Måste slänga ut en fråga som säkert är dålig men...

Jag gillar verkligen att snickra och jobba i trä. Har väldigt lite vana från metall. Har nu testat att restaurera/göra om några yxhuvuden (och skaft). Tycker det är riktigt nice. Det är något manligt över en fin yxa 🙂

Har testat att gå mot vikingainspirerat håll. Då behöver jag kapa en del i yxhuvudet. Kör med en blå bosch batteridriven vinkelslip med en bosch kapskiva för typ 25 kr för metall. Tar sjukt lång tid...

Vad finns det för bra alternativ som är lite effektivare?

M Mikael K. skrev:

Jag gillar verkligen att snickra och jobba i trä. Har väldigt lite vana från metall. Har nu testat att restaurera/göra om några yxhuvuden (och skaft). Tycker det är riktigt nice. Det är något manligt över en fin yxa 🙂

Har testat att gå mot vikingainspirerat håll. Då behöver jag kapa en del i yxhuvudet. Kör med en blå bosch batteridriven vinkelslip med en bosch kapskiva för typ 25 kr för metall. Tar sjukt lång tid...

skärbrännare eller plasma

En fräs, bandsåg eller bandslip funkar också.

Fast börja med lite dyrare skivor. Ett yxhuvud är bara hårt i eggen så det borde inte ta så lång tid.

M Mikael K. skrev:

En större vinkelslip på el sackar inte så mycket vid belastning.
Större skivor på en större slip biter mycket bättre.

Vad menas med att "kapa en del"? Ska du ta bort en del av huvudet helt, eller är det mer att få till mönster och liknande?

Yxa med mörkt trähandtag placerad på ljusa träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar ska bort så resultatet kan bli t ex såhär.

• Gilla
De e najs och 3 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:

Överlag så är en batteridriven vinkelslip väldigt, väldigt klen om man ska avverka något mer än ytterst lite.

En stor, nätansluten vinkelslip med vettig skiva borde lösa jobbet med lite jobb. Därefter manuell filning med någon / några vassa vassa filar av god kvalitet!

Mvh

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rickard.
Jag upplever inte att batteri är så klena jämfört med dom små nätdrivna 125mm men oj vilken skillnad det gör att gå upp till 180 eller 230mm. Jag är fortfarande lite rädd för min makita "rat-tail" utan mjukstart (vilket jag tänker är hälsosamt) men jäklar vad den avverkar stål.
Det är svårt att ge något exakt siffra då det varierar men att säga att den är 2-3 gånger snabbare är inte att överdriva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.