Hejsan

Jag skall sätta in en avstängningsventil på huvudvattenledningen i huset.

Röret är ett 22 mm kopparrör som sitter så nära väggen att en rörskärare inte kommer åt.
Vad skall jag använda att kapa med, vinkelslip, bågfil eller vad?


MVH

Kalle M
 
Bågfil har jag använt. Såga rakt och snyggt och ta sen bort graderna med kniv/fil.
 
kamo skrev:
Hejsan

Jag skall sätta in en avstängningsventil på huvudvattenledningen i huset.

Röret är ett 22 mm kopparrör som sitter så nära väggen att en rörskärare inte kommer åt.
Vad skall jag använda att kapa med, vinkelslip, bågfil eller vad?


MVH

Kalle M
Det finns rörskärare utan handtag som går ett vrida runt på trånga ställen.

/Patrik
 
Vinkelslip går bra, men det kan bli lite att grada av efteråt.
 
Proffsen använder liten bågfil och gradar av med morakniv.
Rörkapare ger för mycket skägg.
/CC
 
jag håller på att dra kromkopparrör i relaxen. köpte en röravskärare med rullar o skärtrissa. jag vet inte om jag gör fel men rören blir "konade" inåt så jag får grada väldibt mycke o länge o ibland tillomed använda ett uppkragningsdorn lite försiktigt för att få i stödhylsan... :(
förslag på hur man gör det rätt o lätt?
 
pellefant skrev:
jag håller på att dra kromkopparrör i relaxen. köpte en röravskärare med rullar o skärtrissa. jag vet inte om jag gör fel men rören blir "konade" inåt så jag får grada väldibt mycke o länge o ibland tillomed använda ett uppkragningsdorn lite försiktigt för att få i stödhylsan... :(
förslag på hur man gör det rätt o lätt?
Bågfil ;)
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
pellefant skrev:
jag vet inte om jag gör fel men rören blir "konade" inåt så jag får grada väldibt mycke o länge o ibland tillomed använda ett uppkragningsdorn lite försiktigt för att få i stödhylsan... :(
förslag på hur man gör det rätt o lätt?
Jag tror att du spänner trissan för hårt. ;)
 
jo jag tror åxå det, jag har försökt att spänna mindre och vicka fram o tillbaks och flytta skäraren runt röret etappvis-funkar lite bättre men inte perfekt. såg är ju ett alternativ men vad ska man ha röravskäraren till? fast om man löder rören gör de ju inget om dom är lite intryckta förståss
 
Jag är inte säker på att du använder den på rätt sätt. Du skall tighta saaakkktttaaa och snurra, snurra snurra, samtidigt som du sakta fortsätter att tighta, då skall den inte kona röret utan bara skära av det. Är skärat skarpt och rörligt?
Lycka till!
Peter
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
jadå en ny skärare, fast ironside...
har ju lite dåligt tålamod, får prova å snurra mer...
hårda rör går bättre än mjuka, kanske bättre å såga dom mjuka...
 
  • Gilla
Skrivbordsprodukt
  • Laddar…
Bågfil till mjukglödgade rör och röravskärare eller bågfil till hårda rör. Varför envisas med röravskärare på ett ställe när det går saaakkktttaaa?????   ;)
 
  • Gilla
Hankter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.