Hej,
Jag håller på och bygger nytt kök i min lägenhet, har tagit bort alla överskåp och kommer endast montera upp två 80-skåp i det nya köket. Därför sticker nu frånluftskanalen ut mycket från skåpet.
Min fråga är om jag kan förkorta denna "gång", själva hålet sitter längst till höger, och det är en 1 meter lång kanal/gång i gips/lättbetong.
Se bilderna nedan som jag ritat upp på mitt kök.
Bild ett visar hur lång den är från början, bild två visar hur mycket som blir kvar, egentligen vill jag kapa ännu längre (ända in till där skåpet börjar). Ni ser hur långt innanför skåpet den fortsätter om ni tittar ovanpå väggskåpet.
Så min fråga är om det finns någon funktion med att ha en viss längd på frånluften? Eller om denna kanal bara var för att hamna så nära fläkten som möjligt?
Jag kommer förresten använda kolfilterfläkt så det är inte nödvändigt att ha frånluften ihopkopplad.
Vad rekommenderar ni för ventil? Yttermåtten är 18,5x25,5cm på kanalen.
Tack på förhand!
Jag håller på och bygger nytt kök i min lägenhet, har tagit bort alla överskåp och kommer endast montera upp två 80-skåp i det nya köket. Därför sticker nu frånluftskanalen ut mycket från skåpet.
Min fråga är om jag kan förkorta denna "gång", själva hålet sitter längst till höger, och det är en 1 meter lång kanal/gång i gips/lättbetong.
Se bilderna nedan som jag ritat upp på mitt kök.
Bild ett visar hur lång den är från början, bild två visar hur mycket som blir kvar, egentligen vill jag kapa ännu längre (ända in till där skåpet börjar). Ni ser hur långt innanför skåpet den fortsätter om ni tittar ovanpå väggskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så min fråga är om det finns någon funktion med att ha en viss längd på frånluften? Eller om denna kanal bara var för att hamna så nära fläkten som möjligt?
Jag kommer förresten använda kolfilterfläkt så det är inte nödvändigt att ha frånluften ihopkopplad.
Vad rekommenderar ni för ventil? Yttermåtten är 18,5x25,5cm på kanalen.
Tack på förhand!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det spelar ingen roll var frånluftventilen sitter egentligen. Mitt i köket är nog ett riktmärke.
Så det är ok att kapa bort det utstickande.
Att kanalen går dit den går är för att den fungerade som utsug för spisoset på den tiden köket saknade fläkt.
Troligen får du inte heller koppla fläkten till imkanalen då det kan störa vantilationen för andra lägenheter, t.ex. blåsa in ditt köksos i lägenheten ovanför. Fastighetsägaren/föreningsstyrelsen kan ge besked om det är tillåtet.
Ang. ventil: Gå till en byggmarknad, Jula eller liknande och ta den största ventil som får plats, och som du tycker är snygg.
Att kanalen går dit den går är för att den fungerade som utsug för spisoset på den tiden köket saknade fläkt.
Troligen får du inte heller koppla fläkten till imkanalen då det kan störa vantilationen för andra lägenheter, t.ex. blåsa in ditt köksos i lägenheten ovanför. Fastighetsägaren/föreningsstyrelsen kan ge besked om det är tillåtet.
Ang. ventil: Gå till en byggmarknad, Jula eller liknande och ta den största ventil som får plats, och som du tycker är snygg.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Perfekt!KnockOnWood skrev:Det spelar ingen roll var frånluftventilen sitter egentligen. Mitt i köket är nog ett riktmärke.
Då kapar jag ner det! Mycket snyggare att slippa se den fula kanalen sticka ut ut skåpet!
Sådär, nu har jag kapat ner det.
Dock stötte jag på ett problem!
Kapade den hela vägen till där skåpet börjar (alltså längre än på bilderna ovan).
Det visade sig att själva hålet i väggen sitter precis där kanten på skåpet skall vara. Alltså hamnar cirka 5cm av hålet bakom skåpet och 10cm till vänster om det.
Målade in mig i ett hörn då jag redan kapat av den för långt för att använda kanalen.
Någon som vet om det finns vinklade ventiler eller liknande?
Vill helst inte flytta skåpet!
Dock stötte jag på ett problem!
Kapade den hela vägen till där skåpet börjar (alltså längre än på bilderna ovan).
Det visade sig att själva hålet i väggen sitter precis där kanten på skåpet skall vara. Alltså hamnar cirka 5cm av hålet bakom skåpet och 10cm till vänster om det.
Målade in mig i ett hörn då jag redan kapat av den för långt för att använda kanalen.
Någon som vet om det finns vinklade ventiler eller liknande?
Vill helst inte flytta skåpet!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad är måtten på ventilationskanalen in i väggen?
Det kanske inte gör något om du täcker för några cm, och sätter ventilen som du tänkte.
Menar att arean kanske blir tillräcklig ändå.
Det kanske inte gör något om du täcker för några cm, och sätter ventilen som du tänkte.
Menar att arean kanske blir tillräcklig ändå.
Det är ett rätt ojämnt hål, men verkar vara 15x15cm. Det optimala hade varit en ventil som bara drar från ett håll (sidan), tex. en sån här, fast med hål åt ett håll bara. http://www.luftbutiken.se/friskluftsventiler/623-flexit-aero-125mm-friskluftventil.html (vet att det är friskluftsventil).KnockOnWood skrev:
Vill ju inte att den ska dra luft genom skåpen (så det blir skitigt där i).
Jag kommer få kapa upp lite av skåpet för att rymma ventilen, men det kan jag leva med.
Någon som har ett bättre förslag?
Hur mycket flöde/hur stor ventil krävs?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Otur!
En sådan här ventil använder man normalt för frånluft:
http://www.jula.se/invandig-franluftsventil-414006
Den är gjord för 100 mm ventilationsrör.
Går det inte att sätta in en skiva som täcker hela utloppets öppning,
och sedan sätta en sådan här ventil i täckskivan?
Alternativt bygga en liten sned låda, som är så bred att ventilen får plats.
Ytterdiametern är cirka 135 mm.
Hur ser det ut egentligen i köket runt ventilationsöppningen?
En liten bild skulle pigga upp
En sådan här ventil använder man normalt för frånluft:
http://www.jula.se/invandig-franluftsventil-414006
Den är gjord för 100 mm ventilationsrör.
Går det inte att sätta in en skiva som täcker hela utloppets öppning,
och sedan sätta en sådan här ventil i täckskivan?
Alternativt bygga en liten sned låda, som är så bred att ventilen får plats.
Ytterdiametern är cirka 135 mm.
Hur ser det ut egentligen i köket runt ventilationsöppningen?
En liten bild skulle pigga upp
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden