2 354 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Kapa Golvvärme slinga
Sida 1 av 2
Ett misstag har begåtts, den första delen med krympslangen är alldeles för lång i golvvärmeslingan. Det är redan flytspacklat osv.
Alltså INTE delen man kopplar i termostaten.
Den andra delen.
Den måste kapas ca 5m.
Finns det något sätt att rädda detta, eller vad är orsaken till att man inte får kapa slingan?
Självklart måste man lägga ny limmad krympslang.
Jobbar med elektronik och kan hämta elektriker.
Har hört att det fanns andra modeller av golvvärme som man får kapa av.
Tacksam för all hjälp.
Alltså INTE delen man kopplar i termostaten.
Den andra delen.
Den måste kapas ca 5m.
Finns det något sätt att rädda detta, eller vad är orsaken till att man inte får kapa slingan?
Självklart måste man lägga ny limmad krympslang.
Jobbar med elektronik och kan hämta elektriker.
Har hört att det fanns andra modeller av golvvärme som man får kapa av.
Tacksam för all hjälp.
Om den är 65m och 10w per meter så har du
650w om du kapar 5m så förlorar du ca 6ohm
Det innebär att du nu har 705w dvs nästan 12w per meter...
Har däremot kabeln parallellt resistiv så spelar det ingen roll... Då tappar du lite effekt bara.
Men kan inte läsa mig till om så är fallet.
650w om du kapar 5m så förlorar du ca 6ohm
Det innebär att du nu har 705w dvs nästan 12w per meter...
Har däremot kabeln parallellt resistiv så spelar det ingen roll... Då tappar du lite effekt bara.
Men kan inte läsa mig till om så är fallet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Alltså, ni har flytspacklat och sedan sticker det ut 5 meter kabel utanför flytspacklet?
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nja, OM kabeln är serieresistiv, så bör du nog inte kapa den ens marginellt. En ökning med 20% effekt, kan överhetta kabeln, så den brinner av. Antingen får du byta ut kabeln mot en ändamålsenlig kabel, eller höra med tillverkaren om det finns någon godkänd metod att kapa den.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag är också lite nyfiken, hur har detta gått till?
Att det kan bli fel med en för lång kabel är väl inte jätteovanligt, men hur har den kunnat bli inspacklad i det tillståndet?
Att det kan bli fel med en för lång kabel är väl inte jätteovanligt, men hur har den kunnat bli inspacklad i det tillståndet?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
EN nödlösning skulle ju kunna vara att leda in kabeln i ett annat rum. Den bör troligen vara ingjuten i flytspackel precis hela vägen, jag tror inte att den tål att ligga i fri luft, ens 10cm. Den behöver kylningen. Eller kanske upp i väggen.
Parallellresistiv, kan man kapa på varje meter.
Serieresistiv värmekabel, ska man inte kapa den kommer på färdiga längder.
Självbegränsande värmekabel. kan man kapa till den längd man vill ha MEN dess längd begränsas pga den höga startströmmen.
Kabeln i tråden är en serieresistiv värmekabel och ska INTE kapas
Serieresistiv värmekabel, ska man inte kapa den kommer på färdiga längder.
Självbegränsande värmekabel. kan man kapa till den längd man vill ha MEN dess längd begränsas pga den höga startströmmen.
Kabeln i tråden är en serieresistiv värmekabel och ska INTE kapas
Jag förstår att den inte ”ska” kapas men om man vill kapa den ändå? Vad händer?E elmont skrev:Parallellresistiv, kan man kapa på varje meter.
Serieresistiv värmekabel, ska man inte kapa den kommer på färdiga längder.
Självbegränsande värmekabel. kan man kapa till den längd man vill ha MEN dess längd begränsas pga den höga startströmmen.
Kabeln i tråden är en serieresistiv värmekabel och ska INTE kapas
