Ska bygga staket med 75 mm stolpar. Klarar dw777 detta bra?
Vilken maskin är att föredra?

Om jag läser rätt på specifikationerna så är maxhöjd vid 90 grader för DW 777 60 mm medan GCM 8 SJL klarar 70 mm. Ingen av dem är alltså optimal för att kapa 75 mm stolpar. Annars har jag en lätt begagnad DW 777 med stativ till salu ;).

Själv hade jag nog tittat på att gå upp en storlek. För tillfället anväder jag själv en GCM 12 JL som jag är nöjd med. Denna klarar 75 x 200 mm eller 100 x 150 mm beroende på inställning. Denna sågen saknar alltså slide funktion vilket begränsar sågdjupet och det går inte heller att t.ex. spåra för urtag p.g.a detta. Fördelen är att man får en stor såg till lägre pris, sliden verkar kosta en hel del (~5000 för denna jämfört med 8000-12000 för motsvarande med slide). Anledningen att jag valde denna är att jag även tror mig få bättre precision eftersom det inte finns någon slide som kan glappa eller svikta. Spårnings funktionen klarar mig utan, saknas f.ö. på DW 777 också.

Jag har ingen modell att rekommendera, du får nog titta på specifikationerna på de 10" sågar som finns och fundera på vilken budget du har och om detta är det enda du skall använda den till eller om det är fler projekt på gång framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.