25 867 läst ·
51 svar
26k läst
51 svar
Känner mig lurad av takläggaren
Hur kan det bli så märkvärdig? Byggmax har tre sorters papp:
Är det så att ditt tak har lägre lutning än tre grader kan de inte använda någon papp från Byggmax. Den pappen ska dessutom helsvetsas, och det är ett jobb för specialutbildad personal.
Annas är pappläggning av tak ett av de enklare jobben man kan göra på sitt hus. För att misslyckas med det måste man verkligen anstränga sig.
- SAM 238, för "enklare byggnader", 265:-/rullen, 37,85:-/m²
- Glaciär häft 140, för vanliga tak, 499:-/rullen, 74,48:-/m²
- Glaciär 141 3 grad, för tak med lutning ner till tre grader, 589:-/rullen, 84,14:-/m²
Är det så att ditt tak har lägre lutning än tre grader kan de inte använda någon papp från Byggmax. Den pappen ska dessutom helsvetsas, och det är ett jobb för specialutbildad personal.
Annas är pappläggning av tak ett av de enklare jobben man kan göra på sitt hus. För att misslyckas med det måste man verkligen anstränga sig.
TS har ju skrivit att taket är nästan platt.
Och snickarfirman i fråga verkar inte ha utrustning eller kunnande för att helsvetsa takpapp, så dom är nog inte rätt utförare av jobbet.
Ett alternativ är ju att kräva att dom gör jobbet på ett godkänt vis och därmed tvingar dom att ta in en riktig takläggare som UE.
Men risken är väl att dom istället snålar och hyr de svetsverktyg som behövs och försöker hafsa ihop något undermåligt resultat på egen hand.
Nä själv tror jag att jag bara skulle vilja bli kvitt dom...
Och snickarfirman i fråga verkar inte ha utrustning eller kunnande för att helsvetsa takpapp, så dom är nog inte rätt utförare av jobbet.
Ett alternativ är ju att kräva att dom gör jobbet på ett godkänt vis och därmed tvingar dom att ta in en riktig takläggare som UE.
Men risken är väl att dom istället snålar och hyr de svetsverktyg som behövs och försöker hafsa ihop något undermåligt resultat på egen hand.
Nä själv tror jag att jag bara skulle vilja bli kvitt dom...
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Min åsikt av erfarenhet är att man inte ska köpa vare sig takpapp eller syllpapp på Byggmax, däremot kan jag varmt rekommendera Icopal som bl.a. Beijer säljer.
Jag använder Byggmax syllpapp inomhus i garaget till innervägg direkt mot platta då jag inte hade Icopal kvar så det räckte till, därav snålade jag till det lite då en hel rulle Icopal kostar betydligt mer.
Däremot har jag Icopal under yttervägg och även på mitt tak.
Syllpappen från Byggmax kan man riva itu som ett vanligt papper, medans Icopal är riktigt seg och hållbar.
Jag har även lagt Byggmax takpapp på farsans vedbod och det är ungefär vad den duger till, även den testade jag riva och det går med lite våld, betydligt lättare än Icopals.
Oftast får man som med allt annat vad man betalar för, och det gäller att lära sig vad som funkar och vad som inte funkar. Det ska en byggfirma/takläggarfirma känna till!
Jag köper däremot mkt virke på Byggmax som ofta är från Södra bl.a. och det är ju helt ok!
Jag använder Byggmax syllpapp inomhus i garaget till innervägg direkt mot platta då jag inte hade Icopal kvar så det räckte till, därav snålade jag till det lite då en hel rulle Icopal kostar betydligt mer.
Däremot har jag Icopal under yttervägg och även på mitt tak.
Syllpappen från Byggmax kan man riva itu som ett vanligt papper, medans Icopal är riktigt seg och hållbar.
Jag har även lagt Byggmax takpapp på farsans vedbod och det är ungefär vad den duger till, även den testade jag riva och det går med lite våld, betydligt lättare än Icopals.
Oftast får man som med allt annat vad man betalar för, och det gäller att lära sig vad som funkar och vad som inte funkar. Det ska en byggfirma/takläggarfirma känna till!
Jag köper däremot mkt virke på Byggmax som ofta är från Södra bl.a. och det är ju helt ok!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
De har visst bytt leverantör av syllpapp ser det ut som, förut fanns bara en bredd som var ganska smal (minns ej måttet i huvet men kan ha varit 150mm) och de rullarna kostade 99kr.Lolight skrev:
Nu finns både 150 & 200mm och de kostar lite mer än förut.
Takpappen köpte vi i sommras, och det var visserligen en underlagspapp men kvaliteten bör vara densamma.
Nu ser det på bilderna på Byggmax ut som pappen är av märket Trebolit? Det tror jag inte den var som vi köpte i sommras men minns inte exakt, så de kanske har bytt ut även takpappen? Är ju bara bra om de själva inser att det de säljer inte duger..
Klass 1-plåt är motsatsen till 2-drasortering och som säljs i stora mängder runt om i landet. Kan vara tunnare eller ha färgfelaktigheter.
Ang. plåt på ett nästan platt tak; vad är problemet. Med rätt anslutningar uppe och nere så fungerar det alldeles urmärkt.
Har lagt ett flertal utan några problem.
Ang. plåt på ett nästan platt tak; vad är problemet. Med rätt anslutningar uppe och nere så fungerar det alldeles urmärkt.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Plåt funkar inte alls på för platta tak en dubbelfalsad bandtäckningen kan man lägga ner till 4 grader (runt 4 inte säker)evertb skrev:Klass 1-plåt är motsatsen till 2-drasortering och som säljs i stora mängder runt om i landet. Kan vara tunnare eller ha färgfelaktigheter.
Hej har du möjlighet att lägga in en bild på ditt tak sett från gavel sidan, så är det enklare att ge dig råd om hur man kan göra.. platta tak borde vara förbjudna ... plåt är ett bra alternativ men där måste vara lite mer lutning då men som sagt kom med en bild . Skicka sen en kopia på fakturan till Kronofogden och bestrid fakturan och förklara varför , så har han inget att komma med sen. tag kontakt med en kontrollant som registrerar felaktigheterna med läggningen..
Eti
Eti
Vilken plåt klarar det? Och hur är den falsad? Bandtäckning dubbelfalsad klarar det inte iaf....minsta lutning är väl typ fyra grader om det ej finns några hinder. Mindre lutning är det rostfri, svetsad plåt.evertb skrev:Klass 1-plåt är motsatsen till 2-drasortering och som säljs i stora mängder runt om i landet. Kan vara tunnare eller ha färgfelaktigheter.
Har man mindre lutning är helsvetsad papp/duk/derbigum.
Vid hellånga band som avvattnas med yttre hängrännor och inga hinder finns i form av takluckor eller dylikt kan en lutning ner till 3,6 grader eller 1:16 accepteras. (Från Lindabs montagehandbok) 
Okej spännande. Har nu läst i plåt ama (dock 98an) i en halvtimma och letat undantag utan framgång. Står det i nyare version? Annars kan det bli märkligt då ama och monteringsanvisningar krockarverktygsgurun skrev:
Ska nu inte stjäla mer plats om ovestäntliga saker i denna tråden utan väntar på bild från TS.