3 480 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kapa avenbokshäck
Hej!
Vi köpte ett hus med en avenbokshäck som aldrig blivit klippt på höjden. Den är drygt 3m hög och inte det minsta tät. Jag skulle vilja kapa ner den till ca 1,5m och börja om på nytt och låta den täta till sig på bredden istället, men är orolig för att träden kommer dö om jag kapar den för långt ner på stammen.
Någon som har koll?
Vi köpte ett hus med en avenbokshäck som aldrig blivit klippt på höjden. Den är drygt 3m hög och inte det minsta tät. Jag skulle vilja kapa ner den till ca 1,5m och börja om på nytt och låta den täta till sig på bredden istället, men är orolig för att träden kommer dö om jag kapar den för långt ner på stammen.
Någon som har koll?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Avenbokshäck brukar man klippa på den höjd som man vill att häcken ska ha som sluthöjd. Tät häck får man genom att klippa in den på bredden. Men just nu är nog ingen bra tid att klippa häckar utan det är bättre att vänta till vårvintern.
Är huvudstammarna raka och fina tar du ner häcken till den höjd du vill ha. Klipp därefter alla sidogrenar ca 10 cm från huvudstammen. Då får du snabbt en smal, tät häck och fortsätter därefter att klippa sidorna 2 ggr/säsong.
Ah, ok. Jag fick lära mig att häcken växte på bredden när man klippte den på höjden. Tack för klargörande.BirgitS skrev:
Tack! Ska man klippa runt hela stammen eller bara skala av yttersidorna? Hoppas du förstår. Jag är helt novis så vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig bäst.yonna skrev:
Precis som Claes Sörmland skriver runt hela stammen - då blir detta en föryngringsbekärning och görs bara denna gång och med sekatör. Vid nästa klippning tar man bara sidorna. Men det förutsätter att det finns en grov huvudstam. Finns inte denna får man klippa in bäst man kan.A AWir skrev:
Avenbok kan, om man lagt manken till snygg/prydlig plantering med uppbindnig av varje planta för att fram huvudstam, underlätta föryngring senare.
Klicka här för att svara