Först och främst ska man se till att man har en entreprenör som är ansluten till tg i Norden ab så vet man att man får en bra tjänst sedan vilken produkt som läggs kan nog vara en smak sak!! Men plåt är inte att rekommendera !? Hur klarar den 30 cm sprängande svallis? Även om den är dubbelfalsad så trycker det igenom! Ett pappatak som är korrekt skarvsvetsat av en godkänd montör klarar det utan problem.

Vår plåtis sa minimum 6-7 graders lutning för bandtäckning.. Men helst 10 för att slippa problem..

verktygsgurun skrev:
Tre grader låter inte mycket men det är faktiskt 55mm/ meter så tre grader är inte så lite som det låter.
Nja, 52 mm om vi ska räkna med två siffrors noggrannhet. Om det är mycket eller inte är sedan en högst personlig värdering. Men det verkligt intressanta är ju vilken lutning TS har på sitt tak.

andersmc skrev:
Nja, 52 mm om vi ska räkna med två siffrors noggrannhet. Om det är mycket eller inte är sedan en högst personlig värdering. Men det verkligt intressanta är ju vilken lutning TS har på sitt tak.
Tänkte att jag inte behövde vara så precis....men jag skulle givetvis ha skrivit 3,1 graders lutning är 55mm/ meter. :)

Mikael_L
3,1° = 54 mm/meter ...

Sorry, kunde bara inte låta bli ... :cool:

Men jag håller med om att nu måste vi få lite mer input från trådskaparen.

(edit:
Men dock är 3,2° = 56 mm/meter ... Allt avrundat till två värdesiffror.)

Mikael_L skrev:
3,1° = 54 mm/meter ...

Sorry, kunde bara inte låta bli ... :cool:

Men jag håller med om att nu måste vi få lite mer input från trådskaparen.

(edit:
Men dock är 3,2° = 56 mm/meter ... Allt avrundat till två värdesiffror.)
Gud va jobbiga människor det finns ! :)

Det är sånt här trams som soppar sönder ett forum

Mikael_L
Ja jag är ledsen ...

Men i vilket fall så önskar jag att Njapp vore lite mer aktiv i sin egen tråd.
T.ex. mäter upp sin taklutning så vi kan avgöra om det måste sättas svetsad takpapp.
För isåfall tvivlar jag på att snickaren Njapp har fått tag i klarar av jobbet.

Elkludde skrev:
Förstår inte problemet. Vad gör det om det diskuteras lite annat? TS har fått massor med hjälp och skulle han ställa ytterligare frågor så finns det plats att besvara dem också :-)

Sent from my PadFone using Byggahus

D09
Om det läckt igenom, vilka skador har det medfört på Innertak, väggar, material, utrustning?

Elkludde skrev:
Det är bara för att vi är nyfikna på input från TS och försöker hålla liv i tråden fram till dess.

andersmc skrev:
Det är bara för att vi är nyfikna på input från TS och försöker hålla liv i tråden fram till dess.
va smart:thumbup:

Mikael_L skrev:
3,1° = 54 mm/meter ...
Nu kommer jag få skäll ;)
tan 3,1° är 0,0541580

lite off topic, om jag vill räkna ut vilka grader jag har på taket hur gör jag då?

Ett vattenpass som är en meter eller längre och något att mäta en meter från punkten där vattenpasset vilar på taket bör ge dig ett någorlunda rätt mått.
Litar du på dina husritningar så går det givetvis att kolla på dem.
Finns sedan en beräkningshjälp, om du inte vill räkna ut det själv.
http://www.npn.se/npn-service/berakningshjalpen/

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.