Hej. Då jag eventuellt vill återanvända plankor till ett staket (profil 25x75) genom att limma ihop två gamla i deras bästa sidor har jag en fråga. Kan man såga 12 grader med en hand kap och gersåg? Jag tänkte få en limyta som är 5 ggr så stor som den blir av ett vanlig 90 graders kap.
Med 12 graders vinkel borde detta gå.
https://www.calculator.net/triangle...=&vy=5&va=78&vz=&vb=12&angleunits=d&x=46&y=28
https://www.calculator.net/triangle...=&vy=5&va=78&vz=&vb=12&angleunits=d&x=46&y=28
Bästa svaret
Då skulle du behöva en gersåg som kan vinklas i 78°. Någon sådan har jag aldrig sett. Om du absolut skall göra en skarvning av ribborna är det gängse sättet att fräsa en fingerskarv. Det är sällan värt besväret att hålla på med sådant.
Tänker du klyvsåga plankor är inte en kap/ger det rätta verktyget utan du bör nog ha en bordssåg eller cirkelsåg.AVEkh skrev:
Hej. Då jag eventuellt vill återanvända plankor till ett staket (profil 25x75) genom att limma ihop två gamla i deras bästa sidor har jag en fråga. Kan man såga 12 grader med en hand kap och gersåg? Jag tänkte få en limyta som är 5 ggr så stor som den blir av ett vanlig 90 graders kap.
[länk]
Om du funderar på att återanvända dåliga staketbrädor 1x3" genom avsågning och limning av ändträt skulle jag säga att det inte är värt besväret.
Ok tack för svar. Det var ovanligt bra granträ i plankorna så jag tänkte att det skulle gå att limma, förutsatt att snitten blev helt raka... Sen kanske använda små spikar för att pressa ihop bitarna vid limningen (och efteråt).mattiasp skrev:
Det är ganska enkelt att bygga ett litet extra anhåll som möjliggör sågning i vinklar som maskinerna (eller handversionerna) annars inte fixar, se film. Sen om det är en bra idé att försöka handsåga fram limytor i 12 grader är en annan femma. Kör du med maskinell kap gersåg vet jag inte heller om det är en bra idé att i princip köra klyvsnitt i massivt virke med den maskinen. Jag hade isåfall tvingat fast plankan som ska klyvas o hållt händerna på behörigt avstånd.
Jättebra film, men varför skulle det stödjande stycket vara 45 grader(?) Bra, exakt rätt svar i alla fall.Ola C skrev:
Det är ganska enkelt att bygga ett litet extra anhåll som möjliggör sågning i vinklar som maskinerna (eller handversionerna) annars inte fixar, se film. Sen om det är en bra idé att försöka handsåga fram limytor i 12 grader är en annan femma. Kör du med maskinell kap gersåg vet jag inte heller om det är en bra idé att i princip köra klyvsnitt i massivt virke med den maskinen. Jag hade isåfall tvingat fast plankan som ska klyvas o hållt händerna på behörigt avstånd.
[media]
Varför inte bara använda nytt virke och slippa tveksamma tidskrävande skarvar?AVEkh skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tycker det ser ut som det glipar lite för mycket för att bara spika.
Det behövs nog två tvingar men du behöver även en kneckt för limmet funkar som smörjmedel och bitarna vill åka isär.
Protte
Det behövs nog två tvingar men du behöver även en kneckt för limmet funkar som smörjmedel och bitarna vill åka isär.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg