hm är det TS Mikaels fel att Bosch valt att plocka bort fenan på sina cirkelsågar så att "såga baklängestekniken" kan anammas även för dessa sågar.,:D

Jeg kapper alltd innover mot anholtet, dvs jeg drar ut, trykker ned og så skjærer.

Ellers er det innimellom lett at man drar emne utover og dermed også skjevt så snittet ikke blir slik det skulle være.

Jag har en ELU PS174, i manualen till den står det att man ska sänka ner klingan och sen dra den mot sig (bakåt alltså), jag har alltid gjort så på den men på min andra (gcm8s) gör jag tvärtom.

Mikael_L
Nimajneb skrev:
hm är det TS Mikaels fel att Bosch valt att plocka bort fenan på sina cirkelsågar så att "såga baklängestekniken" kan anammas även för dessa sågar.,:D
Ja det måste väl vara så ... :) :p :p

Ja tänk ... jag har sett avsaknaden av klyvkniv som en nackdel, men helt missat fördelen ..., eller själva funktionen kanske. Man kan såga både framåt och bakåt.
Perfekt när man står lite trångt till och sladden inte räcker, börja mitt på skivan och såga först åt ena hållet, sen åt andra .. :D

Jag har lyckats bryta ett finger när jag sågade en trekantlist i kap och gersågen.
Hade lite brottom och städade undan lite på bygget och passade på att kapa upp lite spillbitar till ved med gersågen, lade en trekantlist med diagonalsidan nedåt och fick inte stödet rätt in mot anhållet, jag drog som alltid ut sliden först och satte ner klingan mot den yttre delen av listen lite för snabbt klingan hög i och fick listen att rulla ett varv pekfingret bröts utanför yttre knogen på handen jagg höll fast listen med.

Efter det tänker jag alltid på hur jag håller arbetsstycket och sätter ner klinan lite långsammare men jag skjuter fortfarande alltid sliden från mig när jag sågar.

Patrik

Jag provade detta i går på både tryckt i olika dimensioner, panel mm.
Jag kan faktiskt inte kommapå vad som är bättre eller sämre generellt sett. Dock så finns det en klar fördel när man gerar och gradar när man drar ut sliden och kan måtta in ordentligt, speciellt när man inte har mätt vinkeln utan bara har markeringar på virket.

Fördelen med att backa det första skäret är uppenbar: Det blir inget fnas eller flisor alls, oavsett vilken klinga som används. Om man däför börjar med att köra bakåt med några millimeters skärdjup och sedan kapar resten i en rörelse framåt så slipper man flisor både på under och översida.

Jobbigt bara att klingan tar så dåligt längst in pga sin rundhet, ska man för-snitta hela snittet måste man ha redig distanskloss mellan anhåll och biten som ska kapas.

importensketsig skrev:
Jobbigt bara att klingan tar så dåligt längst in pga sin rundhet, ska man för-snitta hela snittet måste man ha redig distanskloss mellan anhåll och biten som ska kapas.
Nähä?

Nu pratar vi ju om sågar med glidstång och då är väl inte detta ett problem? Inte på min GCM 10s iaf.

Mikael_L
Med Makita LS0714 så måste man köra med distanskloss ifall man tänker ritsa.
OK inte om biten är ganska tunn eller om man vid tjockare material låter ritsen bli riktigt djup ...

Klart det är ett problem att man måste ha en perfekt klyvd distanskloss tillgänglig för varenda gång man ska jacka ur nånting, eller som i det här fallet ritsa. Det slår ju på precisionen.

importensketsig skrev:
Klart det är ett problem att man måste ha en perfekt klyvd distanskloss tillgänglig för varenda gång man ska jacka ur nånting, eller som i det här fallet ritsa. Det slår ju på precisionen.
Jag förstår att det är ett problem om man behöver göra så. Har inte tänkt tanken att så kan vara fallet eftersom det inte är så på min egen såg. :rolleyes:

En okänd förändring 10S->10SD alltså (för mig iaf). Spännande :)

Om det int egår att spåra pga att man inte kommer hela vägen in så kan det ju vara läge att slänga på en sacrifical board ovanpå. Givetvis efter att man har lagt biten man ska såga i rätt o spännt fast den.

Jag sågade 195*45 tryckt både gerat och gradat i helgen.
Om jag började med sliden utdragen så hade den lite svårt att göra av med spånet om jag tryckte ner klingan och tryckte in sliden.
Spårade jag inifrån och ut halva tjockleken och sedan resten på tillbakavägen. det funkade mycket bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.