2 899 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Kap- och geringssågar - är en stor klinga alltid bra?
Dubbel lutning ska inte föraktas. 👌S swirve skrev:Har en gcm 350-254 som funkar utmärkt till både limträ (100mm) och lister. Sjukt skönt att kunna vinkla åt alla håll. Lite otymplig, men brukar ha den stående på sågbord vid större projekt och vid mindre projekt passar den bra på skottkärran! Vet inte riktigt hur skugglaser är, men denna har två laser linjer som markerar resp sida av klingan. Syns dock dåligt i solljus.
Om jag fortsätter tänka högt:
Jag tänkte välja 216 modellen men så såg jag att den bara klarar: 42 x 305 mm i Kapkapacitet 45° snedsågning.
Det stör mig lite, att den inte klarar 45mm reglar som exempel. Är det något jag kommer ångra?
8SDE klarar 45 x 312 mm.
305-254D klarar 55 x 305 mm.
- Dessa två kostar ungefär samma.
Jag tänkte välja 216 modellen men så såg jag att den bara klarar: 42 x 305 mm i Kapkapacitet 45° snedsågning.
Det stör mig lite, att den inte klarar 45mm reglar som exempel. Är det något jag kommer ångra?
8SDE klarar 45 x 312 mm.
Jag hade en Metabo 216 tidigare som bara skulle klara 40 mm vid 45 grader. Jag hade aldrig några problem att kapa 45 mm med den. Jag vet inte var de får siffrorna från? Men jag får känslan av att det är en viss marginal i de siffrorna.
Edit: Jag har en Kapex 60 numera som också ska klara Max 40 mm vid 45 grader. Jag ska om jag hinner testa en regel imorgon och se hur den hanterar en sådan kapning.
Edit: Jag har en Kapex 60 numera som också ska klara Max 40 mm vid 45 grader. Jag ska om jag hinner testa en regel imorgon och se hur den hanterar en sådan kapning.
Jag prioriterade kapkapacitet på 312 mm vid 0° för att jag visste att jag skulle kapa lite hyllplan och sånt. Däremot så bidrar det ju också till att sågen blir väldigt djup, och därmed kan vara lite svårplacerad på en arbetsbord som står mot en vägg, men dessa alternativen kanske är snarlika på den punkten.
Bosch har ju GDL/GDJ sågarna med "robot arm" som kan kan ställas helt eller iaf väldigt tight emot en vägg. 👍VLJ skrev:
Jag prioriterade kapkapacitet på 312 mm vid 0° för att jag visste att jag skulle kapa lite hyllplan och sånt. Däremot så bidrar det ju också till att sågen blir väldigt djup, och därmed kan vara lite svårplacerad på en arbetsbord som står mot en vägg, men dessa alternativen kanske är snarlika på den punkten.
Ja, dels för att jag har för dåligt med fysiska butiker med Boschsortimentet i närheten så jag måste beställa oavsett, och skulle det krångla tycker jag Amazon sköter sig.Y Yrrol skrev:
2000:- får du ju nå fint villhöver verktyg för. 😉
Hur ofta snedkapar du 300+mm långa bitar? Det är troligen 42 mm som är max längst ut. Längre in kan du troligen kapa tjockare. Alternativt kan du behöva hålla upp klingskyddet manuellt längst ut.Y Yrrol skrev:Om jag fortsätter tänka högt:
8SDE klarar 45 x 312 mm.
Går den att tippa åt båda hållen kanske handtag eller motor tar i iof.
Tack för era inlägg.
Hur ofta jag kapar på visst sätt vet jag inte då jag inte kunnat göra det tidigare, istället ville jag höra ifrån er som redan har möjligheten i era sågar.
Jag laddar nu amazon-korgen och ska välja en bättre klinga.
Enligt en stor youtube-kanal så väljer han alltid multi-klingor med 80 eller fler tänder.
Men ser jag då Bosch egna klingor som dom råder till;
* 80 tänders trä-fokuserad klinga som klarar träslag bättre samt även svårare träslagen.
* 96 tänders multi, som inte råds till svårare träslag, men klarar plast och metall.
Gångerna jag har sågat aluminium trösklar så har det gjort lite ont i själen för jag tror det skadat sågen.
Men visst vore det fint med raka snitt på hängrännor ifall man vågar sig på det.
Håller ni med youtuben att 96tänders multi är bättre? (han talar dock CMT/Diablo. men nämner att han föredrar blanka skivor då skit bränner in i färgen fortare)
pro wood, vs pro multi
Hur ofta jag kapar på visst sätt vet jag inte då jag inte kunnat göra det tidigare, istället ville jag höra ifrån er som redan har möjligheten i era sågar.
Enligt en stor youtube-kanal så väljer han alltid multi-klingor med 80 eller fler tänder.
* 80 tänders trä-fokuserad klinga som klarar träslag bättre samt även svårare träslagen.
* 96 tänders multi, som inte råds till svårare träslag, men klarar plast och metall.
Gångerna jag har sågat aluminium trösklar så har det gjort lite ont i själen för jag tror det skadat sågen.
Men visst vore det fint med raka snitt på hängrännor ifall man vågar sig på det.
Håller ni med youtuben att 96tänders multi är bättre? (han talar dock CMT/Diablo. men nämner att han föredrar blanka skivor då skit bränner in i färgen fortare)
pro wood, vs pro multi
Jag handlar av princip inte på Amazon men om det skulle vara 2000kr billigare kanske jag skulle göra ett undantag. Är tillräckligt mycket pengar för att jag skulle fundera allvarligt på det.Y Yrrol skrev:
Jag har inte haft klinga med mer än 60 tänder. Blir utmärkta snitt med en sån. Det är ju dock på 216 klinga. Så på en större klinga kanske 80 tänder skulle vara bra? Jag kör Bosch och Festool klingor på kap- och gersågen.Y Yrrol skrev:Tack för era inlägg.
pro wood, vs pro multi
Efter ett tips från @fsn så kikar jag på https://www.nezdal.se/ för nästa inköp av klingor.
Jag har kört 254mm klinga med både 60 och 80 tänder. Kan inte säga att jag såg nån skillnad på snitten. Det var ”finkap klingor” båda två. Aluminium har jag kapat med 48 tands klinga i min 216mm kap, fungerar ”bra nog”. Det största problemet är väj att klingan snurrar för snabbt. Man kan med fördel kyla med en sprayflaska samtidigt.Bart skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kap- och gersåg, GCM 8 vs GCM 80
Verktyg & Maskiner -
Kap- och Gersåg eller handsåga 90 grader ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Makita kap- och gersåg LS1019L säljes i Vallentuna
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Problem med ny klinga i kap- & gersåg
Verktyg & Maskiner -
Kap- & gersåg, val av storlek på klinga och längd på stativ.
Verktyg & Maskiner