ovanför en tegelvägg, med vegetation i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av husgavel med nytt fönster och markerad takhöjning.
A Annaonym skrev:
Jag vill jättegärna se exempel!

Vi planerar kapa bort större delen av befintligt takutskjut, ta bort 1 (ev 2 rader takpannor om det blir nytt tak) och mura upp ytterväggen till samma höjd som innerväggarna samt upp i gavelspetsarna. Därefter putsa. Är det någon som gjort detta?
Funderar på samma, har ni gjort det och blev det i sådana fall bra?

V Villa2.0 skrev:
V Villa2.0 skrev:

• Två vita hus, pågående trädgårdsarbete, stenläggning, sollcellspaneler, högar av jord, molnig himmel.
    Skapa konto
  • Två små hus med röda tak, stenlagd gångväg, trädgårdsmöbler, cykel, trästaket och molnig himmel.
    Skapa konto
  • Enfamiljshus med vit fasad i solsken, trädgård, grönt gräs, skuggor på väggen, parkbänk och klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Snyggt! Och ni putsade även mexiteglet, precis vad jag vill göra! Var ni nöjda med firman som gjorde jobbet och kan tipsa? Får man fråga vad det kostade?

V Villa2.0 skrev:
Snyggt! Och ni putsade även mexiteglet, precis vad jag vill göra! Var ni nöjda med firman som gjorde jobbet och kan tipsa? Får man fråga vad det kostade?
Hej, tack!

Vår byggfirma ville inte putsa på mexisten och vi hade en önskan om att få bättre energiprestanda, så det slutade med att vi rev ner mexiteglet,isolerade med 60 mm Kingspan K3 och murade upp ny yttervägg dickt an med 95 mm lecablock. OBS! Vi har stenstomme (ytong) så vi kunde göra så här. Har man trägelstomme krävs det ju att man behåller luftspalten. Det finns då en ännu tunnare skalmursleca man kan använda.

Priset för denna del av arbetet är i princip omöjligt att bedöma då projektet även inkluderade ändring av formen på (smalare) fönsterpartier, tak- och fönsterbyte och en rejäl tillbyggnad.

Redigerat:
A Annaonym skrev:
Hej, tack!

Vår byggfirma ville inte putsa på mexisten och vi hade en önskan om att få bättre energiprestanda, så det slutade med att vi rev ner mexiteglet,isolerade med 60 mm Kingspan K3 och murade upp ny yttervägg dickt an med 95 mm lecablock. OBS! Vi har stenstomme (ytong) så vi kunde göra så här. Har man trägelstomme krävs det ju att man behåller luftspalten. Det finns då en ännu tunnare skalmursleca man kan använda.

Priset för denna del av arbetet är i princip omöjligt att bedöma då projektet även inkluderade ändring av formen på (smalare) fönsterpartier, tak- och fönsterbyte och en rejäl tillbyggnad.
Ok, intressant. Jag har både och, halva huset är ytong och halva ett trähus - allt täckt med vitt ruggligt mexi. Tycker dock att jag har bra isolerat, så behöver inte göra något med det. Det handlar mest om att få ett snyggare hus.

• Gilla
Annaonym
  • Laddar…
V Villa2.0 skrev:
Ok, intressant. Jag har både och, halva huset är ytong och halva ett trähus - allt täckt med vitt ruggligt mexi. Tycker dock att jag har bra isolerat, så behöver inte göra något med det. Det handlar mest om att få ett snyggare hus.
Jag håller verkligen med om att mexisten är ruggigt fult!

Här är fler före- bilder.

I vårt fall var även bytet av fönstermodell- och dimentioner en viktig pusselbit för det estetiska.

• Ett vitt tegelhus med svart tak, uppfart av grus, grönskande trädgård, och klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Enfamiljshus med vittegel, svart tak, fönster, veranda och gröna växter i soligt väder.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi höjde upp "lådan" under takutsprånget för att våra skjutdörrar samt nya fönster skulle få plats. Detta blev riktigt bra, men var en del jobb. Vi fick sen bygga på två rader på befintligt mexitegel, som senare putsades.
Inte riktigt samma anledning som varför du vill göra det men du kanske kan få lite inspo att det går att göra iaf! :)

• Person på stege arbetar på husets yttervägg, reparation eller underhåll, verktygsbälte, säkerhetsutrustning, molnig himmel.
    Skapa konto
  • Ett hus med vitt fasad, rött tak, stort fönster och en lös kabel utanför.
    Skapa konto
  • Gilla
Annaonym
  • Laddar…
A Adamrenoverar skrev:
Vi höjde upp "lådan" under takutsprånget för att våra skjutdörrar samt nya fönster skulle få plats. Detta blev riktigt bra, men var en del jobb. Vi fick sen bygga på två rader på befintligt mexitegel, som senare putsades.
Inte riktigt samma anledning som varför du vill göra det men du kanske kan få lite inspo att det går att göra iaf! :)
Vilken skillnad!

• Gilla
Adamrenoverar
  • Laddar…
Tips att prata med en arkitekt. Jag har sett att Anders Holmberg Arkitekter har gjort liknande ritningar som det ni vill åstadkomma, men tror de också tar hyggligt betalt för sitt arbete.

• Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.