Min uppfattning om oseriösa bud är att det finns inga. Däremot finns det oseriösa budgivare. Alltså såna som inte har finansieringen klar när de lägger bud på t.ex ett hus.

Vad gäller diskussionen om diskriminering av köpare, eller säljare, är jag av den uppfattningen att en säljare är i sin fulla rätt att sälja till vem han eller hon vill och även rätt att inte sälja till vem som helst. Och det utan att behöva redovisa eller ens ha en orsak till beslutet om vem som får köpa.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är trots allt ett lite konstigt sätt att värdera boende på, alltså att alltid förhålls sig till utgångspris.

Det är säkert så att en överprissatt bostad kan ge få intressenter och därmed ett lågt pris i förhållande till utgångspris, men det säger ju egentligen ingenting om bostadens värde.

För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att ha ett pris som jag önskar få ut som utgångspris på en marknad med hög efterfrågan, men jag skulle kunna tänka mig det på en trög marknad.

Så jag tror att din taktik kan vara rimligt effektiv, men jag tror att den nästan bara funkar under speciella förutsättningar, alltså överprissatta objekt och/eller tröga marknader.
Nu är det ju så att även när det är stor efterfrågan så skiter det sig emellanåt för mäklare en dag två intresserade två veckor senare 50 på samma objekt och det är inte speciellt ovanligt jaja vi får väl undanta människobyn och de tre andra storstäderna
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har rensat ett antal Off topic inlägg ur tråden, och ett antal grovt rasistiska inlägg. Samt följdinlägg.

/moderator
 
  • Gilla
Quartto och 5 till
  • Laddar…
oseriösa budgivare.... De måste vara de som bjuder på flera hus samtidigt....
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
oseriösa budgivare.... De måste vara de som bjuder på flera hus samtidigt....
Jag håller inte med riktigt. Jag förstår hur du menar, men samtidigt kan det vara högst rationellt att lägga bud på två eller fler bostäder samtidigt eftersom man inte vet vilken budgivning man vinner (om någon) och om man får köpa när man har haft högsta bud. Det betyder ju inte att ett bud i sig är oseriöst, man kan mycket väl vara beredd att lägga de pengarna om man får köpa till det priset.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Alics Alics skrev:
Samma här, blev ratat nyligen då jag ville ha en egen besiktningsman efter som jag inte kände mig tillräckligt säker att avgöra huruvida det finns några brister i huset jag behöver veta. Säljarna och mäklaren att det inte skulle vara några problem med att vi tog in egen besikning. Men helt plötsligt sa de att det spelar ingen roll hur mycket mer vi lägger, för säljare kommer ändå de ta den andra budgivare då denne avsagt sig rätten att besiktiga!

Då kan det banne mig kvitta sa jag. Idagsläget känns det inte som man kan vara seriös köpare utan man får köpa grisen i säcken. Tråkigt!
Det är ju din plikt att undersöka fastigheten, enligt lag.

Själv råkat ut för mäklare som påtalat att en förbrukning är utförd men ansvaret faller i helhet på TS .
 
Svärföräldrarna valde budgivare 2 då den som bjöd högst efter slutförd budgivning började gnälla än det ena och än det andra. (Som att gamla linoleum-mattor från 70-talet borde sänka priset. De var precis samma mattor på visningen)

Budgivare 2 var allmänt trevligare och var beredda att betala det de budat.

Budgivare 1 kan mycket väl ha varit seriösa och bara försökt se om det gick att förhandla ner priset något. Men som sagt, det är inte en auktion och du vill ha en bra känsla för någon som du ska vara ansvarig för med dolda fel de kommande 10 åren, så visst är det inte bara pengar som styr.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
oseriösa budgivare... de idioter som sätter igång och prutar
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Själv råkat ut för mäklare som påtalat att en förbrukning är utförd men ansvaret faller i helhet på TS .
Nu förstår jag inte. Vad har trådskaparen förbrukat?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
oseriösa budgivare... de idioter som sätter igång och prutar
Jag tror de försöker utnyttja situationen att man inte vill göra om budgivningen. Jag tycker det är dåligt att vi inte har bindande bud vid fastighetsaffärer i Sverige, eller ens en avgift på säg 5-10% om man backar från ett bud.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
oseriösa budgivare... de idioter som sätter igång och prutar
Vår besiktning visade på aktiva takläckor. Det var inte idiotiskt att pruta då kan jag meddela.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bygga bus Elon Musk skrev:
Vår besiktning visade på aktiva takläckor. Det var inte idiotiskt att pruta då kan jag meddela.
Självklart borde köpare ges tid att utföra besiktning innan de lägger bud.
 
H Husbuggy skrev:
Självklart borde köpare ges tid att utföra besiktning innan de lägger bud.
Så varje budgivare ska först lägga 10’ på besiktning innan de lägger bud? Då får man som säljare nog vara glad om det finns några spekulanter över huvudtaget. Men besiktningsbranschen lär ju blomstra…
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bygga bus Elon Musk skrev:
Så varje budgivare ska först lägga 10’ på besiktning innan de lägger bud? Då får man som säljare nog vara glad om det finns några spekulanter över huvudtaget. Men besiktningsbranschen lär ju blomstra…
Vad är problemet med det? Om utgångspriset är korrekt och inget lockpris borde det inte vara något problem.

Hela karusellen med att lägga bud på fastigheter utan att veta så mycket, är helt sjukt.
 
  • Gilla
Maresten
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Hela karusellen med att lägga bud på fastigheter utan att veta så mycket, är helt sjukt.
Speciellt som det förmodligen för de flesta är en av de största affärer man gör.
 
  • Gilla
Maresten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.