prototypen prototypen skrev:
Tycker det ser ut som det glipar lite för mycket för att bara spika.
Det behövs nog två tvingar men du behöver även en kneckt för limmet funkar som smörjmedel och bitarna vill åka isär.
Protte
Jag limmade, spikade och pressade med tving, samt skruvade, och spacklade.
 
Måste du spackla så måste det vara en glipa…..
Har du något vattenfast lim?
Protte
 
Alltså, glipan berodde på den otillräckliga utrustningen. Jag sågade med fogsvans. Vinkeln fick jag av diagonal på 'snickarbänken' (biltem) och med en springa i mitten på bänken hölls sågen riktad, och jag tvingade två plankor på varandra, sågade båda. Jag spikade fast de lim-geggiga bitarna för att de skulle sitta kvar sin satte tvingar, sen en extra skruv (hade bara en spik), sen spackel. Med laser-rakt snitt skulle man kanske inte behöva spackel. Plankan sitter uppe.
 
AVEkh AVEkh skrev:
Alltså, glipan berodde på den otillräckliga utrustningen. Jag sågade med fogsvans. Vinkeln fick jag av diagonal på 'snickarbänken' (biltem) och med en springa i mitten på bänken hölls sågen riktad, och jag tvingade två plankor på varandra, sågade båda. Jag spikade fast de lim-geggiga bitarna för att de skulle sitta kvar sin satte tvingar, sen en extra skruv (hade bara en spik), sen spackel. Med laser-rakt snitt skulle man kanske inte behöva spackel. Plankan sitter uppe.
Gliporna försvann nästan helt med spik/tvingar
 
prototypen prototypen skrev:
Måste du spackla så måste det vara en glipa…..
Har du något vattenfast lim?
Protte
Trälim
 
prototypen prototypen skrev:
Tycker det ser ut som det glipar lite för mycket för att bara spika.
Det behövs nog två tvingar men du behöver även en kneckt för limmet funkar som smörjmedel och bitarna vill åka isär.
Protte
Jag använde två tvingar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.