men det kan ju inte vara SÅ stor skillnad på dem det verkar bara skilja ca: 1000,. i pris och de gröna måste ju också vara helt OK för en hemmabyggare, även om man ska bygga lite större grejer??

ja mankan ju tycka det.
var och slet i dem å¨K-rauta och jag tycker det var klar skillnad i dem som var uppställda. Gröningen och DW 707 heter den väl var trögare, kan vara de exen men ändå. den gröna hade mer "billig" känsla om ni förstår mig, visst jag använder den nte varje dag men när jag gör så vill jag att det skall kännas bra, är värt en tusing bara det i mina händer.
fast då jag även funderar på det blåa sågbordet som de också hade uppställt så kanske man skall besinna sig.

jag har idag kollat på både bosch grön och blå, gcm8s och pcm8s och dessutom makita, festtool och dewalt dw707. det slutade med den gröna boschen som jag tycker känns mycket stabil och fin, 2998 på harald nyborg vilket blev 2698 på cheapy tack vare deras utmärkta prisgaranti... gött. jag var inte impad av dw707 ärligt talat men den ÄR säkert bra och den blåa boschen är bara för de som använder den i yrket. det verkar dessutom som om den blå är lite lättare och mindre än den gröna, spelar ingen roll för mig men är bra om man kånkar runt på den i jobbet.

Ytterligare en anledning som ja inte minns om det nämnts tidigare i denna tråden:

GCM8an har en 1400W motor medans PCM8an har en 1200Wattare.

du kanske skulle matcha det med Bauhaus också...så får du den billigare ändå.
Jag tyckre som du med DW707. men är fortfarande kluven om Bosch. har en numera trött Besttool som fått slita men ska jag lägga ca 3 tusen på en såg så kan jag lika gärna dricka mindre öl i ett halvår.

Jag lånade en sån däringa blå Bosch cirkelsåg med 2st 1400mm styrskenor ifrån min granne, då jag skulle klyva dörrfoder till bastun. Dörrpariet är inbyggt 45gr mot två väggar, så jag behhövde klyva fodren 22,5 gr (hoppas ni hänger med). Hur som, döm om min förvåning då jag inte kunde såga 22,5 gr med sågen, eftersom klingan i sådana fall hade gått rätt i styrskenan! Jag provade och kollade om klingan gick attflytta ut på axeln, men icke. Jag skulle tippa att man max kan vinkla sågen 10-15 gr innan man får klingan att börja såga i skenan. Kändes starkt begränsande...Jag löste probleemt genom att använda skenorna, men ta min batteridrivna DW930 som jag handhöll och lät styra mot skenan. Gick kalas. Men ska det verkligen vara som så att man bara kan lägga 90gr-snitt Bosch-sågen? Eller var det bara jag som inte förstod mig på maskinen?

Grop skrev:
Jag lånade en sån däringa blå Bosch cirkelsåg med 2st 1400mm styrskenor ifrån min granne, då jag skulle klyva dörrfoder till bastun. Dörrpariet är inbyggt 45gr mot två väggar, så jag behhövde klyva fodren 22,5 gr (hoppas ni hänger med). Hur som, döm om min förvåning då jag inte kunde såga 22,5 gr med sågen, eftersom klingan i sådana fall hade gått rätt i styrskenan! Jag provade och kollade om klingan gick attflytta ut på axeln, men icke. Jag skulle tippa att man max kan vinkla sågen 10-15 gr innan man får klingan att börja såga i skenan. Kändes starkt begränsande...Jag löste probleemt genom att använda skenorna, men ta min batteridrivna DW930 som jag handhöll och lät styra mot skenan. Gick kalas. Men ska det verkligen vara som så att man bara kan lägga 90gr-snitt Bosch-sågen? Eller var det bara jag som inte förstod mig på maskinen?
Det finns ett anslag som man monterar på sågen och som i sin tur löper på skenan för gerning med skena.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...zub&language=sv-SE&ccat_id=37964&prod_id=2412

oragetblob.dll

Som jag skrev tidigare i denna tråd (http://www.byggahus.se/forum/588226-post51.html) införskaffade jag en PCM8S för ca en månad sedan.

Kan rapportera att den numera är returnerad (heder åt Bauhaus för att de tog tillbaks den utan alltför mycket övertalning) pga:

1) Skären blev "svajiga". Sågade man av ett bredare stycke (tex parkett) kunde man inte ens med god vilja lura ögat till att kalla snittet för rakt - det slog med upp till ett par mm längs med snittytan. Det var nästan så att man trodde att klinga satt löst, men det gjorde den inte. Jag kunde inte känna något glapp i lagren heller. Kanske var helt enkelt den medföljande klingan inte stabil nog?

2) Oprecisa geringinställningar. Efter att ha justerat in sågen så att den sågade helt vinkelrätt (enligt tre vinkelhakar) på 0 grader så resulterade 45 gradersinställningen i ett snitt på 43-44 grader. Men bara då man försökte sig på att gersåga 45 grader "åt höger" - när man sågade "åt vänster" blev resultatet näst intill oklanderligt!

Det finns andra här på forumet som har rapporterat samma problem som under 1), men jag har inte sett någon kommentar liknande den under 2). Måndagsexemplar?

Jag vet inte om jag är för petig, men jag var i varje fall inte nöjd. Hade man valt att ta ändra "kap- och geringssåg" till bara "kapsåg" hade jag förmodligen inte lämnat tillbaks den. Eller förresten, det hade jag inte ens kunnat göra eftersom jag då inte hade köpt den...

Det hela slutade med att jag utökade min blå samling med en GCM8S. Jag kan bara konstatera att andra som pratar varmt om den har rätt - jag är helnöjd! Men lite fattigare... fast hellre det än frustrerad.

Tar upp tråden igen...
Jag upplevde samma problem med PCM8S och efter mycket snack och många vändor in på service fick jag pengarna tillbaka.

Jaha,
Det var därför det var så trassligt att kapa lister.
I varje hörn fick jag kapa en provbit som jag justerade en grad i taget tills det blev bra.
Men jag trodde det var väggen som var sned.

Jag tycker i vilket fall som helst att sågen har god repeterbarhet på snitten. Dvs jag får samma vinkel varje gång.
Om man sedan arbetar med hus där allt inte alltid är rakt, märker man inte att det blir lite mindre rakt.
Jag har en Bruksbo gersåg som är helt oanvändbar till finlir. För grov klinga och absolut ingen repeterbarhet på snitten. Till grova snitt sågar den lika fint som sticksågen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.