42 807 läst ·
76 svar
43k läst
76 svar
Kapa hål i 500 mm kassavalv.
Kontakta ett håltagningsföretag som sågar ut delar i ett "rutmönster".L lp40 skrev:
Innan sågning utförs brukar vissa företag innan förankra varje del med lyftöglor.
Beroende på vikten som vilar på det tilltänkta öppningshålet "kan" det vara bra att fastställa hur armering är utförd.
Oavsett om det gäller ett bankvalv eller ett tidigare skyddsrum kan det behövas en avväxling i smide.
Mvh
Jag tycker att om du har nycklar till valvet behåller det som ett rum för att placera dyra verktyg, pärmar med viktiga papper, fotoalbum, dyrare släktföremål och möbler som du inte har pats för i övriga hemmet. Det går även att hyra ut hela eller delar av valvet till företag eller vänner. För pengarna du får in och sparar genom att inte göra dessa hål kan du i stället bygga ut ditt hus. Om valvet går att låsa från båda sidor så kan det vara bra som ett säkerhetsrum vid överfall och inbrott eller för att tillfälligt låsa in de kriminella som kommer in i ditt hus.
En fundering!Tengan11 skrev:
Kan du såga från båda sidor om väggen?
I så fall, hyr en Hilti DD-110 eller DD-150. Borra upp dom fyra hörnen.
Såga därefter med motorkap mellan hålen. Beroende på maskin och dimension så får du gå från båda sidor.
Hitta en klinga som klarar både betong och stål eller kapa armeringen med vinkelslip när den är blottad.
Bör inte ta mer än en dag för två personer.
Glöm inte väggstativ till Kärnborren.
Hur gör du bottensnittet vid golv med en motorkap? Eller lämnar du en tröskel på 15-20cm? 😅
Sen är det väldigt vanligt att man hittar längsgående armering är man sågar dörröppningar. I ett kassavalv lär det dessutom vara ganska grov armering. Har du provat att såga längsgående armering med en handhållen betongsåg? 😅
Du lär vara väldigt envis för att såga denna dörröppning med en tung, klen och avgasrykande motorkap, dessutom inomhus om jag förstod TS rätt . Lägg till vatten och betongkax som rinner ner över operatören framför allt vid övre snittet. 🙄😅
En stor motorkap väger ca 15kg och har en effekt på ca 6kw jämfört med en större väggsåg som är fastmonterad och har en effekt på typ 20kw.
Sen har jag aldrig sett en handhållen motorkap som sågar upp till 25cm djupt, krävs en klinga på typ 600 mm för det. 😅
Sen räcker det antagligen inte att bara göra ett betongblock av dörröppningen utan den måste antagligen delas i fler delar. Blir väldigt mycket handsågning...
Jag säger inte det inte är görbart med en motorkap men knappast ett bra val om det finns andra möjligheter. 😉
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Det finns sågar där klingan sitter på en medbringare, så den kan såga slätt.E ehlmatlab skrev:En fundering!
Hur gör du bottensnittet vid golv med en motorkap? Eller lämnar du en tröskel på 15-20cm? 😅
Sen är det väldigt vanligt att man hittar längsgående armering är man sågar dörröppningar. I ett kassavalv lär det dessutom vara ganska grov armering. Har du provat att såga längsgående armering med en handhållen betongsåg? 😅
Du lär vara väldigt envis för att såga denna dörröppning med en tung, klen och avgasrykande motorkap, dessutom inomhus om jag förstod TS rätt . Lägg till vatten och betongkax som rinner ner över operatören framför allt vid övre snittet. 🙄😅
En stor motorkap väger ca 15kg och har en effekt på ca 6kw jämfört med en större väggsåg som är fastmonterad och har en effekt på typ 20kw.
Sen har jag aldrig sett en handhållen motorkap som sågar upp till 25cm djupt, krävs en klinga på typ 600 mm för det. 😅
Sen räcker det antagligen inte att bara göra ett betongblock av dörröppningen utan den måste antagligen delas i fler delar. Blir väldigt mycket handsågning...
Jag säger inte det inte är görbart med en motorkap men knappast ett bra val om det finns andra möjligheter. 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man se att jag har sågat jäms med regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det där är inte en motorkap i min värld. En motorkap har förbränningsmotor, ryker o luktar avgaser.richardtenggren skrev:
El-sågen på bilden fungerar säkert bra att såga ett tunt golv-bjälklag med men för att ge sig på en dörröppning i 500mm tjockt kassavalv så fungerar den nog inte nå bra till.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Absolut, men tänker att det finns större saker, den här använder firman jag lånade den av till att såga upp längs golv när de gör öppningar för portar och dörrar i industrier.E ehlmatlab skrev:
Går väl såga med vajer också?
Ahh, någon typ av prefab bjälklag då. Det förklarar utformningen. Jag trodde att det låg träbjälkar på betongen men då är det ett samverkande bjälklag vilket gör att tjockleken kan vara så tunn.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Precis. det är trä och betong i samverkan, betongkakan är ca 5-6 cm. Så inget i jämförelse med TS 500 mm betongR roli skrev:
Har gjort något liknande för en massa år sedan, du är på rätt spår. En väggsåg som sågar upp i hanterbara bitar är nog rätt, men tycker du tagit i i arbetstid. Ring en håltagningsfirma så grejar dom detta.L lp40 skrev:Hej,
kanske liten konstig fråga.
Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.
Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?
eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.
ursakta har inte a a samt o pa datorn.
PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
Har du tillgång till 32amp uttag så kör sågning med väggsåg skulle jag rekommendera. Betydligt mindre vatten än om du vajersågar vilken du förmodligen vill undvika inne i en fastighet.
Har du inte tillgång till 32amp uttag eller en såg som går på 32 skit i tankarna på att såga då sågen kommer bli för klen för den storleken och ta evigheter och borra istället.
Detta är förutsatt att du kan såga ifrån bägge hållen annars är det meningslöst då klingformen gör att du tappar så mycket yta att såga igenom.
Har du inte hållit på med såna här jobb skulle jag rekommendera att leja bort till en håltagningsfirma, men är du riktig tjurskalle så hyr en kärnborrmaskin. Se till att hyra en robust kärnborrmaskin som har snestöd mot foten och inte bara en stativarm de tjänar du mycket tid på.
Har du inte tillgång till 32amp uttag eller en såg som går på 32 skit i tankarna på att såga då sågen kommer bli för klen för den storleken och ta evigheter och borra istället.
Detta är förutsatt att du kan såga ifrån bägge hållen annars är det meningslöst då klingformen gör att du tappar så mycket yta att såga igenom.
Har du inte hållit på med såna här jobb skulle jag rekommendera att leja bort till en håltagningsfirma, men är du riktig tjurskalle så hyr en kärnborrmaskin. Se till att hyra en robust kärnborrmaskin som har snestöd mot foten och inte bara en stativarm de tjänar du mycket tid på.
Min gamla arbetsplats hade lokal i en gammal banklokal. Då med stort kassavalv.. chefen försökte en gång borra med en Hilti borrhammare. Tror borren sitter kvar än...L lp40 skrev:Hej,
kanske liten konstig fråga.
Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.
Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?
eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.
ursakta har inte a a samt o pa datorn.
PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
Väggen va förutom stål skivor o armering även försett med vinklade järn för att du inte skulle kunna borra eller såga ..
Han tog in offert o firman tyckte de va enklare o riva hela huset än o öppna upp för en dörr och valde att inte ta jobbet ...
Så ja ta in en firma som undersöker om det ens går o ta sig genom
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Hej
Jag har tagit hål i en tjock betongvägg full med sten i.
Jag har även kapat av wirearmerade betongbalkar, bägge gångerna anlitade jag den lokala håltagningsfirman. De borrade hål i hål och väggdelen tog en grävare bort. TS vägg får nog delas upp i mindre bitar man kan flytta med maskinfötter.
Lycka till.
/W
Jag har tagit hål i en tjock betongvägg full med sten i.
Jag har även kapat av wirearmerade betongbalkar, bägge gångerna anlitade jag den lokala håltagningsfirman. De borrade hål i hål och väggdelen tog en grävare bort. TS vägg får nog delas upp i mindre bitar man kan flytta med maskinfötter.
Lycka till.
/W
Redigerat: