1 136 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Kantband på köksluckor lossnar
Har ett ballingslöv kök sen 2010ish var aluminium kantbanden börjar lossna från nästan alla luckor.
Dessa vill jag gärna fästa igen.
Har testat kontaktlim efter rekomendation utan lycka. I ren panik då barnen inte är försiktiga när de stänger luckan vid soptunnan testade jag vanligt smältlim. Men även det var en pärs att få på och höll inget vidare.
Någon som har tips?
Dessa vill jag gärna fästa igen.
Har testat kontaktlim efter rekomendation utan lycka. I ren panik då barnen inte är försiktiga när de stänger luckan vid soptunnan testade jag vanligt smältlim. Men även det var en pärs att få på och höll inget vidare.
Någon som har tips?
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Fråga Ballingslöv om deras kök bara ska hålla 15 år eller om dom har någon rekommenderad lösning på problemet. Dom borde skicka ut en reperatör som löser problemet åt dig.
Får du ingen hjälp av Ballingslöv så gissar jag att vilket universallim som helst skulle fungera. Sök hos t ex Casco och läs anvisningarna för hur lämpliga typer av lim ska användas. Rengöring med något avfettande och eventuell uppruggning med slippapper kan behövas.
Får du ingen hjälp av Ballingslöv så gissar jag att vilket universallim som helst skulle fungera. Sök hos t ex Casco och läs anvisningarna för hur lämpliga typer av lim ska användas. Rengöring med något avfettande och eventuell uppruggning med slippapper kan behövas.
Vanliga kantband brukar vara preparerade med smältlim. De trycks fast med ett strykjärn och lagom hög temperatur. Om du måste komplettera med smältlim gäller att hitta ett lämpligt smältlim. De har olika egenskaper.
Första gången strök jag med strykjärn o de höll en vecka caarneri68 skrev:
vill minnas att kontaktlimmet vart rekommenderat från ballingslöv.T TommyC skrev:Fråga Ballingslöv om deras kök bara ska hålla 15 år eller om dom har någon rekommenderad lösning på problemet. Dom borde skicka ut en reperatör som löser problemet åt dig.
Jag gjorde inget förarbete då det bara är en 10-20cm som lossnat. Sen är det en aluminium kantlist.
Aha, du skrev kantband i första inlägget. Kantlister kanske blir svårt att värma tillräckligt med strykjärn. För att smältlim skall fungera bra måste båda ytorna vara hyggligt varma. Kontaktlim har jag inget större förtroende för. Generellt brukar lim på alumnium fungera bättre när ytan är ruggad.F F0nzie skrev:
Får väl snabbt rycka av samtliga o köra med mässingsborst. O hoppas på de bästaarneri68 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Dåligt av dem, då kan de ju också tala om vilket kontaktlim, tillverkare och namnet på limmet.F F0nzie skrev:
Kan tillverkaren skicka nya kantlister och berätta hur man får fast dessa? Kanske lättare att få dit dessa om de är nya. Bara en tanke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden