MathiasS skrev:
Självklart kör man 17grader och självklart sätter man en bräda horisontellt och sågar efter om man vill ha ett rakt snitt.
Sorry, visste att det var någon på M...
Det är alltså Mathias som står bakom de magiska 17 graderna (primtal och allt) :thumbup:

Mathias, kan du dra den vetenskapliga bakgrunden till de 17 graderna?
För oss som har glömt alltså.

PS
Vi riktiga nörd-amatörer sågade ju varje bräda 45 grader och ställde ned dem i en hink med Jotuns Trebitt en stund innan monteringen.
Det blev inte så rakt. Men bräderna varken ruttnade eller sprack!
 
Laserpass och snörslå, blev hur bra som helst.
 
KnockOnWood skrev:
Sorry, visste att det var någon på M...
Det är alltså Mathias som står bakom de magiska 17 graderna (primtal och allt) :thumbup:

Mathias, kan du dra den vetenskapliga bakgrunden till de 17 graderna?
För oss som har glömt alltså.

PS
Vi riktiga nörd-amatörer sågade ju varje bräda 45 grader och ställde ned dem i en hink med Jotuns Trebitt en stund innan monteringen.
Det blev inte så rakt. Men bräderna varken ruttnade eller sprack!
Hemligheten bakom de 17 graderna finns på forumet. Den som söker skall finna.
 
JOW skrev:
Det känns som om man blandar friskt...
Mindre yta, ok ja det är sant
Torkar snabbare, varför då? Hela ytan utsätts för samma torkande värme/temperatur.
Hela resonemanget känns bakvänt, varför skulle en droppe hänga kvar längre när det är en spetsigare kant..
Det känns som skitsnack för att bespara arbete...
Fysikaliskt sett så handlar det nog om ytspänning och fuktavgivande yta.
Droppen hålls ihop av ytspänningen så att dess avdunstande yta blir mindre än det utspridda vattnet från droppen på en raksågad yta. Större yta för avdunstning ger snabbare upptorkning.

Till detta kommer att en snedsågad yta är mycket svår att måla ordentligt på plats. Testa att titta med en spegel efter att du målat en bräda hur det ser ut. Den tunna spetsen är känslig för slitage, både mekaniskt av saker som slår i fasaden nederkant och för vädrets och tidens inverkan.

Sågar aldrig mer med spets! Dock är det som nämnts absolut viktigast att se till att måla noga, men det brukar som sagt sällan bli bra om man inte har bra förutsättningar med hög sockel så man ser vad man gör.
 
Bele skrev:
Fysikaliskt sett så handlar det nog om ytspänning och fuktavgivande yta.
Droppen hålls ihop av ytspänningen så att dess avdunstande yta blir mindre än det utspridda vattnet från droppen på en raksågad yta. Större yta för avdunstning ger snabbare upptorkning.

Till detta kommer att en snedsågad yta är mycket svår att måla ordentligt på plats. Testa att titta med en spegel efter att du målat en bräda hur det ser ut. Den tunna spetsen är känslig för slitage, både mekaniskt av saker som slår i fasaden nederkant och för vädrets och tidens inverkan.

Sågar aldrig mer med spets! Dock är det som nämnts absolut viktigast att se till att måla noga, men det brukar som sagt sällan bli bra om man inte har bra förutsättningar med hög sockel så man ser vad man gör.
Word!

Tror precis att det är det här det handlar om. Det är en annan sak när panelen sattes dikt emot t. ex en källarvägg som det gör på vårt hus. Där har det murknat ganska friskt efter 40 år.

Det som jag tror är lika viktigt som ytbehandlingen är att det är luftigt runt ändtreet. Ut med brädan en bit från underlaget och spikregeln en bit upp. Om panelen avlutas med ett droppbleck bör det vara skapligt med luft mellan bleck och panel samt bör blecket helst sättas bakom spikregeln så att det blir luft även bakom paneländan.

Detta skriver jag precis efter att jag snedkapat alla brädor på en vägg. Tyvärr har jag misslyckats med att få en rak snygg kant och funderar på att ta fram cirkelsågen. Problemet är bara att dropplecket som sitter under panelen sticker ut så pass mycket att det verkar bli svårt att få plats med cirklsågen, Sätter jag den ovanför så blir panelen lite väl kort. Jag får se när hela väggen är klar hur det ser ut.

Jag tror det är lätt för många att fastna för att så har vi alltid gjort och alla nya rön hänvisas till att vara dåligt underbyggda och uppkomna för att spara tid. Sedan dyker det ofta upp någon som Bele och ger en rimlig förklaring med lite vetenskaplig infallsvinkel.

En enkel jämförelse. Om det ligger droppar på ett bord, torkar dom då upp snabbare om dom får ligga kvar som droppar eller om du stryker ut dem? Sedan suger ju även spetsen på droppnäsan upp vatten och där är träet tunt och känsligt. Röta är ju som bekant en levande organism som sprider sig om den får fäste vilket den lätt får om koncentrationen av vatten är hög vilket den blir på droppnäsans yttersta del .

/mats
 
  • Gilla
Bele
  • Laddar…
Jag är en av de som är lite skeptiskt till droppnäsa. Har hus+garage med 15 grader på och mycket är dåligt nu men det beror på dåligt underhåll av tidigare boende med. Det verkar som att skörheten i spetsen ger bättre fäste för rötan. När jag går och kollar fukten så är det i dropnäsans del det är röta nästan överallt medans det ovanför detta (ca 5mm) är bra trä. När det skottas, sopas osv så kommer man lätt åt (har 5-15cm från mark) och skadar panelens spets och då tar det mer fart. Jag kommer troligen såga rakt och få ett "kraftigare" avslut och så klart sikta på att göra grundarbetet med olja osv så bra det bara går samt att underhålla fasaden under kommande åren. Kanske jag skulle blanda lite för att se skillnaden om 30-40 år och då återkomma hit ;)
 
Vad sägs om ett mellanting.. Först snedkapa och sen kapar man bort toppen som blir kvar..
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vad sägs om 17 grader istället för 15? Här hemma ruttnar ingenting.
 
MathiasS skrev:
Vad sägs om 17 grader istället för 15? Här hemma ruttnar ingenting.
Jag förstår att du vill sprida ditt signum men mig lurar du inte ;)
 
raveper skrev:
Vad sägs om ett mellanting.. Först snedkapa och sen kapar man bort toppen som blir kvar..
Mja, jag vill gärna ha lite kul på semestern med..
 
Någon som har ett snabbt och bra tips på hur man får de tillkapade panelbrädorna raka i underkant när man spikar upp dom?
 
En regel och ställa dom på kanske..
 
  • Gilla
Zputnick
  • Laddar…
Andreas Ludde Lundell skrev:
Någon som har ett snabbt och bra tips på hur man får de tillkapade panelbrädorna raka i underkant när man spikar upp dom?
Min erfarenhet är att på-platsen-kapning är det enda säkra sättet att få det spikrakt. Att ställa brädorna på något när man monterar funkar också, men jag tycker slutresultatet blir bättre av påplatskapning.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Trådlyft:

Men om man snedkapar på plats efter uppsättning så kan man ju inte ställa ner brädorna i oljebad några minuter? Räcker det alltså bara att pensla på lite olja på plats sen?
 
K Klicka skrev:
Trådlyft:

Men om man snedkapar på plats efter uppsättning så kan man ju inte ställa ner brädorna i oljebad några minuter? Räcker det alltså bara att pensla på lite olja på plats sen?
Lyfter tråden igen då jag undrar samma sak...
 
  • Gilla
Klicka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.