8 073 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Kap/gersåg för halvt-i halvt?
Javisst, det brukar finnas djupstopp som man kan aktivera. Kvaliten/funktionen på dessa brukar dock variera kraftigt.
Sedan är det bra att sätta en offerbit mot anhållet så att du får fullt djup genom hela ämnet.
Sedan är det bra att sätta en offerbit mot anhållet så att du får fullt djup genom hela ämnet.
Jag tycker att Festool Kapex har en suverän funktion för att ställa sågdjup, en spak som man drar ned för att begränsa och sedan skruvar man på den för att ställa djupet. Om man behöver växla mellan att begränsa och såga igenom så är det bara att flippa spaken utan att djupet ändras.
På min gamla såg var det en skruv som man var tvungen att justera med fast nyckel, det fanns heller ingen möjlighet att växla mellan lägena utan att ta bort begränsningen...
På min gamla såg var det en skruv som man var tvungen att justera med fast nyckel, det fanns heller ingen möjlighet att växla mellan lägena utan att ta bort begränsningen...
Senast idag har jag använt denna funktion på min 8 sjl, och den kunde inte vara smidigare! En stoppskruv som skruvas mot en metallbit för att bestämma djupet, när man sedan inte behöver det så skjuter man bara metallbiten åt sidan.
Håller med iwe. Bosch 8 sjl har en riktigt smidigt sätt för att bestämma djupet. Den "sparar" djupet efter du har fällt bort den för att köra kapning.
Till TS, Jag kör jämt med gersågen till halvt i halvt. Senast för att fälla in kryss benen till ett trä/betongbord. Så jäkla bra belv det. Du kommer behöva köra från två håll förmodligen. För det blir en radie kvar efter klingan på utgången.
Till TS, Jag kör jämt med gersågen till halvt i halvt. Senast för att fälla in kryss benen till ett trä/betongbord. Så jäkla bra belv det. Du kommer behöva köra från två håll förmodligen. För det blir en radie kvar efter klingan på utgången.
Redigerat:
Det problemet löses enkelt genom att lägga en jämnbred spillbit mellan anhållet och det som skall spåras. Då skär klingan med det inställda djupet på hela bredden (om spillbiten inte är för smal förstås...).TotalControl skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
på min gamla bosch GSM? 8 nånting, så är det en ställbar ratt man skruvar på sen kan man flippa bort en röd plastgrej om man vill såga igenom hela biten. funkar jättebra och man får oftast lägga en träbit mellan som bygga bo skrev.
Jag brukar köra ganska många snitt så det blir ett par mm mellan dem, sen kör jag biten i sidled tills allt är borta (det sista är det nog inte meningen man ska göra och är nog inte helt bra för sågen, men GSM ska nog ha ganska stabil klinga i sidled, har jag för mig nån testade, jämfört med de nyare modellerna.
Se till att du köper en där du kan dra sågbladet fram och tillbaka, men det hade du nog redan fattat. alltså inte en som bara har ett gångjärn typ.
Jag brukar köra ganska många snitt så det blir ett par mm mellan dem, sen kör jag biten i sidled tills allt är borta (det sista är det nog inte meningen man ska göra och är nog inte helt bra för sågen, men GSM ska nog ha ganska stabil klinga i sidled, har jag för mig nån testade, jämfört med de nyare modellerna.
Se till att du köper en där du kan dra sågbladet fram och tillbaka, men det hade du nog redan fattat. alltså inte en som bara har ett gångjärn typ.
Redigerat:
Vad jag kommer på på rak arm så är det bla dewalts 77x sågar som inte möjliggör denna operation. Där tiltar gejdrarna, ska det sågas halvt i halvt krävs att gejdrarna rör sig vågrätt medan såghuvudet är det som vinklas för att ställa såghöjden.
Klicka här för att svara