46 975 läst ·
170 svar
47k läst
170 svar
Kännetecken oseriösa bud
Det finns naturligtvis inga oseriösa bud och det finns inga skambud bara bud. Jag har hitintills aldrig bjudit över bara under utgångsbud naturligtvis blir mäklare mäkta sura o rent av förbannade men ger de sig in i budgivningssvängen så gör de. Och går det över utgångsbudet så hoppar jag av.Elon Musk skrev:
Efter att ha läst igenom hela den här tråden kan man konstatera två saker:
1. TS frågeställning är väldigt rimlig. Jag har ännu inte sett ngt bra exempel på vad ett oseriöst bud är. Den allmänna definitionen verkar vara att säljaren ogillar budgivarens eventuella villkor, eller ogillar budgivaren.
2. Det är uppenbart att en diskrimineringslagstiftning behövs, eftersom när diskrimineringsskyddet är svagt, som i det här fallet, diskrimineras det uppenbarligen friskt.
Har du hitills lyckats köpa nåt hus i dagens situation med den "taktiken"??K kortis skrev:
Det måste dock vara mer tur än annat om man lyckas hitta nån som är så desperat , men mäklarna brukar ju ha bättre koll än så och avråda från att ta den typen av låga bud. då dom flesta mäklare verkar ligga närmare att starta lågt och låta budgivningen driva upp priset än att lägga ett "högt" utgångspris och få lågt intresse och tvingas lyssna på skambud som är nedanför utgångspris.
Personligen hade jag nog blivit så grinig på den typen av bud att den köparen skulle vara den sista man säljer till av ren principsak.
Känns som att den taktiken bara funkar i avfolkningsbyggd där det är rejält svårt att hitta en köpare alls eller på objekt där olika orsaker gör objektet rejält svårtsålt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag tycker nog att det är ett oseriöst bud om man inte har ekonomi agg köpa till det priset så nog finns det oseriösa bud.
Jag tycker inte heller det var ett seriöst bud när sonen måste ha med pappa på affären och pappan inte ens vet om att sonen lägger bud på en bostad, eller inte är tillgänglig för att skriva ett kontrakt.
Jag tycker inte heller det var ett seriöst bud när sonen måste ha med pappa på affären och pappan inte ens vet om att sonen lägger bud på en bostad, eller inte är tillgänglig för att skriva ett kontrakt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
nu finns det en ganska bra diskriminerings lag. men hur skulle den hjälpa? men är det å andra sidan så stort problem? frågan är sen vilka är diskriminerande?Elon Musk skrev:
Efter att ha läst igenom hela den här tråden kan man konstatera två saker:
1. TS frågeställning är väldigt rimlig. Jag har ännu inte sett ngt bra exempel på vad ett oseriöst bud är. Den allmänna definitionen verkar vara att säljaren ogillar budgivarens eventuella villkor, eller ogillar budgivaren.
2. Det är uppenbart att en diskrimineringslagstiftning behövs, eftersom när diskrimineringsskyddet är svagt, som i det här fallet, diskrimineras det uppenbarligen friskt.
kvinnor?
invandrare?
unga?
barnfamiljer?
gamla?
Vilka mer är diskriminerade
vet att de är diskriminerade?
eller är det bara offerkoftan?
jag har inte upplevt att det är något jätte problem. då borde media varit på det. de älskar sånt....
Eller så kanske man ska sluta LETA efter problem som egentligen inte finns och bara acceptera att säljaren säljer till vem säljaren villElon Musk skrev:
Förr i tiden när jag hade direktkontakt med "kunder" så upplevde jag många gånger att när någon kände sej orättvist behandlad så skreks det "rasist!!" efter mej, helt ignorerandes att jag bara följde regler och i många fall inte ens visste nationalitet eller kön på kunden. (jag tror aldrig jag blivit beskylld för att diskriminera kvinnor i nåt sånt fall dock) ..När folk drar rasistkortet vid minsta motgång dom har så vattnas det ur och folk bryr sej inte efter ett tag (vargen kommer typ), det är inte speciellt snällt mot dom som utsätts för RIKTIGA orättvisor.
Om du på RIKTIGT tycker att det ska finnas en diskrimineringslagstiftning specifikt för husköp, har du funderat nåt på hur den ska vara utformad ? har du funderat på problemen som uppstår ? ..I slutändan är väl det enda sättet att säjaren MÅSTE sälja till högstbjudande, och det är ju inte speciellt bra då det finns massor med andra parametrar som kan kännas viktiga.
Jo det finns väl några sådana, jag har dock inte sett några som har baserat det på etnicitet.S Strontus skrev:
Det måste iaf vara väldigt ovanligt.
Du lär ju inte vunnit speciellt många budgivningar. Vi sålde iofs ett hus där det bara fanns en budgivare och som lade ett bud under utgångsbudet. Men det var i ett område där priserna är väldigt låga och intresset väldigt svalt. I ett normalt läge borde det inte fungera. Och varför skulle mäklaren bli sur? Det blev i alla fall inte vår mäklare, hon framförde bara budet och sen var det upp till oss.K kortis skrev:
Hade det varit i USA så kunde det vara åtalbart som etnisk diskriminering. Donald Trump blev t ex åtalad för sånt.H hempularen skrev:Tjaa.. Jag hjälpte en kollega att köpa bostadsrätt i våras. Jag hjälpte honom att förstår processen, läste köpeavtalet osv. Han kommer ifrån ett afrikanskt land. Har arbetat i Sverige några år
Han vann budgivningen, allt var klart för kontraktskrivning kl. 12 i morgon. Vid 09 på morgonen ringde mäklaren och sade att säljaren valde en annan budgivare. MIn kollega hade lånelöfte, är högavlönad, inga speciella krav vare sig villkor eller synpunkter på tillträdesdag.
Han sade aldrig något, men jag såg hur ledsen han blev. Inte bara för att han inte fick köpa, utan den gnagande insikten att säljaren sade nej, när han fick höra om nationalitet.
Nåväl ett par månader senare fixade han en annan lägenhet.
Senast var en brf för sex år sedan där jag nu bor.P polaris78 skrev:Har du hitills lyckats köpa nåt hus i dagens situation med den "taktiken"??
Det måste dock vara mer tur än annat om man lyckas hitta nån som är så desperat , men mäklarna brukar ju ha bättre koll än så och avråda från att ta den typen av låga bud. då dom flesta mäklare verkar ligga närmare att starta lågt och låta budgivningen driva upp priset än att lägga ett "högt" utgångspris och få lågt intresse och tvingas lyssna på skambud som är nedanför utgångspris.
Personligen hade jag nog blivit så grinig på den typen av bud att den köparen skulle vara den sista man säljer till av ren principsak.
Känns som att den taktiken bara funkar i avfolkningsbyggd där det är rejält svårt att hitta en köpare alls eller på objekt där olika orsaker gör objektet rejält svårtsålt.
Tur är väl med men nog har jag ett finger med oxå. Absolut ingen avfolkningsbygd, Norrköping
Iaf 25% under utgångsbud. Jag talar om det för att visa att det inte är någon automatik i att buda över.
Vad nu många är? Jag har flyttat runt en den och haft ett flertal både hus o lghK Kirre2 skrev:Du lär ju inte vunnit speciellt många budgivningar. Vi sålde iofs ett hus där det bara fanns en budgivare och som lade ett bud under utgångsbudet. Men det var i ett område där priserna är väldigt låga och intresset väldigt svalt. I ett normalt läge borde det inte fungera. Och varför skulle mäklaren bli sur? Det blev i alla fall inte vår mäklare, hon framförde bara budet och sen var det upp till oss.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det är trots allt ett lite konstigt sätt att värdera boende på, alltså att alltid förhålls sig till utgångspris.K kortis skrev:
Det är säkert så att en överprissatt bostad kan ge få intressenter och därmed ett lågt pris i förhållande till utgångspris, men det säger ju egentligen ingenting om bostadens värde.
För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att ha ett pris som jag önskar få ut som utgångspris på en marknad med hög efterfrågan, men jag skulle kunna tänka mig det på en trög marknad.
Så jag tror att din taktik kan vara rimligt effektiv, men jag tror att den nästan bara funkar under speciella förutsättningar, alltså överprissatta objekt och/eller tröga marknader.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
En mäklare förklarade för mig en gång:
Om det är ett objekt som man kan räkna med stort intresse för, då sätter man ett utgångspris som ligger inom "värderingsfönstret" men i nedre delen av fönstret. Och hoppas att få igång en budgivning.
Är det ett objekt som man kan räkna med är segt att sälja, så får man räkna med att det kan ta lång tid innan det dyker upp en enda seriös spekulant. Då fungerar det inte att ha gått ut lågt, man kommer inte att få denna ende spekulant att bjuda över sig själv. Så sådana objekt lägger men istället ut med utgångspris i den övre delen av prisfönstret, och räknar med en förhandling om ett lägre pris.
Ganska logiskt om man tänker efter.
Om det är ett objekt som man kan räkna med stort intresse för, då sätter man ett utgångspris som ligger inom "värderingsfönstret" men i nedre delen av fönstret. Och hoppas att få igång en budgivning.
Är det ett objekt som man kan räkna med är segt att sälja, så får man räkna med att det kan ta lång tid innan det dyker upp en enda seriös spekulant. Då fungerar det inte att ha gått ut lågt, man kommer inte att få denna ende spekulant att bjuda över sig själv. Så sådana objekt lägger men istället ut med utgångspris i den övre delen av prisfönstret, och räknar med en förhandling om ett lägre pris.
Ganska logiskt om man tänker efter.
Ja, titta bara på 150-miljonershuset i Täby. Det finns nog ingen risk för många spekulanter som trissar upp priset där.H hempularen skrev:En mäklare förklarade för mig en gång:
Om det är ett objekt som man kan räkna med stort intresse för, då sätter man ett utgångspris som ligger inom "värderingsfönstret" men i nedre delen av fönstret. Och hoppas att få igång en budgivning.
Är det ett objekt som man kan räkna med är segt att sälja, så får man räkna med att det kan ta lång tid innan det dyker upp en enda seriös spekulant. Då fungerar det inte att ha gått ut lågt, man kommer inte att få denna ende spekulant att bjuda över sig själv. Så sådana objekt lägger men istället ut med utgångspris i den övre delen av prisfönstret, och räknar med en förhandling om ett lägre pris.
Ganska logiskt om man tänker efter.
Där talar vi snarare om ett oseriöst utgångspris.