Ska ta bort en bit av ett betongbjälklag mellan två våningar, 2 x 4 meter av en yta som är 5 x 4 meter.

Snittet som blir i kvarvarande platta vill jag ha rakt och jämnt så att den HEA-balk som ska läggas där passar bra.

Enklast hade varit en betongsåg, men precis där snittet ska vara står en vägg uppe på plattan. Så man får inte plats med en maskin ovanfrån.

Min tanke var att jag bilar bort allt uppifrån, men spar en marginal till blivande snitt på ca 5 cm. Sedan hyr jag en handhållen motorkap och "sågar" ner resterande betong längs blivande snitt.

Är det möjligt att såga ett 4 meter långt snitt underifrån? Hur snabbt sågar man i 10 cm tjock betong med armering?

Betongen är ganska enkel att bila, jag har provat. Det är gjutet på 40-talet och är en ganska porös betong, men med stenar i.

såga underifrån går bra med motorkap och bör ej ta så lång tid, (bara ett snitt o inget som ramlar ner?)
men se till o ha mask o schysst ställning o stå på, inte kul om det nyper ovanför huvvet me en sån såg.
tidsåtgång säkert 1tim me lite små raster :)

Redigerat:
Problem med sikten kommer det att bli,om du inte använder en såg för vatten.

jo, som sagt dammar nåt så in i h-vete.
med vatten inkopplat blir sikten bättre men de blir grisigt på golvet

Tack för feedback!

En timme eller två kan jag stå ut i dammet, med mask och skyddsglasögon. Var rädd för att man skulle få nöta i flera timmar med en 10 kilosmaskin ovanför huvudet, pust.

"raster", vad är det? Jag ska jobba ;)

Rummet är betongrent nu, ytskick på väggar och golv kommer på plats senare. Dörrhål kommer att plastas och tejpas för. Så jag är inte rädd för att skita ner tillfälligt.

Tyvärr (?) så blir det nog inte en av de starkaste motorkaparna, utan en som går på el. Är inte så sugen att köra en bensindriven inomhus. T.ex. Hitachi CM 12Y, 2400W. Om ingen säger eldrivna är hopplöst dåliga, då får jag öppna alla fönster och dörrar som finns och hålla andan ;)

Maskinerna som har vattenkyling, de har enkel ansluting till vanlig slang, men fungerar dessa uppochned?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.