Renoverar badrummet och ska bla annat dra pex för första gången. Använder mig av klämringskopplingar. Nu till min fråga: Hur kapar man pex bäst? Bågfil? Röra skärare? Ska man grada av kapytan?

Jag använder mig av Uponors Röravskärare RSK: 5363620. Du använder ena änden till att kapa mediaröret (Dvs innerröret ifall du använder Pex rör i rör) och andra änden till att kapa skyddsröret.

En vanlig vass sekatör funkar utmärkt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Krilleman
Vilken tillverkare är det på din PEX och vilken dimensioner pratar vi om?

Vissa märken på pex vill att du kalibrera änden på röret innan montering av koppling. Men det är mest någon typ av ALU-PEX som kräver detta.

En vanlig pex-sax fungerar bara till dom klena dimensionerna 15 & 16. Och som redan nämnts finns det ett verktyg i handtaget för kapning av skyddsröret utan att skada PEX:en. Dyra, men bra!

1875674_S.jpg

Kan köpas här

Mikael_L
ullberg
Ska man ändå till Biltema skulle jag nog ta den plaströrssax de säljer
12-195_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Plastrorsax-12195/

(finns för övrigt att köpa på Tradera också, då är dock biltemaklisterlappen bortpillad och priset det dubbla, men jag ser att de säljs ändå, inte helt tokig affärsidé...)

Själv kör jag med LKs PEX-sax, ser ut som den krilleman visar men min är svart. Kostade nog som nästan 10 st biltema (men de hade jag inte hittat då...), fast min har ju egen klipp för skyddsröret, alltid något...

Redigerat:
D09
MathiasS skrev:
En vanlig vass sekatör funkar utmärkt.
Jag körde allt i huset med en sekatör :)

Funka fint fint :)

Krilleman
OT: On

Om man utvecklar sax-ämnet mer så är sanningen följande. Uponor och LK köper in sina saxar från samma tillverkare. "kryss-mönstret" är samma på båda, handtagen exakt lika. Skären för skyddsröret, lika. Två saker skiljde, det ingjutna namnen LK/Uponor och färgen. Men så en dag så lanserade Dahl sin egna "line" (Altec) med pex/golvvärme och därmed också en egen sax. En svart sådan. Helt omärkt men till en tredjedel av priset. Känns det som en skräll att den likaså har samma "kryssmönster" men skiljer sig till färgen? :x

Pengar tjänar dom dock bara på dessa saxar! Och nu när jag tog mig tiden och letade efter "deras" sax som är billigare hittade jag denna. Samma sax men en 1/4 del av priset!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ska man skratta eller gråta? :|

OT: End

• Gilla
Pataradiata
  • Laddar…
ullberg
Det var väl väldigt on topic, och synd att du (eller egentligen jag) hittade detta innan jag köpte min LK-sax, dock betalade jag inte riktigt lika mycket som i din länk, men det satt långt inne att förhandla ner priset hos min handlare...

Krilleman
Priset är ju förhandlingsbart, (om man är lite "tjenis" med säljarna) men som privatperson är det ju inte alltid lätt att veta/kunna göra det.

Jag ser ju (givet) vad vi betalar dagligen på mitt jobb hos grossisterna kontra grundpriserna (som är äkta ocker-priser) men dessa priser är ju inget unikt för rör-branschen. Gå in på valfri Comfort butik i avlånga Sverige och kolla vad du får betala för nämnd PEX-sax.............

Klart dom ska ha igen lite pengar för hyra av lokaler osv. Men Ibland undrar man ju (även som yrkesman).

Nu kanske vi börjar glida till "äkta" OT Ullberg? :D

En fintandad japansåg med tunt blad funkar bra t att kapa pex i alla dimensjanger. Mkt användbar t annat också

Stenolofanders skrev:
En fintandad japansåg med tunt blad funkar bra t att kapa pex i alla dimensjanger. Mkt användbar t annat också
Min hjärna slår frivolter när man pratar om att såga rör till inkommande vatten. Känns det inte dumt att hälla ner sågspån i rören som går till vad-vet-jag?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
krilleman_215 skrev:
OT: On

Om man utvecklar sax-ämnet mer så är sanningen följande. Uponor och LK köper in sina saxar från samma tillverkare. "kryss-mönstret" är samma på båda, handtagen exakt lika. Skären för skyddsröret, lika. Två saker skiljde, det ingjutna namnen LK/Uponor och färgen. Men så en dag så lanserade Dahl sin egna "line" (Altec) med pex/golvvärme och därmed också en egen sax. En svart sådan. Helt omärkt men till en tredjedel av priset. Känns det som en skräll att den likaså har samma "kryssmönster" men skiljer sig till färgen? :x

Pengar tjänar dom dock bara på dessa saxar! Och nu när jag tog mig tiden och letade efter "deras" sax som är billigare hittade jag denna. Samma sax men en 1/4 del av priset!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ska man skratta eller gråta? :|

OT: End
Du anar inte... det måste vara färgen som gör det hela... Den hos Dahl var svart då är den inte lika bra :p
Men framförallt är den inte lika bra om den är billigare... en sak blir ju mycket bättre ju dyrare den är :p

Japp, man får vad man betalar för! ;)

Nyfniken skrev:
Känns det inte dumt att hälla ner sågspån i rören som går till vad-vet-jag?
Blir inga mängder direkt. Det lilla som blir torkar du bort m en trasa. Pex räknas till de minimalt hälsovådliga materialen: ju därför man får ha'et t livsmedel. Partiklar kommer ju oftast med dricksvattnet hursomhelst. Risken att din diskmaskin sätter igen av två st pexspån bedömer jag är minimal.
Pexkaparsax för xxxxxx kr är säkert xxxxxx ggr bättre. Har du däremot en japansåg: tveka ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.