Hej. Då jag eventuellt vill återanvända plankor till ett staket (profil 25x75) genom att limma ihop två gamla i deras bästa sidor har jag en fråga. Kan man såga 12 grader med en hand kap och gersåg? Jag tänkte få en limyta som är 5 ggr så stor som den blir av ett vanlig 90 graders kap.
Med 12 graders vinkel borde detta gå.

https://www.calculator.net/triangle...=&vy=5&va=78&vz=&vb=12&angleunits=d&x=46&y=28

Bästa svaret

Då skulle du behöva en gersåg som kan vinklas i 78°. Någon sådan har jag aldrig sett. Om du absolut skall göra en skarvning av ribborna är det gängse sättet att fräsa en fingerskarv. Det är sällan värt besväret att hålla på med sådant.

• Gilla
AVEkh
  • Laddar…
AVEkh AVEkh skrev:
Hej. Då jag eventuellt vill återanvända plankor till ett staket (profil 25x75) genom att limma ihop två gamla i deras bästa sidor har jag en fråga. Kan man såga 12 grader med en hand kap och gersåg? Jag tänkte få en limyta som är 5 ggr så stor som den blir av ett vanlig 90 graders kap.
Med 12 graders vinkel borde detta gå.

[länk]
Tänker du klyvsåga plankor är inte en kap/ger det rätta verktyget utan du bör nog ha en bordssåg eller cirkelsåg.
Om du funderar på att återanvända dåliga staketbrädor 1x3" genom avsågning och limning av ändträt skulle jag säga att det inte är värt besväret.

• Gilla
AVEkh
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Då skulle du behöva en gersåg som kan vinklas i 78°. Någon sådan har jag aldrig sett. Om du absolut skall göra en skarvning av ribborna är det gängse sättet att fräsa en fingerskarv. Det är sällan värt besväret att hålla på med sådant.
Ok tack för svar. Det var ovanligt bra granträ i plankorna så jag tänkte att det skulle gå att limma, förutsatt att snitten blev helt raka... Sen kanske använda små spikar för att pressa ihop bitarna vid limningen (och efteråt).

Det är ganska enkelt att bygga ett litet extra anhåll som möjliggör sågning i vinklar som maskinerna (eller handversionerna) annars inte fixar, se film. Sen om det är en bra idé att försöka handsåga fram limytor i 12 grader är en annan femma. Kör du med maskinell kap gersåg vet jag inte heller om det är en bra idé att i princip köra klyvsnitt i massivt virke med den maskinen. Jag hade isåfall tvingat fast plankan som ska klyvas o hållt händerna på behörigt avstånd.

• Gilla
Johanekn och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det är ganska enkelt att bygga ett litet extra anhåll som möjliggör sågning i vinklar som maskinerna (eller handversionerna) annars inte fixar, se film. Sen om det är en bra idé att försöka handsåga fram limytor i 12 grader är en annan femma. Kör du med maskinell kap gersåg vet jag inte heller om det är en bra idé att i princip köra klyvsnitt i massivt virke med den maskinen. Jag hade isåfall tvingat fast plankan som ska klyvas o hållt händerna på behörigt avstånd.

[media]
Jättebra film, men varför skulle det stödjande stycket vara 45 grader(?) Bra, exakt rätt svar i alla fall.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
AVEkh AVEkh skrev:
Ok tack för svar. Det var ovanligt bra granträ i plankorna så jag tänkte att det skulle gå att limma, förutsatt att snitten blev helt raka... Sen kanske använda små spikar för att pressa ihop bitarna vid limningen (och efteråt).
Varför inte bara använda nytt virke och slippa tveksamma tidskrävande skarvar?

F fribygg skrev:
Varför inte bara använda nytt virke och slippa tveksamma tidskrävande skarvar?
Ja, förutom ekonomiska och ekologiska skäl, så finns ju inte 25x75 i vanliga byggbutiker... Det fanns dock på Bauhaus en 25x37

AVEkh AVEkh skrev:
Jättebra film, men varför skulle det stödjande stycket vara 45 grader(?) Bra, exakt rätt svar i alla fall.
Ja det kan man fråga sig varför han sågade den 45 grader. Går precis lika bra med en fyrkantig pryl som extraanhåll.

Mer ekonomiskt kanske

Be din bygghandlare ta hem 25x75mm om du inte själv har möjlighet eller förmåga att handla av ett litet sågverk.

12 grader var lite att ta i, jag testade med större vinkel och på andra ledden. På bilden är det inte limmat (spikat) men det gick bra.

• Två trälistbitar i vinkel ovanpå en smutsig yta, ej fastsatta, med en burk spik i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som det glipar lite för mycket för att bara spika.
Det behövs nog två tvingar men du behöver även en kneckt för limmet funkar som smörjmedel och bitarna vill åka isär.
Protte

Ola C Ola C skrev:
Ja det kan man fråga sig varför han sågade den 45 grader. Går precis lika bra med en fyrkantig pryl som extraanhåll.
45 graders snittet fyller ingen teknisk funktion, var nog mer design, ser ju lite snofsigare ut.
Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.