D Dilato skrev:
Kan man komma runt förbudet genom att ha en läckande kran till sin spridare på gräsmattan 🤔
Ja, det är frågan. Är det strikt ansvar vid bevattningsförbud eller krävs det uppsåt?

I så fall så ligger det ju i farans riktning att den slarvigt utlagda vattenslangen kommer att få pinn-hål... Det kan inte jag hjälpa att jag är lat och inte tar in slangen efter mig, och att den är trasig. Ja du vet, jag har tänkt att köpa en ny, men det har inte blivit av... ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bevattningsförbud är i praktiken valfritt att följa. Dessa förbud bygger på vårt högtillitsamhälle och att folk s a s ställer upp för VA-kollektivet snarare än på repression. En form av solidaritet inom va-kollektivet.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland
"kan det till slut bli aktuellt"

Alltså i teorin.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Detta är anledningen till att jag har noll dåligt samvete för att min gräsmatta är grön hela sommaren. Noll.

Här har vi ett samhälle där det finns offentligt avlönade personer som har betalt för och makt att bötfälla personer som fyller sin pool när det är "bevattningsförbud".
Samtidigt som det bakom lapplisan står ett vattentorn och kräks ur sig en pool i sekunden medan böterna utfärdas... "Inget att se här, cirkulera"🤔

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Som vanligt vräker ni ur er en massa felaktigheter. Det är inte bevattningsförbud i Karlskrona. Det finns områden i kommunen som har det, men det är från andra källor.
Att trotsa bevattningsförbuden är fel väg att gå. Tycker man att kommunen missköter sig ska msn belysa problemet. Inte vägra att följa instruktioner. Nu har ni fullständigt fel i era påståenden, något som
Är allt för vanligt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som vanligt vräker ni ur er en massa felaktigheter. Det är inte bevattningsförbud i Karlskrona. Det finns områden i kommunen som har det, men det är från andra källor.
Att trotsa bevattningsförbuden är fel väg att gå. Tycker man att kommunen missköter sig ska msn belysa problemet. Inte vägra att följa instruktioner. Nu har ni fullständigt fel i era påståenden, något som
Är allt för vanligt.
Menar du att bara för att det inte är hela kommunen så är det inte bevattningsförbud i kommunen? Spelar väl föga roll om det är delar eller hela om de ligger i Karlskrona... Finns till och med artiklar i tråden.

Men en privatperson enligt artikeln påpekade detta fler ggr under året och inget hände.. då anser jag iaf att kommunen har accepterat svinn med vatten. Nä dubbelmoral delux.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kommunal inkompetens.

Det är som sagt inget brist på vatten i Sverige.

Men när man har valt att driva VA anläggningarna som om vatten (och rör) är oändligt så har det blivit såhär.

Det har varit många år av "friåkande" med billiga taxor.

Och nu när det är kaos i många ledningsnät så kommer de som betalar VA taxa nu åka på att betala det underhåll som tidigare generationer och tjänstemännen sket i.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"kan det till slut bli aktuellt"

Alltså i teorin.
"vi kanske eventuellt ska ta tag i det här. När Bosse slutar spela MS röj"

Det här är ju omvänt det där vattenverksprojektet i en mindre kommun som skulle gått på två miljarder för att chefen fick feeling och ville ha ett "värstingverk"

Ibland kan man faktiskt ifrågasätta subsidiaritetsprincipen när vissa kommuner är som de är...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Bevattningsförbud är i praktiken valfritt att följa. Dessa förbud bygger på vårt högtillitsamhälle och att folk s a s ställer upp för VA-kollektivet snarare än på repression. En form av solidaritet inom va-kollektivet.
Forna tiders tillitssamhälle har avlösts av regelsamhället.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Forna tiders tillitssamhälle har avlösts av regelsamhället.
Det går väl sakta mot det, en del av internationaliseringen med ökad repression från det offentliga.

Men just vad gäller vattentjänstlagen är möjligheterna begränsade. Lagen är i grunden upplagd så att VA-huvudmannen har en skyldighet att leverera vattentjänster mot en obegränsad rätt att ta ut VA-avgifter av fastighetsägarna. Medan fastighetsägarna har en rätt att få ta del av vattentjänsterna mot att deras plånbok står vidöppen.

Att det sen finns folk, även som arbetar med allmänt VA, som vill ändra vattentjänstlagen eller vrida den till att VA-huvudmannen ska fostra eller styra fastighetsägarna avseende VA. Ja det får nog ses som VA-huvudmansaktivism utan lagstöd.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
KalleKe
Galna flöden det handlar om, slår man på miniräknaren läcker alltså 1,4 m3/m ut från Karlskronas ledningsnät...

EDIT: Fel enhet så här på sena eftermiddagen. Se nedan.
Det måste ju gå galna mängder ström min AI-fu säger 500 kWh per dygn för att pumpa upp skiten som sen skall stå och rinna ut.

Kan det inte vara lönsamt att laga detta. Har man gått igenom hela kalkylen? Det måste ju också sakta men säkert sedimentera sönder vägar och grunder så skadorna blir ännu kostsammare att laga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
KalleKe KalleKe skrev:
Det måste ju gå galna mängder ström min AI-fu säger 500 kWh per dygn för att pumpa upp skiten som sen skall stå och rinna ut.

Kan det inte vara lönsamt att laga detta. Har man gått igenom hela kalkylen? Det måste ju också sakta men säkert sedimentera sönder vägar och grunder så skadorna blir ännu kostsammare att laga.
I en perfekt värld så skulle man ju byta ut allt som är dåligt d.v.s göra en ordentlig lagning men finns det inte pengar så måste man ju fn sluta tänka så och bara lappa ihop skiten istället för att låta det va.

Vem vet några varv silvertejp kanske skulle minska förlusterna enormt 🤪

G Greger_08 skrev:
I en perfekt värld så skulle man ju byta ut allt som är dåligt d.v.s göra en ordentlig lagning men finns det inte pengar så måste man ju fn sluta tänka så och bara lappa ihop skiten istället för att låta det va.

Vem vet några varv silvertejp kanske skulle minska förlusterna enormt 🤪
Bara att ta vänsterblockets lösning på allt så finns det pengar. Beskatta alla som tjänar över 70.000

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.