Är den inte för rapplig och plastig så köper jag den. Har inte så bra koll på Metabos verktyg tyvärr. Deras kgs 216 och 254 verkar vara populära men tror att dom är för billiga för att vara tillräckligt bra.

Hitachi C12LSH

pleqtiz skrev:
Kan lägga till en nyhet på listan. Metabo KGSV 72 Xact SYM :) kan dom ha sneglat lite på kapexen tro :rolleyes: (slagit ihop kapexen med symetricen)
[video=youtube;-3o1r8xQ9jc]https://www.youtube.com/watch?v=-3o1r8xQ9jc[/video]
Fick svar från Metabo idag. Sågen bör bli tillgänglig under maj och har ett riktpris på ca 7 500 kr ink moms.

Hoppas den finns på nordbygg. Har aldrig riktigt känt behov av kap o ger. Men den här vill jag titta närmare på.

7500 kr - då är det bara några tusenlappar från originalet, Metabo känns som snäppet bättre än grön Bosch. Inget fel med det men då lägger man inte 7500 spänn. - Tveksamt!

föresten, får man sno så hejdlöst som dom har gjort? man skulle tro att Festool har en del patent...

Riktpriset brukar väl vara lite högre än faktiskt pris. Men jag håller med, det är lite väl högt.

Det gör ingen ting om Metabo har tittat och snott från festool för att göra deras nya såg. Dom har inte lyckats tycker jag.
Tror inte man kan använda dom fasta vinklarna. Utan man får använda smygvinkeln. För det var lite glapp i anhållen. Och jag tyckte inte den var så speciellt stadig på gejdrarna. Festool kapex är hundra gånger stadigare, många andra ochså.
Tanken från Metabo var nog god men jag personligen skulle inte köpa just den modellen. Hellre den där blåa boschen vilken modell det nu är.

Vad f-n, ska det vara så svårt att bygg en såg som inte flexar. Jag hade ställt in mig på att köpa den om den var bra. Nu blev jag besviken.

Thomas_snickare skrev:
föresten, får man sno så hejdlöst som dom har gjort? man skulle tro att Festool har en del patent...
SYM70 har en antal år på nacken, och den bygger dessutom på en gammal HolzHer-maskin (har för mig att Festo(ol) köpte HolzHer). Så de patenten har förmodligen gått ut.

På tal om att sno idén så är Metabo inte först. Craftsman gjorde samma manöver för ett antal år sedan (2010?) när de släppte MiterMate. Att det förmodligen är en skräpsåg är en annan femma...

Craftsman-MiterMate-Miter-Saw-Closeup.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag ser jag många tillverkare som har börjat sätta sina stänger framåt. Sannolikt för att man ska kunna ha såg hela vägen bak mot väggen. Allt som fattas är att de inte låser in spånsug-porten mot väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.