Har en såg från Jula som använts mycket i 8-9 år. Började bete sig som om kolen var slut.
Hade påsen med manual och extrakol kvar!
Bytte kol och sågen gick bra igen.
Slog lite mer gnistor än vad jag är van vid, men tänkte att kolen behövde slita till sig.
Nu efter en vecka med inte särskillt mycket sågning är de nya kolen också slut???
Kan extrakolen som skickades med sågen vara sämsta möjliga eller har jag missat något? Man ska väl inte behöva slipa till kollektorn?
Hade påsen med manual och extrakol kvar!
Bytte kol och sågen gick bra igen.
Slog lite mer gnistor än vad jag är van vid, men tänkte att kolen behövde slita till sig.
Nu efter en vecka med inte särskillt mycket sågning är de nya kolen också slut???
Kan extrakolen som skickades med sågen vara sämsta möjliga eller har jag missat något? Man ska väl inte behöva slipa till kollektorn?
Förmodligen har du någon skada på kollektorn som svarvar ner kolen. Det kan vara gnistbildningen från att de gamla kolen tog slut och det blev dålig kontakt som har gjort brännmärken eller så har klingan nypt fast så det har gått för hög ström genom en kontaktyta så att den har blivit bränd..
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Kolborstar ska man byta innan det är helt godnatt. Väntar man in i det sista så blir det oftast att den bränner sönder segmenten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Man kan ju snurra runt motorn med t ex skruvdragaren och en hylsa som passar på centrumbulten till klingan. Då slipper man spännande överraskningar och man kan slipa kollektorn via hålet som kolet ska sitta i.