Jo men det köper jag. Nu ligger alltså lampsladden under skåpet till närmsta dosa. 80cm lång. Fälteffekter osv torde ju vara desamma om europroppen sitter.
Fast installation görs ju dessutom ofta utan skydd för em fält. Dessa torde således vara identiska i dessa fall.

Är ju standard att folk har 100 grenkontakter bakom tv och har så livet ut.

Men visst förstår jag intentionen att fast installation ska hålla högre klass. Speciellt vid renovering osv.

Redigerat:
Som du har det ordnat Skysodan finns inga problem öht nästan tvärtom. Det strider bara mot formella regler och utvecklad praxis, det ska man ha största förståelse för så man inte så lätt hamnar på det sluttande planet mot sämre utförande om det luckras upp i kanterna. Det är i det ljuset man får se många av de mer eller mindre tekniskt korrekta sätten att arbeta med givet materiel dvs någorlunda rena klara linjer som förhoppningsvis fler har med sig och följer.

Så häng inte upp dig på att du inte kan se några direkta eller större fel, brister eller risker med det för i många fall finns de inte. Är man helt på det klara med varför något brukar göras på ett visst sätt och ser ett alternativ lika bra eller bättre behöver man kanske inte alltid låta sig hindras av ett textstycke i en manual etc. Så gör jag själv ibland men inte bara för att, men underlättar det eller alternativen inte bättre så för all del. Och på samma sätt kan jag anstränga mig lite för att göra "som man brukar" tex för att andra efter inte ska behöva tänka till eller se det som annorlunda mot huvudfårans sätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Edit: Svar till Skysodan och TS.

Den enkla regeln är att installationskabel används till fast installation och flexibel kabel används som anslutningskabel. Någon sådan regel finns dock inte i elinstallationsreglerna utan tvärtom medger de faktiskt att flexibla kablar får användas i en fast installation under förutsättning att alla fordringar som ställs i reglerna uppfylls, vilket även innefattar att följa tillverkarnas anvisningar. Vill man gå utanför detta får man själv ta reda på vilka krav som ställs, och hitta en anslutningskabel som tillverkaren tillåter för fast installation. Vill man gå över tillverkarnas anvisningar så får man ta reda på varför de inte tillåter lampsladd för fast installation. Man kan ju också fundera över varför de gamla svenska reglerna skrev som de skrev. Detta är inte rätt forum för att gå utanför de regler som finns.

Men nu handlar det inte om att använda lampsladd för generell fast installation, utan det handlar om en anslutningskabel, en kort sådan, som matar en enskild apparat. I annat fall finns det ju frågor kring ledningsdimensionering som behöver upp på bordet. Att lägga kabeln i en kabellist tycker jag är ok, den är fastsatt, fortfarande synlig, enkel att demontera och har ett bra skydd. Anslutningen till dosan mha en "skruvplint" låter dock tveksam. Vad för slags skruvplint har använts där?? Det enda jag vet som skulle fungera är en gammal hederlig sockerbit, alltså två skruvplintar. Att låta EK 1.5 och RK 0.75 samsas under samma skruvplint i t.ex en U-båt kan inte anses vara god elsäkerhetsteknisk praxis.

Reglerna för förläggning gäller dock för övrigt. Man får t.ex fundera på om lagtexten som tillåter utbyte av ljusarmatur utan behörighet är tillämpbar. Då gäller det att inte krångla till det, eller kräva behörighet för att plocka bort kabeln ur en större kabelkanal, dvs jobb som plötsligt kräver behörighet.

Men, varför inte ta en tur till Ikea och byta till en riktig lampa??? Ok, det kostar diesel, fika och en massa annat som råkar åka med i shoppingkassen men så är det ju alltid..

Redigerat:
Skysodan skrev:
Ikea hade förut bänkbelysning LED med europlug. Sitter som fast installation hos oss i kabellist. Känner ingen direkt oro för det. Dragavlastad åt båda håll.

Vad är skillnaden i risk?
Rent tekniskt så är skillnaden ingen alls. Däremot finns det en betydlig risk att en viss yrkesgrupp tjänar mindre pengar, därav har bestämmelserna uppkommit.

Finndjävel skrev:
Rent tekniskt så är skillnaden ingen alls. Däremot finns det en betydlig risk att en viss yrkesgrupp tjänar mindre pengar, därav har bestämmelserna uppkommit.
Tror du på fullt allvar att föreskrifterna har uppkommit för att elektrikerna inte ska tjäna pengar? :x

Tror inte reglerna är till för att tjäna pengar. Utan jag förstår fullt ut intentionen. Men i mitt fall är jag inte bekymrad.

I mitt fall har jag inte gjort montaget. I dosan sitter wago med hävarmar. Så inte nåt problem med blandade typer. Avlastningen är som en krage på sladden.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Tror inte reglerna är till för att tjäna pengar. Utan jag förstår fullt ut intentionen. Men i mitt fall är jag inte bekymrad.

I mitt fall har jag inte gjort montaget. I dosan sitter wago med hävarmar. Så inte nåt problem med blandade typer. Avlastningen är som en krage på sladden.
Du har ett föredöme där, om vi ser tiden an lite kommer säkert lite mer anpassat material för detta och liknande fall. Redan har anslutningssladd letat sig in så sakteliga för fast installation men då välsignat av den heliga fabrikanten och döpt till ACEFLEX. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O
Finndjävel skrev:
Är det inte jobbigt å vara så negativ till allting?

Finndjävel kanske är förebild för en klassisk Staffans stollar: "Jag behöver ingen dj-a charmkurs. Jag har redan en helhjärtat positiv inställning till omgivningen". :)

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Kom på att jag är mer bekymrad över eluttaget på sidan av badrumsskåpet. Det sitter i ett borrat hål och har en fast installationskabel mjuk sort med stickpropp in i vägguttag som är acessbart innuti skåpet.

Ellutagets baksida sitter således åtkomligt utan dosa innifrån skåpet. Säljaren hövdar att fackman gjort lösningen.

GK100 skrev:
Finndjävel kanske är förebild för en klassisk Staffans stollar: "Jag behöver ingen dj-a charmkurs. Jag har redan en helhjärtat positiv inställning till omgivningen". :)
Jag kommer ihåg den där, men originalet är ordagrant (eller väldigt nära):

”Jag behöver inte gå på någon jävla charmkurs. Jag har redan en positiv inställning till de idioter som kommer hit och gnäller.”

Möjligen var det "dom" i stället för "de".

Edit:
Typiskt, jag letade en stund innan jag skrev inlägget, men jag hittar naturligtvis originalet direkt efteråt:

Svartvit tecknad bild av arg karaktär med pratbubbla "Jag behöver inte..." av Ulf Ivar Nilsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS
Den är gjord av Ulf Ivar Nilsson
DS

Redigerat:
Skysodan skrev:
Kom på att jag är mer bekymrad över eluttaget på sidan av badrumsskåpet. Det sitter i ett borrat hål och har en fast installationskabel mjuk sort med stickpropp in i vägguttag som är acessbart innuti skåpet.

Ellutagets baksida sitter således åtkomligt utan dosa innifrån skåpet. Säljaren hövdar att fackman gjort lösningen.
Fackman inom vilket fack då? Att även en utbildad elektriker kanske med stor tvekan skulle kunna fuska och sätta utan skyddande dosa. Det kan jag till nöds tänka mig. Men att en elektriker skulle ansluta ett fast monterat uttag med stickpropp, det finns inte på kartan. Det är dessutom väldigt onödigt. Det finns dosor som bara är 35mm djupa. Det är några mm mer än uttagets djup. Så man kan sätta en dosa som skyddar utan att det kostar någon ytterligare plats i skåpet.

Jo säljaren ljög mig rakt upp i ansiktet ;) flera gånger om. Trots att jag bad om elektrikens namn höll han masken.

Ang lampsladd fast ansluten så görs det ju med just LED och andra drivare ganska frekvent vad jag förstått. Och använder man en dosa som är gjord för med med dragavlastning så borde det ju va OK på samma sätt som till en tvättmaskin. Placerar man drivaren i direkt i anslutning till dosan så tycker jag det är OK men jag är ju ingen elektriker förstås.
Och en öppen dosa inne i ett skåp är ju inte vackert och ev regelvidrigt då den inte är tänkt för det. Men att ansluta ett uttag med sladd borde vara OK om man klassar spegelskåpet som en lös möbel.

Levererar en elektriker drivern till det jobb han är anlitad för köper han troligen en utan sladd och stickpropp, en som är avsedd för fast anslutning. Men ska han ansluta en driver som kunden (eller elektrikern) levererar och den har stickpropp ska han sätta ett uttag. Det är väl rätt enkelt eller hur.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.