Hittade precis denna tråden som jag var ute efter. :-)

Jag har ett bra gäng med RiR, och till både väggbrickor och blandarfästen skall skyddsröret kapas 2 mm utanför vägg. Det funkar med vanlig kniv och försiktighet, men risken att skada innerröret är ändå ganska stor. Om jag gör det på ett enda av alla rören så kommer det innebära en smärre katastrof och jag ångrar att jag inte köpte ett fint verktyg...

Jag har redan en prisvärd sax till pex-rör och liknande, men tyvärr utan specialgrej för att kapa skyddsrören.
Menar ni att denna Altech-saxen kapar skyddsrör utan att skada innerröret? Antar att jag inte kommer undan billigare, men funkar den bra? Är enligt era inlägg alltså samma som Uponor och LK:s ?
sax.png

Yes, så är det. Det är rullarna på handtagen som skär.
Det går ju att bygga en själv av en bit trä och ett vasst spik eller likande.

corre skrev:
Yes, så är det. Det är rullarna på handtagen som skär.
Det går ju att bygga en själv av en bit trä och ett vasst spik eller likande.
Nja, det du kallar rullarna är egentligen fyra brickor som sitter fast, rullar inte och är inte vassa. Dessa brickor styr i skyddsröret så kapsnittet blir rätt. Bakom brickorna sitter skär. Denna konstruktion är smart av två anledningar, man riskerar aldrig att skära i mediaröret och man riskerar inte att skära sig i händerna.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman
Någon här på forumet hade trätt på ett 18mm kopparrör på pexen som skydd vid kapningen av skyddsröret.

Men bäst är fortfarande korrekt sax!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.