8 721 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Kap- och gersåg åt upp sina nya kol
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Lånar tråden, har en gammal borrmaskin från Biltema som började gnistra mycket igår, den såg ut ungefär som ovan, kolen var inte slitna ända ner till metallen, putsade av de där roterande blecken, men de blev lika svarta nästan genast, och gnistrade ungefär som förut, maskinen går att rotera för hand, så lagren har inte skurit.
Filmade en snutt.
Axeln roterar medan det där pågår.
Antar att maskinen är slut?
Filmade en snutt.
Axeln roterar medan det där pågår.
Antar att maskinen är slut?
Ja det kan det göra, slitna kol som sitter i en hållare kan vara för korta så fjädern stannar mot kolhållaren. Så blir det ingen kontakt mot kollektorn. Till TS mät kollens alla sidor och längden brukar vara ca 8 mm längre än kolhållaren sen säker du på kol Borrmaskiner
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tack för förslagen, om extra kol skickades med maskinen, så har jag nog sådana någonstans, maskinen skar första gången jag använde den, så jag fick en ny maskin, så antagligen har jag två uppsättningar kol.
Men var? Som tur är hittade jag en gammal klen 500W maskin som jag inte använt, med samma halsdiameter som andra maskinen (ska borra i trä med stativ) så jag klarar mig nog med den så länge.
Men var? Som tur är hittade jag en gammal klen 500W maskin som jag inte använt, med samma halsdiameter som andra maskinen (ska borra i trä med stativ) så jag klarar mig nog med den så länge.
Klicka här för att svara